Je komt ze vaak tegen: de hobby websites. Het zijn eenvoudige websites, opgetuigd met de basisfuncties. Met in de navigatie Blog, Over mij, Recent werk en Contact. Hup, een paar stockfoto’s erbij en een contactformulier. Het zijn websites die prima functioneren.
Maar: het is het net niet.
Deze websites zien er basic uit. Geen poespas, recht-toe-recht-aan. Inhoudelijk is het vrij summier en de vormgeving is zozo. Kortom, de sprankeling mist.
Maar het is vaak de praktijk. En het is ook logisch. Als beginnend zzp’er of bij het starten van een bedrijf heb je vaak nog geen budget voor een professionele website. Je maakt kennis met WordPress en bouwt zelf een acceptabele website.
Niks mis mee.
Professionele website
Maar op het moment dat je begint te groeien, groeit ook je klantenkring. Deze wil serieus worden bediend en dus moet ook de website meegroeien en professioneel overkomen.
Vaak heeft een zzp’er geen tijd (of zin) om z’n website verder te professionaliseren. De opdrachten stromen binnen en er is werk genoeg. Maar er komen ook tijden dat het weer wat minder kan gaan. En dan moet een professionele website weer z’n werk doen om klanten binnen te halen.
Het inzetten van social media is nuttig en goed, maar het is een vluchtig medium. Je hebt een stabiele thuisbasis nodig om jezelf te profileren. En dat kan met een professionele website.
Maar hoe kun je van een hobby website een professionele website maken? En kun je dat zelf? En wat heb je nodig?
Dat ga ik je vertellen in dit artikel.
Heb ik een hobby website?
Dat is de eerste vraag die je jezelf stelt. Je kunt daar achter komen door de volgende vraag te stellen:
Vind ik het leuk en inspirerend om om naar mijn eigen website te kijken?
Het is misschien een confronterende vraag, maar zo kom je er het snelst achter of je tevreden bent over je eigen website. Kijk er met een kritische blik naar en probeer als onafhankelijke bezoeker een oordeel te geven.
Verder kun je je omgeving vragen wat ze ervan vinden, of je vraagt je klanten om feedback.
Wat je ook kunt doen is even naar de concurrentie te kijken. Wat voor website hebben zij? Word je daar gelukkiger van?
Er zijn dus verschillende manieren om daar achter te komen.
Als je niet tevreden bent en besluit om je hobby website te professionaliseren, kun je de volgende stappen doorlopen:
1. Koop een professioneel theme
Je wilt niet teveel geld uitgeven voor een website en besluit om een gratis theme te nemen. Een heel logische gedachte, want er is een groot aanbod en de themes. Zo kun je in de WordPress catalogus uit honderden gratis themes kiezen.
Maar… deze themes zijn over het algemeen vrij basic. Er is niet heel veel energie gestoken in een mooie vormgeving en de functies zijn beperkt.
Wil je een professionele website, koop dan ook een professioneel theme. Je moet daar wel voor betalen, maar de kosten zijn prima te overzien. Ik maak zelf gebruik van een van de grootste marktplaatsen voor themes, ThemeForest. Hier kun je voor pakweg 50 euro een super theme kopen met een professionele uitstraling.
Vaak zijn deze themes ontworpen door goede ontwerpers. Een goed ontwerp komt professioneler over. Daarnaast is er ook keuze: deze betaalde themes hebben vaak meerdere demo’s. Dat wil zeggen dat je kunt kiezen uit verschillende soorten vormgeving.
Vaak zie je het verschil tussen een gratis theme en een betaald theme.
2. Koop een multifunctioneel theme
Als je met je bedrijf of zzp’er steeds meer klanten krijgt, gaan de klanten ook steeds meer verwachten. Ze willen op de hoogte worden gehouden van jou diensten (nieuwsbrief) of willen misschien wel iets van je leren (online cursussen).
Op zo’n moment moet je website daar ook geschikt voor zijn. Met andere woorden: je website moet meegroeien met je bedrijf.
In dat geval is het het overwegen waard om een multipurpose theme te kopen. Dat zijn themes met meerdere functies.
Op ThemeForest zijn de multifunctionele themes de bestverkochte themes. Zij hebben een automatische koppeling met een webshop, hebben een ingebouwde forum mogelijkheid of makkelijke koppeling met online marketing tools.
Een multipurpose theme groeit met je mee en zorgt voor een meer professionele benadering.
3. Schakel hulp in
Als je zelf een website hebt gebouwd, wil je er het liefst zelf aan blijven sleutelen.
Maar op een gegeven moment kom je aan de grens van wat je zelf kunt doen. Hoe moet je bijvoorbeeld een koppeling maken met Mailchimp? Hoe maak je de website AVG proof? En waarom verschijnt dat ene blog niet nadat ik op PUBLICEREN heb gedrukt?
Dan is het handig – en ik spreek als websitebouwer nu even voor de eigen parochie – om iemand te hebben die je daarbij kan helpen. Een websitebouwer – of coach – die verstand van zaken heeft. Die vertelt hoe je verder kunt groeien met je website.
Ik doe voor een aantal klanten het onderhoud en beheer van de website. Zij kunnen mij ook altijd benaderen voor vragen over hun website. Als je het dan snel en vakkundig voor ze oplost, kunnen ze weer verder.
4. Verdiep je in SEO
Veel mensen denken dat je klaar bent nadat de nieuwe website is gelanceerd. Dat is echter niet het geval.
De grootste teleurstelling na het lanceren van een geheel nieuwe website is dat er geen bezoekers komen. Na de lancering moet je dus werken aan online zichtbaarheid. Search Engine Optimization (SEO) houdt zich daarmee bezig.
Ik hoor je nu denken: dat is te moeilijk of niks voor mij. Maar het is echt belangrijk om je website verder te professionaliseren.
En er is nu een online tool waarmee is SEO redelijk makkelijk onder de knie krijgt: Ubersuggest. Deze tool is door Neil Patel ontwikkeld en deze man is naast zakenman ook iemand die veel kennis weggeeft.
Met zijn tool kun je je website monitoren, zoekwoordenonderzoek doen en en nog veel. Echt een adresje waar je je skills op het gebied van SEO kunt verbeteren.
In het artikel over Ubersuggest lees je ook in hoofdlijnen hoe je zoekwoordenonderzoek kunt doen.
5. Huur een SEO specialist in
Sowieso is het goed om zelf je te verdiepen in SEO. Maar als je er de tijd niet voor hebt, kun je overwegen om een SEO specialist in te huren om je website verder te professionaliseren.
Het is niet goedkoop en ze kunnen geen garanties geven dat je binnen een paar maanden dubbel zoveel bezoekers krijgt, maar met een SEO traject krijgt je website een stevige basis.
Hoe ziet zo’n SEO-traject eruit bij een nieuwe professionele website? Dat verschilt heel erg. Er zijn bureaus die voor 25.000 euro een uitgebreid en gedegen traject voor je verzorgen, maar voor een basistraject ben je een stuk goedkoper uit. Begin met dat laatste, zou ik zeggen.
Een SEO-traject begint met een scan/audit van je website die aangeeft wat er goed en fout is aan je website. Daarna is er zoekwoordenonderzoek en krijg je advies over artikelen en bijbehorende landingspagina’s die je kunt maken.
Ook krijg je regelmatig rapporten over de vorderingen. Het monitoren van de voortgang is namelijk belangrijk, want dan weet je waar je aan moet werken en moet verbeteren.
Het laatste onderdeel, en dat neemt de meeste tijd in beslag, is linkbuilding. Dus onder andere backlinks (links van andere websites naar jou website) verzamelen en bijvoorbeeld het creëren van een goede bedrijfspagina.
Dit alles zorgt voor een duurzame groei in zoekmachines.
Conclusie
De belangrijkste stap om van een hobby naar een professionele website over te stappen is het aanschaffen van een goed theme. Uiteraard moet er daarna nog van alles gebeuren, maar je moet een goede uitgangspositie creëren.
Uiteraard kun je daarna nog allerlei zaken verbeteren. Je zou ook een tekstschrijver kunnen inhuren om de inhoud van de website te professionaliseren.
Genoeg te doen dus.