Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website?
Deze vraag komt je vast bekend voor.
Ik hoor dit vaak van zzp’ers en eigenaren van kleine bedrijven. Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer zonder een online presentatie, want mensen zoeken en kopen steeds meer online.
De verkoop van producten via internet is in het tweede kwartaal van 2016 flink toegenomen. Consumenten kochten 25% meer aan producten online dan een jaar eerder.
De meeste website-eigenaren hebben geen idee eigenlijk hoe je meer bezoekers krijgt.
Ik geef je in tien stappen aan hoe je op een makkelijke manier meer bezoekers naar je website kunt trekken.
Stap 1, gebruik het beste content management systeem. Het eerste wat je moet doen om meer bezoekers te trekken is het gebruik van goed content management systeem (CMS), zoals WordPress.
Het is het meest populaire cms ter wereld en dus zit er ook een hele industrie achter die het systeem verder ontwikkelt. WordPress is de laatste jaren ook steeds beter te bedienen en gebruiksvriendelijker gemaakt, zodat niet technische mensen er steeds makkelijker mee aan de slag kunnen.
Er zijn veel handleidingen en video’s om het systeem onder de knie te krijgen.
Verder is het zoekmachine vriendelijk en kun je WordPress zelf updaten zodat het actueel en veilig blijft. De eerste stap is dus: WordPress gebruiken.
Stap 2, bepaal wie je doelgroep is. Voor wie is de website bedoeld? Welke bezoekers wil je trekken? Wie zijn zij? Naar welke sites gaan ze nu?
Je moet niet streven naar zoveel mogelijk bezoekers, je moet streven naar de juiste bezoekers die behoefte hebben in de onderwerpen en inhoud van jouw website.
Zij raken sneller geïnteresseerd in wat je nog meer te bieden hebt. Dat kan een product zijn, een dienst, een eBook, of iets anders dat je wilt aanbieden. En uiteindelijk nemen ze sneller contact met je op. Dus het definiëren van je doelgroep is de tweede stap.
Stap 3 is dat je een lijst creëert of een spreadsheet van de belangrijkste vragen die er leven in jou doelgroep. Als je bedrijf hebt in grasmachines, hebben je klanten vaak vragen over de tuin, het onderhoud, etc. Iemand die cursussen geeft in yoga, maakt weer een andere lijst met vragen waar klanten mee zitten. Hoe ontspan ik, wat is stress, etc.
Deze lijst met belangrijkste vragen is een voorbereiding op de volgende stap. Maar eerst dus je doelgroep goed analyseren aan de hand van de belangrijkste onderwerpen en steekwoorden.
Stap 4 is het maken van kwalitatieve inhoud voor je doelgroep. Je hebt in de vorige stap onderzocht wat er bij jou klanten leeft en vervolgens kun je hieruit onderwerpen halen waar je blogposts over kunt schrijven.
In plaats van korte artikelen te schrijven die je vaak overal op internet al kunt lezen, is het beter om hoogwaardige kwalitatieve content te schrijven die er nog niet is, maar waar wel behoefte aan is.
Het is niet altijd makkelijk om deze artikelen te schrijven, je moet goed nadenken over de insteek van het artikel. Maar als je deskundig bent op je eigen vakgebied, weet je meer dan de gemiddelde consument en kun je veel toegevoegde waarde in je artikel verwerken.
Dus schrijf minstens een blog per week, waar de vragen van je bezoekers in worden beantwoord. Als je erachter komt wie je publiek is, wat zijn hun zorgen en behoeftes zijn, kun je ze makkelijker naar je website trekken.
Als 5de moet je ervoor zorgen dat die content van je website SEO vriendelijk is. Met andere woorden: je moet makkelijk te vinden zijn in Google of andere zoekmachines.
Bij WordPress kun je gebruik maken van plugins om je website voor SEO te optimaliseren. Een van de beste plugins is Yoast SEO, die je helpt om je website, maar ook elk artikel te optimaliseren voor de zoekmachines.
Daardoor zullen bezoekers sneller je website en je artikelen waar ze naar op zoek zijn, te vinden.
Nummer 6, ga discussies met je publiek aan zoek ze op op andere websites. Een van de grootste fouten die website-eigenaren maken is dat ze denken dat alles op hun site gebeurt.
Maar dat is dus niet zo. Het surfgedrag van mensen is grillig en ze zappen van de ene naar de andere website.
Je kunt gaan naar andere websites waar je kunt reageren op anderen, je kunt in forums actief zijn of in groepen op LinkedIn en Facebook.
Beantwoord vragen van mensen en ze zullen terugklikken naar je eigen website. Vaak is er in het reactieformulier wel de mogelijkheid om naast je naam ook je e-mailadres in te vullen. Die is vervolgens aanklikbaar bij de reactie die je hebt gegeven.
Hetzelfde voor influencers, mensen die een belangrijke rol hebben in jou vakgebied. Lees hun berichten en reageer op hun posts. Je zult waardering van ze krijgen als je bijvoorbeeld een keer positief reageert op hun blogbericht.
En dan heb je kans dat zo’n influencer een keer jou artikel deelt op zijn social media, die vaak een veel groter bereik heeft.
7. Bouw aan je sociale aanwezigheid. Als je een artikel hebt gepubliceerd op je eigen website, is het net zo belangrijk om aandacht te besteden aan het verspreiden ervan.
Dis niet alleen wachten tot ze naar je toe komen, maar spread the words.
Maak het bekend op Facebook, Twitter of Instagram, afhankelijk van welke social media je gebruikt. Neem deel aan de discussies op je social media en deel waardevolle content op deze sociale kanalen.
Tegenwoordig kun je ook exclusief content delen van deze kanalen, bijvoorbeeld via Instant articles van Facebook. Ook via LinkedIn kun je je eigen artikelen publiceren en delen.
Dan de laatste tip die ik je kan geven om meer bezoekers naar je website te krijgen.
8. Meet wat er op je website gebeurt. Google Analytics is een fantastische tool om te zien hoeveel bezoekers je krijgt en waar ze vandaan komen.
Dit is iets wat nog weinig website-eigenaren doen, maar wel belangrijk is.
Je kunt allerlei zaken achterhalen, van hoe vaak er op een artikel is geklikt (zo merk je of er behoefte is aan een bepaald onderwerp) tot de doorklikratio vanaf je social media kanalen (dus hoe vaak wordt er vanaf Facebook naar jou website doorgeklikt).
Wel, het zijn simpele tips om toe te passen, maar wel belangrijk. Houd je je aan bovenstaande tips, dan kan ik je verzekeren dat je 2, 3 of misschien wel 5 keer zoveel bezoekers krijgt.
Je hoeft er niets voor te betalen, de enige investering is tijd en energie.
Succes en laat via WPjournalist even weten of je er baat bij hebt gehad!
@redactie
Ik zou graag een bescheiden toevoeging willen doen aan uw mooie artikel. Als men bezoekers op zijn websites heeft, is het zaak deze te laten terugkeren? Niet iedereen wordt de eerste keer tot een aankoop aangespoord, maar wel een tweede of derde keer. Als men een functie in de website inbouwt waar mensen hun mailadres achter kunnen laten, dan is het mogelijk hen met leuke en relevante content te doen terugkeren naar de website.
Via het sturen van mails, zogenaamde marketing automation, kan dit bereikt worden. Dit is eigenlijk een vorm van remarketing zoals in de SEA wereld bekend is. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.
http://www.newconvertsamsterdam.nl
Bedankt voor de tips, vooral tip 3 vind ik erg waardevol. Simpel eigenlijk 😉 ik heb nu op mijn website een inschrijfformulier van ymlp maar daar maakt niemand gebruik van…ik wil graag zo een pop-up maken…heeft iemand hiervoor een mooie plug-in?