Ahrefs is een online tool voor SEO en online marketing. Je kunt allerlei zaken van je website meten, zoals het aantal backlinks, analyse van je content, positie in zoekmachines en als bonus: het helpt je aan onderwerpen voor nieuwe artikelen!
Om succesvol te zijn in je business, moet je je website regelmatig monitoren om te zien hoe deze presteert. De tools (er zijn er meerdere!) van Ahrefs komen daarbij goed van pas.
Ahrefs tools, wat kun je ermee?
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken:
- site explorer: om de website te analyseren, bijvoorbeeld hoeveel backlinks je hebt.
- content explorer: om de inhoud van je website (de content) te analyseren.
- positions explorer: wat zijn de posities van de concurrentie? En hoe is het gesteld met de keyword posities van je concurrentie?
- Crawl report: stelt je op de hoogte van SEO problemen op je website.
LET WEL: de tool is niet gratis, maar je kunt 14 dagen lang een gratis proefperiode starten. Voor die tijd kun je alsnog je abonnement opzeggen.
Maar de tool is zo veelbelovend, dat je deze een paar weken gratis kunt uitproberen. In twee weken kom je dus heel veel van je website te weet.
Met behulp van overzichtelijke dashboards krijg je direct een goed beeld van de analyses.
Site Explorer tool
Een van de meeste gebruikte tools is de site explorer. Je kunt met deze tool bijvoorbeeld achterhalen hoeveel backlinks je website hebt.
Backlinks zijn links die naar jou website verwijzen. Google zet websites met veel backlinks hoger in de zoekresultaten!
Aanvankelijk was Ahrefs in 2011 als back links checker gestart, dus dit is een van de meest gerenommeerde tools in de markt.
Daarnaast geeft de tool een overzicht van hoe je website rankt, geeft scores van de domeinnaam en URL rating en hoe vaak je website wordt gedeeld op social media van:
- Google+
Je krijgt mooie grafieken te zien, die je een overzichtelijk beeld geven van je scores.
Wat ook een handige functie is: ze geven overzichten (een Top10) van artikelen die de meeste bezoekers of shares krijgen.
Soms worden artikelen honderden keren gedeeld. Content schrijvers gebruiken deze overzichten om aan nieuwe onderwerpen voor hun blog te komen.
Want als een artikel zo populair is, betekent dat dit wellicht een goed onderwerp is om over te schrijven.
En zo zijn ook de andere tools van Ahrefs heel waardevol!