Website optimalisatie is hot. Tim Paige is werkzaam bij LeadPages, een bedrijf dat landingspagina’s en andere tools ontwikkelt om website optimalisatie voor WordPress websites makkelijk te maken. Hij vertelt ook hoe je dat met een webinar kunt doen.
Wat zijn de grootste fouten die mensen maken op het gebied van website optimalisatie?
“Dat je er geen focus op legt. Je wilt direct iets verkopen, maar aan het eind van de dag is het maar afwachten of er mensen op je e-maillijst zijn bijgekomen. Want je e-maillijst is het contact met de buitenwereld, waar je mee kunt praten, die je vragen kunt stellen, waarmee je kunt overleggen. Of iets kunt aanbieden. Als je bijvoorbeeld een geweldig ebook hebt, met 500 pagina’s, of een videocursus, dan is het belangrijk dat je verschillende manieren hebt dat mensen kunnen aanhaken.”
Wat zijn tools om mensen aan je te binden?
“Wat wij ontdekten is dat veel blogs hetzelfde aanbieden, een gratis eBook of cursus. Je moet iets weggeven dat anders is, dat specifiek en uniek is. Wij hebben wel eens een blog geschreven in de vorm van een landingspagina en als je dat blog had gelezen, kreeg je die landingspagina cadeau. Ons bedrijf Leadpages verkoopt software waarmee je op weg wordt geholpen met website optimalisatie. Nieuwsbrieven sturen, webinar cursussen aanbieden, verkooppagina’s ontwikkelen. Verder bieden we ook tools aan die de website optimalisatie verbeteren. Met Lead Boxes kun je overal een link neerzetten. die onder elk artikel een zinnetje zet dat je deze blog ook in een pdf kunt downloaden. Ook kun je makkelijk een foto of button clickable maken. Je moet daar zorgvuldig mee omgaan. Als je bezoekers teveel keuzes biedt, maken ze geen beslissing. Maar als er slechts één optie is, een button met meer informatie, dan heb je kans dat ze daar sneller op klikken.”
Wat is jou tip om een website te bouwen?
“Begin je website met een landingpage. Het moet simpel zijn, eenvoudig, een mooie achtergrond, een foto van iemand. Aan de linkerkant een Top 5 met manieren om gewicht te verliezen, daarbij rechts een knop waarbij je wordt doorverwezen naar een pagina om iets te bestellen. Zo simpel moet het zijn. Mensen willen zich niet eerst door allerlei informatie worstelen. Als je direct laat zien dat het probleem van de klant kan worden opgelost, raken mensen geïnteresseerd. Als dat eenmaal loopt, kun je verder je landingspagina uitbouwen tot een complete website met blogs, achtergrondinfo, etc.”
[quote_center]Wees overal. Post op andere blogs, maak video’s en zet ze op Youtube, reageer op forums.[/quote_center]
Maar hoe leid je dan mensen naar je website?
“Je kunt voor tijd en/of geld kiezen. Met geld kun je adverteren via Facebook adds, mijn favoriet. Maar ook via Twitter adds, google adds. Heb je geen geld maar wel tijd? Je kunt blogs schrijven, die doen het altijd goed om je conversie te verbeteren. En zorg ervoor dat mensen de blogs kunnen delen. Nog een tip: Wees overal. Post op andere blogs, maak video’s en zet ze op Youtube, reageer op forums. Dat is een hele goede strategie. Eerst moet je erachter komen waar je goed in bent en daar op focussen. Ik hield van muziek en was goed in audio, en maakte op een gegeven moment succesvolle podcasts. Doe iets waar je goed in bent en dan raken vanzelf andere mensen erin geïnteresseerd.”
Hoe moet je je homepage structureren?
“Er is niet een magische manier om een voorpagina op te maken. Het hangt af van je business en voorkeuren. Er zijn wel zaken die werken, zoals een reactieformulier aan de rechterbovenkant van de pagina. Belangrijkste middel voor ons om te verkopen zijn bijvoorbeeld de webinars die we ontwikkelen. Bij Leadpages worden vele webinars aangeboden. Zet die bovenin je pagina of als eerste in je sidebar. Verspil geen ruimte aan grote foto’s en sliders bovenin de pagina. Het zijn mooie elementen, maar slecht in conversie. Een klein logo met een menu en daarna direct to-the-point komen. Of een video bovenin of een blog die ze direct kunnen lezen. Je moet ook testen wat goed werkt. Als je een goede blogger bent, zet dan je blogs bovenin en kijk hoe ze worden bezocht.”
Hoe kun je loyaal publiek opbouwen?
“Een van de belangrijkste middelen om een publiek op te bouwen is om ze lid te maken van je nieuwsbrief. Misschien komen ze niet terug op de website, maar ze checken wel hun emailbox. Je kunt een loyaal publiek opbouwen, door goede content te schrijven. Wees consequent. Als je ze belooft eens per maand een email te sturen en doet het vervolgens vaker, geloven ze je niet meer. Doe wat je zegt, wees duidelijk. Ook niet overdrijven. Er zijn bedrijven die je twee keer per dag e-mailen, dat is ook niet goed. Wat wel werkt: begin met een welkomst e-mail die iets zegt over je persoonlijkheid, dus wie je bent en wat je drijft, want daarmee bind je direct mensen aan je. En vertel wat jou relatie is tot hun probleem. Je bent lid geworden omdat x, y en z. En daarom ben je hier op het goede adres en vertel je wat je kunt bieden.
Na drie dagen doe je een follow up met daarin bijvoorbeeld een gratis cursus. Stel je voor, je bent healthcoach en hebt een cursus hoe superfoods helpen om gezonder te worden.
Overweeg eens een video te maken! Als je geen videoman bent, moet je toch eens proberen om dat een keer in je leven te doen. Want zo zien de mensen wie je bent. Als mensen je gezicht zien, weten ze wie je bent en dat wekt sneller vertrouwen dan dat je een artikel schrijft. Tweede deel van de cursus wordt drie dagen later gestuurd. Dat herhaal je vier tot zes keer. En maak je geen zorgen dat je teveel weggeeft. Want kopen ze in de toekomst dan nog je dingen bij je? Ja dat doen ze.”
Welk emailprogramma is het beste?
“Dat is heel persoonlijk. Vaak begin je met een e-mailprogramma en daar blijf je aan vasthouden. De ene heeft een voorkeur voor aWebber, andere willen Mailchimp. Probeer het uit en als het bevalt, prima. Er zijn geen grote verschillen. Kijk wat werkt.”
Hoe belangrijk is storytelling voor conversie?
“Heel belangrijk, hoewel je geen Shakespeare te zijn om iets te vertellen. Je moet erachter zien te komen waar de klant behoefte aan heeft. Een verhaal met een begin, het probleem, en dan de oplossing. Ik verkoop filters voor zwembaden, je denkt al snel, hoe kun je daar in hemelsnaam een verhaal omheen bouwen?! Er is altijd een verhaal. Vindt een probleem dat het publiek heeft en vind middelen om dat op te lossen. Er is altijd een dieper emotioneel verlangen dat een product kan oproepen. Mensen willen in een schoon zwembad zwemmen, toch? Als je daar iets over vertelt dat mensen raken, dan weet je ze te winnen.”
Ik kreeg een tip om een keer per maand te posten, maar dan wel een enorm gedegen artikel van 7000 woorden.
“Sommige blogpost zijn huge. Ze hebben duizenden woorden, bevatten video’s, infographics. Die converteren het beste en krijgen de meeste shares van social media.”
Wat vind je van popups?
“Persoonlijk vind ik ze heel vervelend, maar de werkelijkheid is dat ze goede resultaten opleveren. Je moet ze goed instellen. Er zijn veel mogelijkheden, van een popup die na tien seconden verschijnt of de exit popup die verschijnt als de mensen de pagina verlaten. Dat laatste doen wij. Ze verlaten de pagina dus je raakt ze toch kwijt en dan kun je er geen schade mee aanrichten. Popups zijn dus goed, maar doe het zorgvuldig.”
Webinars die converteren, hoe werkt dat?
“Het eerste wat je kunt doen is een Q&A-webinar organiseren, dus vraag en antwoord. Heel simpel eigenlijk. Degenen die zich aanmelden, kunnen gewoon allerlei vragen aan je stellen. Je kunt op deze manier ook goed uitvinden wat de behoeftes van klanten zijn. Als mensen steeds dezelfde vragen stellen, dat dat een pijnpunt zijn en kun je daar wellicht een oplossing voor vinden. Daarna kun je in een volgend webinar ingaan op een van de vragen die speelt bij klanten. Laten we er een heel webinar over houden en daar dieper op ingaan.”
Hoe lang moet een webinar zijn?
“Wij doen webinars van 90 minuten. Sommigen vinden dat te lang, 60 minuten is ook prima, maar 90 minuten scoort volgens onze ervaringen beter. We testen nu een webinar voor een kortere periode, kijken hoe het werkt en dat testen we ook bij ons publiek.”
Wat kost het om een webinar te houden?
Het kan best duur zijn, soms ben je al een paar honderd euro kwijt voor een betaald account op Anymeeting of Gotowebinar. Voor beginners is dat misschien te duur om te doen. Je kunt het gratis doen met Google Plus hangouts. Je kunt zoveel mogelijk mensen uitnodigen en het is een geweldige start om met webinars te oefenen of te beginnen.”
Wat zijn voor jou de drie beste resources voor conversie optimalistie?
Natuurlijk Leadpages maar ook een goede bron is Brian Deen van Backlinko, die geweldige tips geeft over SEO en content. En Digital Marketer is een ijzersterke bron om voor website optimalisatie.