Wil jij ook meer filmpjes op je website zetten? Of zelfs een videokanaal beginnen?
Net als bij het optimaliseren van artikelen moet je ook je video’s optimaliseren, zodat je hoger in Google komt en meer bezoekers naar je website trekt.
In dit artikel gaan we dieper in op hoe je Video SEO aanpakt.
YouTube is (nog steeds…) huge
Video op de website is nog steeds super populair. Miljoenen mensen kijken dagelijks naar YouTube of het kleinere broertje Vimeo om filmpjes af te spelen. En dat zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.
YouTube is met afstand het populairste video platform met allerlei soorten content, variërend van muziek video’s tot TV-fragmenten en blogs van bekende Nederlanders. Soms gaat een video die viral met honderden miljoen views en soms zelf enkele miljarden views.
Volgens een studie van Statictics neemt het aantal YouTube gebruiker de komende jaren, van 2017 tot en met 2021, toe van 1,47 miljard tot 1,85 miljard gebruikers.
Een enorm aantal dat je niet kunt negeren en waar je zelf ook profijt van kunt hebben.
Of je nu zelf je video’s host (door te downloaden op je website) of je plaatst de video’s op YouTube of Vimeo (en embed ze met een link op je website), in beide gevallen kun je je video’s ook prima optimaliseren.
Wij laten je zien hoe je dat doet.
Er zijn verschillende soorten video’s die je kunt voorzien van SEO. Denk aan:
- video handleidingen;
- een videoblog;
- een video gallery met foto’s;
- of een achtergrondvideo.
Wel, laten we wat punten doornemen hoe je je video’s hoger in Google krijgt. Want daar is het uiteindelijk om te doen.
1. Kijk naar de website als geheel
Als je eigen website hoog scoort in Google, zullen je filmpjes op je site ook hoger in de zoekresultaten komen. Het is dus zaak om je eigen website op allerlei gebied goed te optimaliseren. Zorg voor goede content, geoptimaliseerde afbeeldingen, backlinks, etc. Dan krijg dan een website die vanzelf meer waarde en autoriteit krijgt. En zal Google vaker (en hoger in de zoekresultaten) naar je gaan linken, waaronder ook je filmpjes.
2. Kies het jusite video platform
Er zijn twee keuzes:
- Je kunt je video’s zelf hosten;
- of: je kunt je video’s op een video platform zoals YouTube of Vimeo plaatsen.
Zelf hosten
Ik wil deze optie even noemen, maar het heeft niet mijn voorkeur. Sowieso ontmoedigt WordPress het uploaden van grote bestanden (zoals video’s) naar je eigen website. Je kunt vaak niet meer dan 32 MB naar je website downloaden, anders krijg je een foutmelding. Maar het voordeel is natuurlijk wel dat je meer vrijheid hebt om je video’s te plaatsen omdat je niet gebonden bent aan de regels van YouTube. En je website verkrijgt meer autoriteit als je video’s aanbiedt die alleen via jou website zijn te zien.
Wil je dat, dan is Wistia een platform dat je daarvoor kunt gebruiken. Het is een betaald platform maar je kunt zo het verkeer naar je eigen website leiden. Het grote nadeel is dat je niet op YouTube te vinden bent en daardoor is de kans kleiner dat je hoog in de zoekresultaten van Google komt.
Maar Wistia heeft wel weer een super professionele uitstraling, met video’s van hoge kwaliteit en allerlei aanvullende diensten, zoals indeling in hoofdstukken, call-top-action knoppen, lettertypes en nog veel meer aan innovatieve video software.
hosten op video platform
En dus is het voor de gemiddelde website eigenaar beter om een video platform te gebruiken waar je je video’s plaatst.
Persoonlijk vind ik dat de video’s op Vimeo nog iets mooier worden vormgegeven. Maar als je gaat voor het grote bereik en de naamsbekendheid, dan is het uploaden van je video’s naar YouTube beter. YouTube is onderdeel van Google en is met afstand de grootste zoekmachine ter wereld.
Video’s van YouTube zullen over het algemeen ook hoger ranken in Google dan video’s van Vimeo.
Het voordeel van deze video platformen is dat je makkelijk je video’s kunt plaatsen, maar ook optimaliseren. Je kunt een titel en meta description toevoegen, een beschrijving en links naar je website. Ook kun je je kanaal professioneel inrichten, met een eigen logo.
Dat is ook wat je moet doen; door een eigen kanaal op bijvoorbeeld YouTube te maken. Dat is de plek waar al je video’s komen te staan.
En natuurlijk kun je ook je eigen website hiervoor inzetten. Met een embed code kun je de video’s op je eigen website plaatsen.
Een mooi voorbeeld is het Engelstalige WordPress blog voor beginner WPBeginner, die een eigen video kanaal heeft, maar de video’s ook op z’n eigen website plaatst. Zo heb je verkeer van YouTube, maar ook via je eigen website.
Voor veel website-eigenaren is dit de beste oplossing.
3. Bepaal je doelgroep
Bepaal welke video’s je op je website wilt plaatsen. Plaats alleen video’s die aansluiten bij de behoefte van je bezoekers.
Dus plaats geen video’s waarvan je denkt dat die veel views scoren, maar niet zijn afgestemd op je doelgroep. Als je een website hebt over katten, dan moet je geen filmpjes plaatsen over honden.
Dus… schoenmaker, blijf bij je leest.
4. Zorg voor eenduidigheid
Als je de video’s gaat maken, zorg dan voor herkenbare video’s waarvan de mensen weten die die van jou komt. Je kunt de video dan beginnen met hetzelfde (visuele) intro waarin je je zelf voorstelt en waarin je vertelt wat de bezoeker kan verwachten.
Aan het eind van de video sluit je elke keer hetzelfde af, bijvoorbeeld met het logo in beeld en het verzoek om deze video te delen met anderen.
Dit heeft geen directe invloed op je video SEO, maar het kan ook zeker geen kwaad.
5. Optimaliseer je video’s
Je kunt elke video vervolgens voorzien van video SEO. Hieronder valt het volgende:
- Kies een sleutelzoekwoord (of woorden…) waar de video over gaat. Zet dit sleutelzoekwoord in de titel en in de meta description van de video.
- Gebruik relevante tags en de juiste categorie waardoor bezoekers beter in staat zijn om je video te vinden.
- Geef een uitgebreide beschrijving van de video. Hoe groter de tekst, des te duidelijker het wordt waar de video over gaat. Deze beschrijving zou ik tussen de 150 en 300 woorden maken.
- Zorg voor de juiste ‘aangepaste miniatuur’ of ‘uitgelichte afbeelding’ van je video. Dat is de afbeelding die je ziet als je video in de zoekresultaten staat. Als je dat niet instelt, bepaalt Google dat zelf. Maar het is beter dat je zelf een miniatuur uitkiest.
Tot slot: als je de video in een artikel plaatst, dan moeten de zoekwoorden aansluiten bij het artikel.
6. Eén video in één pagina
Plaats 1 video op 1 pagina of artikel. En bouw daarom heen een tekst waar dezelfde zoekwoorden in terug te vinden zijn. Zo versterkt tekst en video elkaar en is het voor zoekmachines heel duidelijk waar het artikel over gaat. Als je meerdere video’s in een artikel zet, is de focus van het artikel minder duidelijk.
7. Deel de video met iedereen
Als de video is gepubliceerd, moet je deze natuurlijk ook promoten. Als de video veel wordt gedeeld, blijft dat niet onopgemerkt bij zoekmachines en kan de video hoger worden gerankt.
Je kunt het artikel delen waar de video in is geplaatst. Je kunt de video zelf delen via YouTube. Kortom, er zijn verschillende manieren om je video onder het publiek te verspreiden.
Conclusie
Ik weet het…
Het is voor velen nog een drempel om zelf video’s te maken. Je moet een filmpje maken, monteren en vervolgens op je website zetten. Dat vergt enige oefening.
Maar je weet ook dat er steeds meer gekeken wordt naar video’s. En het is een goede manier om je lezers of bezoekers van dienst te zijn.
En daarom is video SEO belangrijk. Het kost je niet meer dan vijf tot tien minuten extra tijd om de video te optimaliseren. En daar heb je vervolgens jarenlang profijt van. Want hij blijft gewoon op YouTube staan en iedereen heeft er toegang toe.
Het mooie is, lang niet iedereen optimaliseert zijn of haar video’s. Je hebt hier een unieke gelegenheid om je video’s hoger te ranken en je concurrentie te slim af te zijn.
Succes!