Als je een nieuwsbrief hebt, raak jij elk jaar gemiddeld een kwart van je nieuwsbrieflezers kwijt. 22,5 procent om precies te zijn…
Het is nu eenmaal een feit dat veel mensen graag switchen tussen het grote aanbod van nieuwsbrieven. Mensen zijn snel verveeld en willen weer wat anders. En zeggen dan bestaande nieuwsbrieven op om weer iets anders te proberen.
Het is dus belangrijk dat je veel energie steekt in het aansterken van je bestaande e-mailadresbestand van klanten of bezoekers. Zo blijft je e-mailbestand op orde.
E-maillijst opbouwen
Voor veel bedrijven en organisaties is een nieuwsbrief nog steeds een belangrijk middel om in contact te komen met hun klanten of doelgroep. En dus is het nog steeds waardevol om een eigen e-maillijst op te bouwen.
Onderzoek wijst uit dat e-mail 40 keer effectiever is dan social media voor klantacquisitie. Als je een nieuwsbrief stuurt, is het wel zaak om daar continu aandacht aan blijven te besteden.
Maar hoe doe je dat?
Ik geef je 21 manieren hoe je het aantal nieuwsbrieflezers kunt verhogen. En het zijn manieren die je veelal zelf kunt uitvoeren.
1. Zet het overal op je website
Allereerst is het belangrijk om je aanmeldformulier voor je nieuwsbrief prominent op je website terug te laten komen. Waar kun kun je dit zoal doen?
- Op elke afzonderlijke pagina moet het e-mail formulier zichtbaar zijn. Dat kan op de voorpagina, in de footer, of in de zijbalk.
- Ook de positie onder het artikel is een goede, want het prikkelt lezers om na het artikel meer te lezen over bepaalde onderwerpen.
- Je kunt de nieuwsbrief ook in een aparte tab in de navigatiebalk zetten.
2. Bied iets aan
Wat je veel ziet is dat veel e-mail inschrijvingen beginnen met ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’. Eventueel nog gevolgd door: ‘Ontvang de laatste ontwikkelingen en achtergronden van het nieuws’. Zoals:
Dit zal onvoldoende werken. Uit onderzoek van Sumo.com blijkt dat het vragen van mensen om lid te worden van je nieuwsbrief, niet werkt.
Wat wel werkt is dat je je lezer iets van waarde aanbiedt om lid te worden van je nieuwsbrief. Een paar voorbeelden van een ‘cadeautje’:
- een ebook met een handleiding over een bepaald onderwerp dat de doelgroep interesseert;
- een gratis opgestuurd magazine;
- toegang tot een (online) cursus;
- een videoboodschap met tips&trics;
- een kortingscode op evenementen of product.
[wd_hustle id=”nieuwsbrief-onderin-bericht” type=”embedded”]
In het bovenstaande voorbeeld zie je dat je iets krijgt als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Op het moment dat je je aanmeldt, wordt je doorgeleid naar de checklist. Heel effectief, weet ik uit ervaring. 🙂
3. Schrijf goede content
Ja, dat ligt voor de hand, maar je moet echt toegevoegde waarde bieden om je nieuwsbrieflezers vast te houden. Er is zoveel concurrentie, dat je lezers snel geneigd zijn om af te haken als ze een nieuwsbrief krijgen die nauwelijks interessante info bevat.
Als je goede handleidingen schrijft, leuke video content of een uitgebreide infographic, gaan mensen naar je nieuwsbrief uitkijken.
4. Nieuwsbrief promoten via Facebook
Facebook biedt de mogelijkheid om de nieuwsbrief te promoten. Dat kun je via je instellingen regelen. Kijk even naar een nieuwsbrief koppelen aan Facebook voor de details.
Het is een extra mogelijkheid om je nieuwsbrief aan de man te brengen. Ook externe koppelingen met bijvoorbeeld MailChimp zijn mogelijk.
5. Gebruik social media deelknoppen
Als mensen de nieuwsbrief goed vinden, hebben ze soms de behoefte om de nieuwsbrief te delen met anderen. Zet dus altijd deelknoppen van social media in je nieuwsbrief. MailChimp, en ook andere mailprogramma’s, hebben die mogelijkheid.
Je kunt een knop plaatsen, maar ook nog iets actiever door bijvoorbeeld er ‘e-mail een vriend’ neer te zetten.
6. Zet het op LinkedIn
Als je een beetje beroemd, berucht of bekend bent, heb je al snel meer dan 500+ contacten op LinkedIn. Je kunt een bericht op LinkedIn zetten op het moment dat er een nieuwe nieuwsbrief is. Simpel, maar het kan zo een aantal inschrijvingen opleveren. Geef duidelijk aan welke onderwerpen er in de nieuwsbrief staan en dat kan een trigger zijn dat mensen daarin zijn geïnteresseerd en zich sneller abonneren.
7. Promoot de nieuwsbrief tijdens evenementen
Je hoeft niet alleen online e-mails adressen te verzamelen, het kan ook offline. Als je een cursus, festival, workshop of bijeenkomst organiseert, kun je de deelnemers wijzen op je online nieuwsbrief. Het is een manier met veel potentie om flink wat nieuwe e-mailadressen te verzamelen.
Bijvoorbeeld door een kaartje bij de ingang neer te leggen. Of op het dagprogramma te zetten dat je aan de deelnemers uitdeelt. Er zijn zoveel mogelijkheden!
De verzamelde e-mailadressen kun je vervolgens importeren in je e-mail marketing programma. Let wel: zorg er voor dat je deze mensen eerst een welkomstmail stuurt, waarin ze expliciet toestemming geven voor het sturen van de nieuwsbrief. Dat is tegenwoordig wettelijk noodzakelijk.
8. Segmenteer je e-mail lijsten
Als je een grote en brede doelgroep hebt, is het verstandig om je e-mail lijst in groepen op te delen. Niet iedere nieuwsbrieflezer is geïnteresseerd in alle onderwerpen en wil graag alleen over onderwerpen lezen die hem of haar interesseren.
Deze segmentatie kan vrijwel in ieder e-mail marketing programma, zoals MailChimp, worden ingevoerd. De kans dat je daardoor nieuwe (en ook bestaande) nieuwsbrieflezers vasthoudt, is groter.
9. Stel een online tool beschikbaar
Op internet zie je vaak online tools die je gratis kunt gebruiken. Als enige voorwaarde is dat je je aanmeldt met je naam en e-mailadres.
Dit is een handige manier om veel e-mailadressen te verzamelen. Zo kun je gratis gebruik maken van het online opmaakprogramma Canva, maar moet je je wel eerst registreren. Zo verzamelen zij veel e-mailadressen om deze aanmelders later nog eens te kunnen benaderen.
Wel moet je ook hier expliciet toestemming geven voor het sturen van de nieuwsbrief. Je kunt dat bij de registratie zetten met een vinkje, waarbij de inschrijvers akkoord kunnen geven.
10. Voeg een nieuwsbrieflink toe aan de handtekening
Je medewerkers of jijzelf hebben vaak een handtekening onderaan je e-mail. Daarin staan de adresgegevens, maar je zou ook een zinnetje ‘meld je aan voor de nieuwsbrief’ met link kunnen toevoegen, zodat mensen worden doorgeleid naar je nieuwsbrief.
Het is een eenvoudige maar heel effectieve manier waarmee je een veel grotere doelgroep kunt bereiken. Zorg er wel voor dat het een beetje opvalt, want al veel bedrijven doen dit.
Je kunt een button of afbeelding toevoegen of ook hier een cadeautje aanbieden als ze zich inschrijven.
11. Bedank je inschrijvers uitgebreid
Als mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven, krijgen ze een standaard bedankpagina te zien. Maar je kunt deze bedankpagina ook aanpassen en herschrijven. Bij WPjournalist krijgen ze een uitgebreide bedankmail te zien die veel persoonlijker is. Je kunt daarnaast al een tip van de sluier geven wat de nieuwe inschrijver de komende tijd kan verwachten. Zo bouw je sneller een band met elkaar op.
Er zijn verschillende plugins die dit voor je kunnen regelen of het kan ook via je e-mail marketing programma. Zo heeft MailChimp de mogelijkheid om de inschrijvers direct na aanmelding door te leiden naar een bedankpagina die jij zelf hebt geschreven.
12. Betaal een artikel met e-mailadres
Tegenwoordig zie je bij kranten vaak dat je moet betalen voor een artikel. Je kunt echter ook ‘betalen’ met een e-mail als je toegang wilt krijgen tot een artikel. Als je naar een artikel gaat, krijg je een inschrijfformulier te zien waarbij je je naam en e-mailadres moet invullen. Als je dat hebt gedaan, wordt de tekst zichtbaar en kun je het artikel lezen.
Er zijn tegenwoordig veel plugins die dit mogelijk maken, zoals in het artikel 11 Best WordPress Mailing List Plugins For List Building Magic wordt uitgelegd.
13. Zet sociale media in
Je kunt je social media accounts zoals Twitter, Instagram of Facebook inzetten om e-mailadressen te verzamelen. Organiseer op Instagram een wedstrijd in ruil voor de contactgegevens of biedt iets aan op Facebook in ruil voor naam en e-mailadres.
Je kunt ook in de LinkedIn groepen mensen kenbaar maken van de nieuwsbrief. Of in de begeleidende tekst van je YouTube videokanaal.
14. Hou het kort
Mensen hebben vaak geen zin om veel informatie in te vullen. Dus zet niet teveel invoervelden in je aanmeldformulier, want het kan potentiële nieuwsbrief inschrijvers afschrikken. Vaak is naam en e-mailadres voldoende.
Vaak is het goed om zowel voor- als achternaam te verzamelen. In het e-mail marketing programma is er dan de mogelijkheid om de ingevoerde voornaam automatisch als aanhef voor de nieuwsbrief te gebruiken. Een voornaam maakt het persoonlijker.
15. Landingspagina voor nieuwsbrieven
Je kunt natuurlijk overal bij je blogs of op de voorpagina een inschrijfformulier neerzetten om je nieuwsbrief te promoten. Maar je kunt ook een aparte landingspagina maken voor je nieuwsbrief. Dat geeft nog meer zichtbaarheid aan je nieuwsbrief.
Op WPjournalist heb ik ook een landingspagina van een nieuwsbrief gemaakt. Deze is in de navigatiebalk gezet, zodat ie meer opvalt. Op deze langindspagina kun je ook uitgebreider vertellen wat je kunt verwachten als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief.
16. Maak een smartbar
Met een smartbar kun je lezers op een opvallende manier attenderen op de nieuwsbrief. Dit is een balk die bovenaan de website wordt geplaatst, zoals op:
Bovenin zie je een witte balk op de verder oranje pagina. Een van de plugins die je hiervoor kunt gebruiken is de Hello Bar. Je registreert je en vervolgens kun je een stukje code in je website plaatsen om de Hello Bar te activeren.
Je kunt de smartbar zowel bovenin of onderin plaatsen. Het is ook mogelijk om de smartbar continu of na een bepaalde tijd te laten verschijnen.
17. Geef een online webinar
Webinars zijn bij uitstek geschikt om een groot publiek te informeren over een bepaald onderwerp. Via GoToMeeting kun je bijvoorbeeld een webinar organiseren.
Om toegang te krijgen tot het webinar moet je je registreren. Een ideale gelegenheid dus om nieuwe e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief.
19. A/B test verschillende campagnes
Als je op verschillende manieren probeert om nieuwsbrieflezers te trekken, is het ook slim om dat te meten. Welke aanmeldformulieren zijn succesvol en welke niet? Soms heb je een landingspagina ontworpen, maar blijkt deze niet of nauwelijks te renderen. En dus moet deze pagina worden aangepast, zodat er meer mensen zich inschrijven.
Ik werk zelf met de plugin Hustle Pro, die ook statistieken geeft van het aantal leads. In onderstaande statistieken zie je dat de gele nieuwsbrief minder presteert dan de rode.
Je kunt dit ook via Google Analytics meten. Je kunt bijvoorbeeld je nieuwsbriefpagina in Google instellen als doel en vervolgens kijken hoeveel aanmeldingen er zijn op deze pagina.
20. Optimaliseer je best presterende blogs
Het gebeurt dat je soms heel veel bezoekers binnenkrijgt via één artikel. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld met het artikel 8 tools om zelf top online video’s te maken die tienduizenden keren is bezocht. Elke bezoekers is een potentiële kandidaat, dus moet je die triggeren met het onderwerp waarover het artikel gaat.
Je zou voor dit artikel een apart inschrijfformulier kunnen maken, waarin je de lezer triggert op het onderwerp ‘video maken’. Blijkbaar is de bezoekers geïnteresseerd in video onderwerpen en wil daar meer weten over in de nieuwsbrief die je aanbiedt.
21. Meld je nieuwsbrief in een gastblog
Als je een gastblog schrijft voor een andere website, is het raadzaam om onderin je artikel een link te plaatsen naar je website. Maar je kunt ook een link naar de nieuwsbrief pagina zetten, als de lezer geïnteresseerd is om meer te lezen over hetgeen jij schrijft.
Conclusie
Een e-maillijst groeit niet vanzelf, maar je moet er continu aan blijven werken! Zoals je ziet zijn er tal van mogelijkheden om nieuwe inschrijvers voor je nieuwsbrief te interesseren. En dat is nodig, want door de enorme concurrentie is er vaak veel verloop in je e-maillijst.
Probeer ook zelf eens te experimenteren met wat wel en niet werkt. Ik heb zelf een tijd gewerkt met een popup die verscheen op de voorpagina, waarin je je kon aanmelden voor een nieuwsbrief. Hoewel niet iedereen is gecharmeerd van een popup, leverde dit mij in verhouding veel meer nieuwsbriefinschrijvers op dan met een traditioneel invulveld in de zijbalk van de website.
In tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd (newsletters are dead…) zijn nieuwsbrieven nog steeds een beproefd middel om klanten te binden, te informeren en leads te genereren. Kijk maar eens naar de statistieken van Mailchimp, dat:
- 14 miljoen gebruikers heeft;
- dagelijks 1 miljard e-mails verzend;
- daarvoor meer dan 500 medewerkers in dienst heeft;
- klanten in meer dan 200 landen heeft.
Hey, dat zijn nog eens cijfers! Succes met het uitbouwen van je nieuwsbrief…