Ik word zelf vaak overweldigd door het enorme aanbod van gratis internet marketing tools die op het internet worden aangeboden. Jij ook?
Er zijn er zoveel…
Tools om te testen hoe snel je website is, tools om makkelijker Twitter berichten te delen, en internet marketing tools om te kijken wat de populairste onderwerpen van het moment zijn om over te schrijven.
Ik heb in de afgelopen twee jaar gemerkt dat je met deze internet marketing tools je leven een stuk makkelijker maakt…
Elke dag stuit ik wel op een nieuwe tool, die je – vaak gratis – kunt gebruiken om je website te verbeteren. En heb je zonder te investeren een fantastisch hulpmiddel om meer uit je website te halen.
Maar welke tools moet je kiezen, wat zijn de beste en waar kan ik ze vinden?
Ik heb de laatste twee jaar vele tientallen van deze internet marketing tools uitgeprobeerd en ermee geëxperimenteerd. Ik kan jou dus uit eigen ervaring vertellen wat de beste tools zijn waarmee je meer uit je website haalt.
Tools die je echt leuk gaat vinden, zeker als je merkt dat het resultaat oplevert. Ben je er klaar voor? Dan gaan we van start.
De website van Portent, waar je verrassende koppen kunt maken in een handomdraai.
1. Portent
Laat ik meteen beginnen met een van de allerleukste tools die ik in de afgelopen twee jaar tegengekomen ben. De Portent koppenmaker. Ja, want dat is het.
Je kunt een steekwoord (je belangrijkste keyword) invullen en Portent maakt een kop voor je. Okay, niet altijd komt er een geweldige kop uit naar voren, maar toch is het principe van Portent goed: het zorgt voor een prikkelende, verrassende kop, die aan een aantal eisen voldoet. Maar… aan welke eisen moet deze kop dan voldoen? Een paar tips:
* maak het maximaal 65 karakters, anders wordt de kop niet helemaal door Google getoond;
* Gebruik nummers in je kop: Zoals: ’36 tools die je website een gegarandeerde boost geven’;
* Het perfecte aantal woorden voor een kop is zes tot acht.
* Gebruik bijvoeglijke naamwoorden, zoals fantastisch, ongelooflijk, essentieel;
* Gebruik negatieve worden, zoals stop, wacht of nee. Voorbeeld: Voor je wegklikt, Stop! Lees deze marketingtips.
2. Het blog van Neil Patel
Hier heb ik zoveel aan gehad (en nog steeds 🙂 ) Door het volgen van Quicksprout, het blog van Neil Patel, ben ik anders gaan schrijven voor mijn blogs.
Neil is zo’n beetje de belangrijkste blogger van het moment – hij is Amerikaan – voor internet marketing, schrijft in een moordend tempo blogs (waar haalt hij de tijd vandaan…). En ook nog geweldige blogs waarin je leert om beter te schrijven, meer met SEO te doen of je websitebezoekers te verdubbelen.
Stuk voor stuk superartikelen die soms ook meer dan 500 reacties geven.
En in sommige blogs zie je dat Neil iedereen even een reactie geeft.
Er zijn nog meer goede blogs waar je je kennis kunt vergroten, zoals Bryan Dean van Backlinko en de blogs van Social Media Examiner.
Dit zijn echt de grote jongens op het gebied van Internet Marketing. Dus als het allemaal te overweldigend is, begin er gewoon met eentje te volgen.
Maar ze schrijven heel toegankelijk en geven veel concrete tips. Kijk ook even op Alltop, voor een overzicht van de beste blogs ter wereld. Hier zitten hele goede online publishers tussen waar je veel van kunt leren.
3. Een van mijn favoriete Internet marketing tools is: Powtoon
Toen ik voor dit eBook op zoek was naar nieuwe tools die ik zelf nog nooit had gebruikt, kwam ik Powtoon tegen. Het is een content marketing tool om animatie video’s te maken. De impact van visuele marketing wordt steeds groter, dus is het belangrijk dat je daar op je website aandacht aan besteedt.
Volgens Forrester Research is een minuut video hetzelfde als 1.8 miljoen woorden. Voor wat het waard is, he.
Ook andere deskundigen zeggen dat video’s zeshonderd procent effectiever zijn dan geprinte media. Niets voor niets is YouTube momenteel zo populair. Mensen kijken gewoon graag naar bewegend beeld.
Hoe kom ik aan onderwerpen die populair zijn en snel wordt gedeeld op social media? Er is een tool waarmee je dat heel gericht kunt onderzoeken, de Content Explorer.
Tik je zoekwoord in en vind het meest gedeelde onderwerp van het moment in elke branche of niche. Je hoeft zo niet zelf steeds een onderwerp te bedenken, de Content Explorer doet het voor je!
5. Word Online
Je moet natuurlijk een programma hebben waarin je je artikelen schrijft. Ik gebruik Word Online, het online tekstverwerkingsprogramma van je Hotmail account (outlook.com).
Het biedt je gratis de mogelijkheid om je tekst ‘in the cloud’, dus online, overal ter wereld en op elk moment te raadplegen. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie bent en geen Word op je computer hebt.
“Content isn’t King, it’s the Kingdom.”
Ook kun je de artikelen makkelijk opslaan en delen met anderen. Ik wil niet meer anders en de functionaliteiten die deze gratis versie biedt, is meer dan voldoende om stukkies te kunnen schrijven.
Houd je meer van Google, gebruik dan Google docs. Dat is eigenlijk precies hetzelfde, maar dan van Google.
6. Evernote
De hele dag door kom ik op ideeën voor een nieuw artikel. Maar als ik het niet opschrijf, ben ik het soms na een uur weer vergeten.
Balen! En dus heb ik een tool nodig om mijn ideeën te noteren. Soms noteer ik het op een post-it briefje, maar dat raak ik dan weer kwijt en is niet overzichtelijk. En ouderwets ook…
Op mijn iPhone gebruik ik wel eens de notities app, een van de simpelste manieren om een idee te bewaren. Maar er is een tool die uitgebreider is, Evernote.
Het voordeel is dat je alles wat je online vindt, snel en makkelijk kunt opslaan. Maar dat niet alleen.
7. Canva.com
Quotes maken voor social media is enorm populair. Het is een mooie manier om je gedachten, standpunten of gevoelens te delen.
Kun je goede quotes maken, dan heb je kans dat het ‘viral’ gaat en vele malen wordt gedeeld. Ik gebruik tegenwoordig verschillende tools om quotes te maken. Voor mijn website, mijn twitter of Facebook. Canva.com is deels een betaalde tool, en heeft veel mogelijkheden om een mooie quote op een foto te zetten.
“What helps people, helps business.”
Het is meer dan een foto, want je kunt ook kiezen uit infographic achtige templates. Een aantal design zijn gratis, maar de mooiere natuurlijk niet.
Maar alle designs kosten maar een dollar. Dus te overzien. Bij Canva kun je de quotes ook delen en bewaren, zodat je je eigen quotespagina kunt creëren.
Meer tips over quotes maken lees je in het artikel: Super eenvoudig quotes maken voor social media
8. Visual.ly
Wist je dat het brein visuele data 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Da’s wel heel veel, maar het geeft wel aan dat een visuele weergave heel belangrijk is om iets uit te leggen op je website.
Er zijn ook onderzoeken dat artikelen met een infographic veel vaker worden gedeeld op internet. Om bezoekers te trekken, moet je gevarieerde content bieden. Maar hoe publiceer je zelf een infographic, zonder dat je daar een dure designer voor moet inschakelen? Visual.ly is de oplossing.
Via deze website kun je vrij makkelijk zelf een infographic maken. Het kost je even een half uurtje om te zien hoe het werkt. En het maken van een inforgraphic kost ook zeker een paar uurtjes.
Maar als je eenmaal een infographic van je eigen bedrijf, instelling of merk hebt, is dat overal inzetbaar. Je kunt het verwerken in een artikel op je website, je kunt het delen via je nieuwsbrief of social media, je kunt het aan je klanten sturen.
Piktochart is nog een tool om een infographic te creëren. Nog een tip: verzamel wel unieke en interessante data die toegevoegde waarde levert aan je infographic.
Wil je een infographic op je iPad maken, kun je de app van Easel.ly downloaden.