Als mensen op zoek gaan naar informatie bij Google, zien ze in de zoekresultaten als eerste de meta-omschrijving van het artikel.
De meta-omschrijving van een artikel is dus erg belangrijk om gevonden te worden in Google. Wat is de meta-omschrijving, hoe kun je deze aantrekkelijke maken, zodat alle bezoekers als eerste op jou artikel klikken om verder te lezen?
Ik geef je 3 tips om aantrekkelijke, uitnodigende en unieke meta-omschrijvingen te maken.
Wat is de meta-omschrijving?
Als je in Google of andere zoekmachines zoekt, zie je vaak een aantal zoekresultaten. Zo dus:
Het rode gedeelte is de meta-omschrijving. Het is een korte samenvatting van het artikel met daarin de belangrijkste sleutelwoorden. Het moet een aantrekkelijke, duidelijke tekst zijn die lezers prikkelt om verder te lezen.
Het is belangrijk dat je deze invult. Als je dit niet doet, zoekt Google naar de eerste zinnen van je artikel en breekt deze op een gegeven moment af met een paar puntjes. In het ergste geval zie je stukjes code, als websites bijvoorbeeld werken met page builders.
Beter is om zelf een wervende tekst, precies op maat te schrijven.
Meta-omschrijving voor je artikel
Hoe kun je zelf een meta-omschrijving toevoegen? Wel, standaard zit er geen mogelijkheid in WordPress om meta-omschrijving in te vullen. In sommige gevallen heeft het theme dat je koopt die mogelijkheid. Maar meestal is dat niet het geval.
Vaak moet je een SEO plugin installeren om dat voor elkaar te krijgen, zoals Yoast SEO. Nadat je deze hebt geactiveerd, zie je onder de tekst van elk artikel de mogelijkheid om de meta-omschrijving van de artikel in te vullen.
Door op de knop ‘snippet bewerken’ te drukken, klapt er een invoerveld uit waar je de omschrijving neer kunt zetten. Je ziet dat ik er een wervende tekst van hebt gemaakt, waarin ik probeer om de lezer te overtuigen om naar mijn artikel te gaan.
Social media
Naast je website kun je ook invloed uitoefenen op je meta-omschrijving op social media. Zeker nu zoekmachines steeds meer nadruk leggen op kanalen als Twitter, Facebook en Instagram. Er is ook een plugin waarmee je de omschrijving kunt instellen, de WPSSO plugin. Deze plugin maakt het mogelijk om meta-omschrijvingen te maken voor Facebook, Instagram, Twitter, Google+, Pinterest en and LinkedIn.
Tot slot nog een paar tips om een geweldige omschrijving te maken:
Tip 1: neem de tijd…
Kopieer niet standaard de eerste twee zinnen van je artikel in je meta omschrijving. Denk er een paar minuten over na, want dat kan bepalend zijn of mensen wel of niet doorklikken naar je artikel of website. Neem er echt even de tijd voor, de concurrentie is enorm in de zoekresultaten en dus moet je je best daar voor doen.
Tip 2: zorg voor sleutelwoorden
Het is belangrijk om in de omschrijving ook de keywords, de sleutelwoorden te gebruiken. Dus de woorden waar mensen op zoeken en die ook terugkomen in het artikel. De meta-omschrijving is een van de SEO-criteria om te bepalen waar je artikel over gaat. Dus altijd in je omschrijving zetten!
Tip 3: wees eerlijk
Beloof geen gouden bergen als je het niet kunt waarmaken. Als je bijvoorbeeld onware zaken neerzet in de omschrijving die je vervolgens niet terugleest in je artikel, dan neem je je lezer in de maling. Uiteindelijk zal Google dat ook opmerken, want als de lezer vervolgens snel afhaakt, weet Google dat de content niet relevant is. En zal het artikel minder hoog in de zoekresultaten zetten.
Conclusie
Zelf had ik sinds de verandering van de meta-omschrijving voor je artikel van 156 naar 320 karakters toegepast op alle nieuwe artikelen. Maar nu dat is teruggedraaid, moet ik deze omschrijvingen weer korter maken. Oefff…
Maar ik moet het toch weer aanpassen. Wil je de aandacht van bezoekers triggeren, moet je over goede en aantrekkelijke meta omschrijvingen beschikken.
Duidelijk beschreven, met de juiste lengte, aantrekkelijk, zonder taalfouten, uitnodigend en iets unieks aanbiedend. Misschien krijg je dan wel dubbel zoveel lezers…