LinkedIn is voor ondernemers en bedrijven een belangrijk kanaal om nieuwe leads en omzet te genereren. Je kunt bekendheid aan een nieuw of succesvol project geven. Het is ook een geschikt middel om nieuwe medewerkers voor je bedrijf te vinden.
Niet voor niets is LinkedIn de afgelopen jaren daarom zo populair geworden in de zakelijke markt. Het werd in 2016 overgenomen door Microsoft en sindsdien heeft het een explosieve groei doorgemaakt. In 2021 waren er wereldwijd meer dan 750 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dat er ongeveer 5 miljoen.
Onderzoek wijst uit dat rond de helft van de gebruikers twee keer per week LinkedIn checkt en bijhoudt.
Het is een waardevol media kanaal om meer uit je onderneming, bedrijf of jezelf te halen.
Maar hoe doe je dat?
LinkedIn marketing betekent dat je LinkedIn inzet als kanaal voor het verzamelen van leads, connecties, naamsbekendheid en websitebezoekers. Dat kun je doen door het delen van content en kennis binnen een bepaalde branche.
Hoe zet je marketing via LinkedIn in en hoe word je daarin succesvol? We geven je zes LinkedIn marketing tips.
1. LinkedIn profiel en bedrijfspagina optimaliseren
Je begint met een persoonlijk profiel op LinkedIn, maar het is ook zaak om je bedrijfspagina up en running en hebben. Zorg dus ervoor dat zowel je persoonlijke profiel als je bedrijfspagina up-to-date is. Hier een paar tips:
- De standaard url van een LinkedIn profiel bevat veel cijfers. Je kunt dat aanpassen en de url gebruiksvriendelijker en makkelijker deelbaar te maken.
- Voeg een goede profielfoto toe, vaak een logo van je bedrijf. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijke omslagfoto, die opvalt. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld Canva gebruiken om de omslagfoto op maat te maken en er zijn voldoende (gratis) designs voorhanden.
- Vul je overzichtspagina in en optimaliseer die goed. Je kunt bijvoorbeeld bij ‘pagina bewerken’ allerlei zaken invullen, zoals een tekst over je bedrijf, de bedrijfstak waarin je zit en grootte van je bedrijf.
- Breid je bedrijfspagina uit door mensen uit te nodigen om de pagina te gaan volgen. Zo krijg je een grotere groep in je netwerk. Je kunt bijvoorbeeld ook plugins van LinkedIn op je website plaatsen voor meer interactie. Via de statistieken kun je zien wie op je site komt, inclusief demografische gegevens.
- Publiceer berichten en artikelen. Zo houd je je volgers op de hoogte van de ontwikkelingen, maar je wordt ook zichtbaarder voor anderen met goede artikelen.
- De SEO waarmee je je website optimaliseert, kun je gebruiken voor je LinkedIn artikelen. Zo word je nog beter gevonden.
2. Meld je aan bij LinkedIn groepen en community’s
Op LinkedIn zijn duizenden groepen en community’s met specifieke onderwerpen, van succesvol zaken doen tot groepen met technische onderwerpen. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Je kunt je aansluiten bij zo’n groep en dan deelnemen aan discussies. Het zorgt ervoor dat je beter zichtbaar wordt voor de andere communityleden en kans hebt dat ze contact met je opnemen. Sommige LinkedIn groepen hebben meer dan 100.000 leden!
Het is een goede manier om kennis te delen, verbinding met klanten te maken en te netwerken met branchegenoten.
Zorg er wel voor dat je niet té actief een product of dienst promoot, want dat wordt op LinkedIn meestal niet op prijs gesteld. Het is vooral de bedoeling om een waardevolle bijdrage te leveren aan de gesprekken en discussies. En laat weten wat jij daaraan kunt bijdragen en wat je expertise is.
3. LinkedIn advertenties
LinkedIn advertenties is een veelgebruikt marketing middel om klanten binnen te halen of aandacht voor een dienst te genereren.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor tekstadvertenties om verkeer naar pagina’s van je bedrijf te dirigeren. Tekstadvertenties hebben een maximale ruimte van 25 tekens voor een titel en 75 voor een beschrijving.
Een andere optie is het gebruik van gesponsorde inhoud advertenties. Deze komen tevoorschijn als berichten in de feeds van gebruikers, waar ‘gesponsord’ bij staat.
Een derde mogelijkheid zijn de gesponsorde InMail advertenties. Je kunt berichten direct naar de InMail accounts van je klanten sturen.
‘Je kunt natuurlijk zelf advertenties gaan maken, maar het is een vak apart en er zijn ook goede bureaus zoals Baasenbaas.nl die gespecialiseerd zijn in dit soort zaken’.
4. Maak een LinkedIn Showcase pagina
Een LinkedIn showcasepagina staat volledig in teken van een product, merk, dienst of doelgroep. Deze zijn altijd gekoppeld aan een bedrijfspagina, maar beschikken over specifieke content en eigen volgers.
Je kunt zo beter inspelen op de voorkeuren en interesses van de doelgroep.
5. Gebruik LinkedIn Sales Navigator
De LinkedIn Sales Navigator beschikt over een set zoekmogelijkheden, verbeterde zichtbaarheid in uitgebreide netwerken en gepersonaliseerde algoritmen. Het biedt vele functies die erop gericht zijn de juiste leads te vinden om relaties mee op te bouwen.
Klanten kunnen op een veel persoonlijkere manier worden benaderd, zoals met kortingen, gepersonaliseerde content en aanbiedingen. Het is een mooie manier om leads te vinden en je omzet te verbeteren.
De tool heeft rond de twintig filters die je op je zoekopdrachten kunt toepassen, van bedrijf tot leeftijd en branche tot locatie.
6. Gebruik hashtags en mentions
De algoritmes doen ook hun werk op LinkedIn. Dus als je iemand met behulp van @ tagged, dan is de kans dat diegene je bericht ziet in zijn of haar feed. Zo kom je in beeld bij het netwerk van die persoon.
Het gebruik van hashtags is ook mogelijk bij LinkedIn berichten of artikelen. Het is minder gebruikelijk dan bijvoorbeeld op Instagram, maar veel mensen gebruiken ze. Je kunt op LinkedIn drie hashtags instellen.
Conclusie
Als je gebruik gaat maken van LinkedIn voor marketing van je bedrijf of business, heb je veel mogelijkheden om jezelf beter te promoten en je krijgt er een uitgebreid netwerk bij met waardevolle connecties.
Het mooie van LinkedIn is dat het echt een zakelijke community is. Dat is het grote verschil met social media kanalen zoals Facebook en Twitter, dat mensen gebruiken voor de lol of voor ontspanning.
Zeker voor bedrijven en ondernemers is LinkedIn een waardevolle toevoeging aan hun marketingmiddelen. Het is (deels) gratis en wanneer je het op de juiste manier inzet, is LinkedIn een kanaal waarmee je niet alleen meer verkeer naar je website haalt of leads trekt, maar waar je ook jezelf kunt etaleren als expert of deskundige in jouw branche.
Weet wel dat LinkedIn markering iets is van de lange adem. Verbeter regelmatig je LinkedIn account, schaaf bij, post berichten en experimenteer met iets nieuws.