In SEO wordt vaak de focus van een traject gelegd op de pagina’s die bovenaan de website staan. Voorbeelden hiervan zijn de homepagina, dienstenpagina’s of categoriepagina’s (webshop).
Het is voor grotere websites bijna onmogelijk om alle dieperliggende pagina’s van autoriteit te voorzien door linkbuilding. Er zijn voor deze websites gelukkig andere oplossingen. Gebruik deze top 3 tips om in Google te scoren met dieperliggende pagina’s.
1. Algehele autoriteit van de website
Wanneer een website duizenden pagina’s heeft die moeten ranken in Google is het onmogelijk om deze allemaal van autoriteit te voorzien. Om toch te kunnen ranken met deze pagina’s moet de algehele autoriteit van de website hoog zijn.
Deze algehele autoriteit fungeert als de motor van de website. Wanneer je werkt met een motor met 12pk is het nutteloos om te werken aan de voorband. De meeste vooruitgang wordt geboekt wanneer de motor wordt opgevoerd. Hetzelfde geldt voor de autoriteit van een website.
Wanneer je werkt aan een website met duizenden pagina’s is branded link builden een veilige en efficiënte oplossing om hogerop te komen. Er hoeft hiervoor niet te worden gewerkt met onnatuurlijke ankerteksten. De links kunnen branded zijn en naar de homepagina wijzen waardoor het bedrijf meer online autoriteit krijgt.
Een mooi voorbeeld is Vacanceselect. Onderstaande afbeelding laat zien dat een groot gedeelte van de ankerteksten branded – gericht op het merk – zijn. Toch ranken ze voor enorm veel longtail zoekwoorden met dieperliggende pagina’s. Zo ranken ze #3 op “village camping spa marisol” met de URL https://www.vacanceselect.com/nl/camping/kroatie/istrie/aminess-maravea-camping-resort/50215.
2. Websitestructuur
Wanneer de algehele autoriteit hoog is wordt er meer “link juice” naar de dieperliggende pagina’s gestuurd. Iedere laag blijft een gedeelte van de “link juice” hangen waardoor het iedere laag dieper moeilijker wordt om de ranken. Om dit proces zoveel mogelijk te stroomlijnen is een goede websitestructuur van vitaal belang. Een aantal punten waar je hierbij op kunt letten zijn:
2.1 Interne links
Niet alleen de bezoekers van een website gebruiken links om van pagina naar pagina te gaan. Ook de Googlebot gebruikt deze links om de pagina’s te crawlen waarna Caffeine deze indexeert. Links worden gebruikt om bij alle pagina’s van een website te kunnen.
Daarnaast worden links gebruikt om de hiërarchie van een website te bepalen. Wanneer er 100 links naar één pagina wijzen is deze vaak belangrijker dan een pagina waar één link naar wijst. Gebruik dit om de belangrijkste pagina’s hogerop te laten komen in de zoekmachines.
Met Yoast SEO voor WordPress is het mogelijk om deze interne links automatisch op te sporen. Dit is een functie dat alleen kan worden gebruikt met de premium versie van de plug-in. Dit maakt het, met name voor grotere webshops, makkelijker om correcte interne links in de website te plaatsen.
2.2 Ankerteksten
Om het maximale uit de interne links te halen is er een juist gebruik van de ankerteksten benodigd. Ankerteksten zijn het woord of de zin waarin een hyperlink staat verwerkt. Door de ankerteksten relevant aan een pagina te maken kun je Google vertellen waar een pagina over gaat.
We blijven in ons voorbeeld bij Vacanceselect. Al deze tekstjes bevatten hyperlinks naar relevante pagina’s.
Wanneer je op “Campings Italië” klikt wordt je naar de volgende URL gestuurd: https://www.vacanceselect.com/nl/camping/italie
Op deze manier bevestigd Vacanceselect aan zowel Google als de bezoeker dat deze pagina over een camping in Italië gaat.
3. Contentverdeling dieperliggende pagina’s
Nu we de motor hebben opgevoerd en de PK’s ook hebben verspreidt over de dieperliggende pagina’s kunnen we gaan optimaliseren op deze pagina’s. Voorgaande werk draaide vooral om de autoriteit van de website en het verspreiden van deze autoriteit. Nu gaan we verder met de relevantie.
Een groot gedeelte van de relevantie is de content op deze pagina’s. Wil je ranken voor het zoekwoord “Camping Italië”? Dan moet de tekst hier ook over gaan en de vraag van de zoeker echt beantwoorden.
Zo bevat de pagina https://www.vacanceselect.com/nl/camping/italie meer dan 80 keer het woord camping. Dit is (naar mijn mening) aan de hoge kant. Het laat echter wel zien hoeveel waarde Vacanceselect hieraan hecht.
Conclusie
Het is in eerste instantie belangrijk om een krachtige motor te hebben. Zorg voor online autoriteit door relevante en sterke backlinks te verkrijgen. Daarna is het van belang om deze autoriteit over de website te verspreiden. Wanneer dit is gedaan kunnen de dieperliggende pagina’s worden geoptimaliseerd zodat er ook sprake is van een hoge relevantie.
Zicht Online, full service internetbureau Rotterdam richt op digitale strategie, UX-design en webtechnologie. Met 25 man sterk is Zicht Online een grote speler op de markt van websites, webdesign en online strategie. Zicht Online is gevestigd in Rotterdam. Met een kantoor op de Coolsingel zijn ze niet uit het Rotterdamse landschap weg te denken.