Zelf had ik het niet voor mogelijk gehouden: een artikel schrijven dat binnen een maand op nummer 1 staat van Google.
Denk jij ook wel eens; een toppositie in Google, dat lukt mij vast niet? Dat dacht ik ook 🙂 Maar nu is het toch gelukt.
Nog niet zolang geleden schreef ik het artikel Super eenvoudig quotes maken voor social media. Na een paar dagen stond het op pagina 3 van Google.
Ik besteedde er niet meer zoveel aandacht aan. Dat veranderde toen ik het artikel – ongeveer een maand later – bij de ‘meest gelezen artikelen’ zag staan. Het quotes artikel was zelfs naar de eerste plek gestegen. Al meer dan vijfhonderd keer gelezen! En dat binnen een maand.
Al snel kwam ik erachter dat Google mijn artikel op nummer 1 had geplaatst. Mooi moment was dat!
Maar hoe heb ik dat voor elkaar gekregen? Deze vijf stappen helpen je om jou eigen artikel een toppositie in Google te geven.
STAP 1: kijk of er behoefte is aan het onderwerp.
Nog voordat je met de zoekwoorden planner van Google aan de slag gaat (of andere tool om een keywords te vinden), moet je onderzoeken of er wel behoefte is aan je artikel.
Ik hoorde toevallig van mijn vriendin, een fervent Instagram gebruikster, dat Instagrammers veel en vaak quotes in een foto zetten en dat vervolgens op Instagram plaatsen.
Er is dus veel behoefte aan het maken van dit soort quotes die in een beeld moeten worden gezet. Er zijn verschillende tools waarmee je dit kunt doen, maar welke is de beste? Ik besloot er een artikel te schrijven waarin ik er vijf met elkaar vergeleek. Bingo, zo bleek later!
STAP 2: gebruik de Zoekwoordplanner van Google.
Voor elk artikel gebruik ik steevast de Zoekwoordplanner van Google. Het geeft een goede indicatie hoe vaak er per maand in Nederland wordt gezocht naar zoekwoorden. Bovendien geeft de zoekwoordenplanner aan of je veel concurrentie hebt van andere artikelen met dezelfde zoekwoorden.
Ik zag dat de woorden ‘quotes maken’ redelijk veel wordt gezocht per maand (gemiddeld 110 keer). Maar wel een lage concurrentie heeft, dus weinig artikelen met dezelfde zoekwoorden.
Dat kun je nog even checken door daadwerkelijk ‘quotes maken’ via Google op te zoeken. Dan zie je hoeveel artikelen daadwerkelijk met dezelfde zoekwoorden te vinden zijn.
Ik zag dat er een jaar geleden voor het laatst een soortgelijk artikel was geschreven. Weinig concurrentie dus.
De zoekwoordplanner van Google is prima voor de beginners, maar er zijn ook betaalde tools die (vaak beter) je helpen aan de beste zoekwoorden. Zo las ik een artikel van WordPress developer Jan Koch die zweert bij Long Tail Pro, die je aan waardevolle keywords helpt. Misschien het proberen waard.
STAP 3: schrijf een goed artikel
Dit is een open deur, ik weet het, maar besteed de nodig tijd aan het schrijven van je artikel.
Ik heb eerst een onderzoekje gedaan met welke tools je beeldquotes kunt maken, daarna heb ik de tools ook gebruikt om te testen. Bij elke beschrijving heb ik ook een plaatje gezet. Zo creëer je je eigen, unieke content (plaatjes met quotes) bij het artikel. Sowieso is beeld bij de artikelen, liefst voor of na elke alinea, superbelangrijk.
Opmerkelijk is dat mijn artikel over quotes maken niet eens zo lang is. Tegenwoordig wordt er benadrukt dat langere artikelen meer kans hebben om hoog in Google te scoren. Maar dit artikel is slechts 400 tot 500 woorden lang, dus zo kan het ook.
STAP 4: wacht geduldig
Ja, je moet geduld hebben om een toppositie in Google te krijgen. Als het goed is, verschijnt binnen een paar dagen je artikel al in de zoekresultaten van Google. Soms eerst op de tweede of zelfs derde pagina van Google.
Maar wat er op een gegeven moment gebeurt; het artikel klimt op de ranglijst van Google en schuift steeds meer naar de eerste pagina van Google.
Bij het artikel over de quotes zag ik binnen een maand de bezoekersaantallen ineens explosief stijgen van een tiental bezoekers per maand naar een paar honderd lezers.
Ik tikte ‘quotes maken’ in Google in en zag dat het artikel op nummer 1 in Google stond.
Tip: check het ook even in je ‘incognito venster’ in je Chrome browser, want dan krijg je zuivere resultaten van Google.
STAP 5: Een toppositie in Google met een top website
Eerlijk is eerlijk, of je een hoge ranking krijgt is ook afhankelijk van hoe je website in het algemeen presteert en wordt gewaardeerd.
Nu mijn website steeds beter wordt en hoger wordt gewaardeerd door Google (steeds meer bezoekersaantallen, meer volgers op social media, reacties van lezers, goed geoptimaliseerd, snelle laadtijd, etc – lees ook de Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List) worden ook de individuele artikelen beter en hoger gewaardeerd door Google.
Conclusie
Wil je snel een publiek opbouwen voor je website, is het belangrijk dat je artikelen makkelijk gevonden worden. En dus op een toppositie in Google staan.
Velen denken dat het erg lastig is om op nummer 1 in Google te komen. Maar iedereen kan het, mits je je aan een aantal regels houdt. Mij lukte het om daarmee met het quotes artikel een toppositie in Google te bemachtigen.
Ook met een relatief nieuwe website van vier tot zes maanden is het mogelijk om een toppositie in Google te verwerven.
Ik had al een paar keer geprobeerd om met een lang artikel (2000+ woorden) op nummer 1 te komen. Veel SEO goeroes geven aan dat je dan meer kans van slagen hebt. Maar tot nu toe lukte mij dit niet.
Met een kort artikel lukte het wel.
Dit zijn mijn eigen ervaringen, maar er zijn veel factoren waardoor je website hoog in Google kan komen te staan.
Een van de tips van bovenstaande infographic van Brian Dean (die ik zelf niet heb toegepast) is om alleen nog korte URL’s voor zijn artikelen. En dit is waarom hij dat doet:
In de eerste plaats omdat het een korte maar krachtige samenvatting geeft waar het artikel over gaat;
Ten tweede omdat korte URL’s makkelijker passen in de social media posts, zoals Twitter;
Op de derde plaats: De URL is SEO vriendelijk omdat het alleen de gekozen zoekwoorden toont.
PS:
Het is slim om deze hoog gerankte artikelen aandacht te blijven geven. Het is immers een pagina waar veel bezoekers (klanten) op af komen
En dus kun je daarvan profiteren door deze lezers aan je te binden en een leuke aanbieding te geven. Ik actualiseer mijn quotes pagina zo nu en dan en heb sinds kort onderin een nieuwsbrief invulveld toegevoegd. Zo wil ik meer lezers voor mijn nieuwsbrief trekken.
Dank voor dit goede artikel.