Met de Google zoekwoordplanner kun je onderzoeken welke zoekwoorden vaak in Google worden ingetikt. Het is een goed hulpmiddel om te bepalen over welk onderwerp je gaat schrijven voor je blog of website.
Natuurlijk moet je ook kijken naar andere bronnen om te kijken wat mensen willen lezen. Of gewoon informeren in je vriendenkring of kijken op blogs en forums wat er speelt.
Maar de Google Keyword Planner geeft nauwkeurig aan waar mensen naar zoeken. En als er veel naar een woord wordt gezocht, is er blijkbaar behoefte aan.
Een alternatief voor Google is de zoekwoordentool Ubersuggest. Het is een relatief nieuwe online tool om zoekwoordenonderzoek te doen.
Wil je beginnen met SEO teksten schrijven? Lees dan mijn uitgebreide artikel erover: Perfecte SEO-teksten schrijven in 5 stappen: iedereen kan het!
Google Adwords
Laat ik vooropstellen dat het verwerken van sleutelzoekwoorden (keywords) in je artikel niet meer zo belangrijk is als vroeger.
Toen zette je zo vaak mogelijk je keyword in de tekst om goed te worden gevonden.
Dat is achterhaald.
Maar… de Google zoekwoordplanner is nog steeds een goed hulpmiddel om aan zoekmachines aan te geven waar je artikel over gaat.
De zoekwoordplanner is onderdeel van Google Adwords en je hebt een Adwords account nodig om de online tool te kunnen gebruiken.
Je kunt de tool bereiken via:
https://adwords.google.com/keywordPlanner
Wat kan de Google zoekwoordplanner?
De zoekwoordplanner geeft aan hoe vaak er naar een zoekwoord per maand wordt gezocht. Het is niet meer dan een inschatting, precieze aantallen laat de zoekwoordenplanner niet zien.
Als er dus vaak naar een woord of combinatie van woorden wordt gezocht, zou je daar een artikel over kunnen schrijven.
Je kunt ook zien dat bepaalde zoekwoorden een lage, middel of hoge concurrentie hebben.
Een hoge concurrentie betekent dat veel andere artikelen al met dit zoekwoord zijn geoptimaliseerd.
Dus het is zaak om vooral naar zoekwoorden te zoeken met een lage concurrentie.
Tegenwoordig is het slim om long tail zoekwoorden te gebruiken. Dat is een combinatie van meerdere zoekwoorden.
Zoeken op ‘SEO’ of ‘WordPress’ is vaak te algemeen. Je wilt immers dat je klanten of lezers krijgt die specifiek naar iets zoeken wat jij aanbiedt.
Dus het is betere om long tail zoekwoorden te gebruiken. Zoals:
SEO online tool zoekwoorden
of
WordPress handleiding Key Word Planner Nederlands
Vaak zijn het wel 4 tot 6 woorden waarmee je veel gerichter klanten naar je website toetrekt.
De Google planner maakt onderdeel uit van Adwords, waarmee je campagnes kunt maken en beheren voor advertenties op Google.
In de onderstaande video krijg je een indruk hoe je deze tool kunt gebruiken voor zoekwoordonderzoek: