Dan Norris is eigenaar van WP Curve en heeft veel ervaring met content marketing, hij schreef er ook boeken over. Hij beantwoordt enkele vragen waarom content marketing belangrijk is en wat je moet doen om succesvol te zijn.
Wat beveel je aan qua content strategie, hoe engageer je je bezoekers?
“De kunst is om van een middelmatig blog een goed blog te maken. Je moet doen waar je goed in bent. Als je goed kunt praten en een mooie stem hebt, kun je beter podcasts maken. Ik schrijf liever en kan ook snel tikken, dat ligt het dichtst bij me. Doe waar je het beste in bent, maar probeer het wel te combineren als dat kan. Dus de ene dag een video posten, de volgende dag een blog. Doe wat werkt voor jou.”
Belangrijk in content marketing is om te doorgronden wat je publiek wil
Hoe is de balans tussen content schrijven en het vervolgens promoten?
“Veel mensen schrijven veel content, bloggen elke dag en denken dan dat ze vanzelf succesvol worden. Maar als je niet in de gaten houdt of het gelezen wordt, schiet je tekort. Want belangrijk in content marketing is om te doorgronden wat je publiek wil en wat ze leuk vinden. Als je dat niet analyseert, leer je er niet van. Verder moet je energie steken in linkbuilding en het delen van artikelen, want anders krijgt je site geen autoriteit en geen hoge rank van Google.”
Hoe lang duurt het om succes met content marketing te hebben?
“Je moet over een lange adem beschikken. Als je elke week drie blogpost schrijft, heb je na een jaar ongeveer 150 berichten op je website staan. Dat is een mooie basis, maar dat betekent nog niet dat je website autoriteit heeft. Als je vijf jaar publiceert, is waarschijnlijk de kans groot dat je goed scoort met je website. Er komen klanten binnen via je posts; het wordt een machine die klanten genereert. En dan blijkt dat de posts die je vijf jaar geleden schreef, nog steeds waarde hebben en door Google worden getoond in de zoekresultaten. De les is dat je dus altijd goede kwaliteit moet leveren. Een verkeerde strategie is om te streven naar zoveel mogelijk artikelen op je website.”
Waarom is jullie blog succesvol?
“Wat we bijvoorbeeld doen is dat we elke maand een gastblog plaatsen van een deskundige. We kiezen alleen goede gastbloggers die een goed verhaal kunnen vertellen, we zijn daar heel secuur in. Zo krijg je nieuwe mensen aan boord. Verder proberen we open en eerlijk te zijn, genereus, of stellen we ons kwetsbaar op. We schrijven toegankelijke content, met emotie, soms entertaining. Zo worden bezoekers een fan for life.”
Uit welke bronnen je veel hebt geleerd?
“Ik ben ooit begonnen met het lezen van artikelen op Copyblogger waar veel valt te leren over content marketing. Verder kijk ik naar populaire blogs zoals Quicksprout van Neil Patel.