Wat moet ik nu weer voor een blogpost schrijven?
Het is een vraag die elke blogger zich regelmatig stelt.
Het valt niet mee om steeds weer geweldige blog onderwerpen voor je website te verzinnen, die ook de moeite waard zijn voor je kritische lezersschare.
Wil je meer bezoekers naar je website trekken, dan is het een must om regelmatig, minstens elke week, een nieuw artikel op je website te plaatsen.
Vaak beginnen bloggers of website-eigenaren enthousiast met bloggen. Echter, na een paar maanden wordt het steeds lastiger om goede blog onderwerpen te bedenken.
Je komt erachter dat het bloggen hard werken is.
Je stelt het schrijven een week uit. En daarna nog twee weken…
Misschien heb ik een Writers block, geef je jezelf als excuus.
En dan zie je je eigen blog langzaam een vervelden dood sterven…
Op een gegeven moment gooi je het bijltje erbij neer. En zie je dat het laatste blog op je website alweer van driekwart jaar geleden is.
Komt dit je bekend voor?
Het is niet nodig. Het bedenken van blog onderwerpen kun je leren.
Ik geef je 10 beproefde tips, zelfs als je daarvoor geen creativiteit denkt te hebben.
1. Houd een lijst bij met onderwerpen
Vaak kom je tijdens het hardlopen of in een discussie met een collega op de leukste ideeën voor een blogpost.
Maar voor dat je het in de gaten hebt, ben je dat idee alweer vergeten.
Heb je een interessante blog idee, schrijf het meteen op!
Je kunt het in een old school notitieboekje optekenen. Ikzelf gebruik de digitale variant: op mijn iPad en iPhone zit een app met notities waarin ik alle ideeën opschrijf die in me opborrelen.
Een goede tool om ideeën in op te schrijven is Trello, een overzichtelijke tool waar je onderwerpen ook in categorieën kunt indelen.
Nog beter is om een content kalender bij te houden. Je kunt er hier eentje (een uitgebreide!) gratis aanvragen.
Een content kalender geeft een overzicht van alle onderwerpen waarover je gaat schrijven. Je kunt ook meteen zien of je er al eerder over hebt geschreven, zodat er geen dubbelingen plaatsvinden.
Zelf kun je er ook eentje maken via Google Kalender.
2. Vraag het aan je bezoekers
Veel bloggers gaan op zoek naar ideeën voor blogposts, maar het is efficiënter om de ideeën naar je toe te laten komen.
Ik heb al een paar blogs geschreven naar aanleiding van een vraag op WPjournalist in het reactieformulier.
Mogelijk is dat een vraag die vaker wordt gesteld.
Naast blogs kun je ook op Tiwtter of Facebook checken welke vragen er leven. Welke vragen worden gesteld? Welke verhalen vertellen ze?
Wat je ook kunt doen: ik stel mijn lezers vaak aan het eind van het artikel nog een vraag. Dit om de interactie met mijn publiek te vergroten.
Vraag je lezers waarover zij graag meer van willen lezen. Het levert vaak weer nieuwe onderwerpen voor blogs op, waar je zelf niet aan dacht.
3. Steel onderwerpen van anderen
Het lijkt niet helemaal jofel, maar er zijn heel wat bloggers die eerst kijken naar de onderwerpen van andere bloggers.
Ik doe dat ook. 🙂
Wees niet bang om blogposts die goed scoren, van andere bloggers te stelen. Je kunt veel leren van anderen.
Nu moet je natuurlijk niet een blogpost 1 op 1 kopiëren. Google zou dat ook niet waarderen en ziet dat als duplicate content.
Maar je kunt wel een bestaand blog als uitgangspunt nemen en vervolgens je eigen ervaringen en kennis erin verwerken.
Veel bloggers kijken bijvoorbeeld naar Buzzsumo, een online tool die analyseert welke content het beste presteert. Je kunt een onderwerp intikken en dan zie je welke artikelen goed scoren.
Vaak is de kop van het artikel ook bruikbaar om te gebruiken voor het artikel.
4. zoek op het internet naar blog onderwerpen
Ik kijk zelf vaak naar een specifiek blog van Neil Patel, die elke dag een nieuw blog schrijft. Zijn blogs komen overeen met waar WPjournalist over gaat: WordPress & content marketing.
[Wel leuk maar ter zijde: WPjournalist staat op nummer 3 als je ‘WordPress & content marketing’ intypt in Google…]
Ik lees ook veel andere blogs. De beste stuur ik via een mailtje naar mezelf op met de link van de blogpost. Die sla ik vervolgens op, om deze later weer van stal te halen.
Ook zijn er genoeg artikelen die speciaal over dit onderwerp gaan: ideeën bedenken voor nieuwe blogposts. Zoals deze:
50 Content Marketing Ideas For Your Website Or Blog.
Er is zelfs een speciale tool om onderwerpen voor blogs te genereren: HubSpot’s Blog Topic Generator.
5. Kijk op Google Analytics.
Ook via Google Analytics kun je erachter komen wat je meest populaire berichten zijn. Blijkbaar is daar behoefte aan en kun je daar vaker, met een andere insteek, over schrijven.
Zo heb ik een goed scorend artikel over quotes gemaakt. Daar hebben al duizenden mensen naar gekeken. Ik ga binnenkort dan ook een nieuwe en uitgebreidere versie schrijven over het maken van quotes.
6. Kijk naar trends
Je kunt op verschillende manieren erachter komen wat er momenteel hip&hot is.
Vaak kun je artikelen schrijven over nieuwe ontwikkelingen. Daar zijn vaak veel mensen naar op zoek.
En nog een voordeel: omdat het onderwerp nog maar kort bestaat, zijn er nog niet zoveel artikelen over geschreven en heb je kans dat ze al snel op jouw artikel terecht komen.
Google Trends geef een overzicht van – de naam zegt het al – de ontwikkelingen. Je ziet een overzicht van de meest gezochte onderwerpen. Maar je kunt ook zelf een onderwerp invoeren en kijken hoe populair het is.
Ook via social media kun je checken welke topics op het moment populair zijn. Kijk maar eens op Trends24.in waar je wereldwijd of per land kunt checken welke topics veel worden gedeeld.
7. Vertel een persoonlijk verhaal
Regelmatig schrijven bloggers over zichzelf een persoonlijk verhaal. Deze artikelen worden vaak goed gelezen, omdat de schrijver iets vertelt uit eigen ervaring. Bijvoorbeeld:
- wat je hebt geleerd
- welke tegenslagen je hebt gehad
- de fouten die je gemaakt hebt
- De successen die je meemaakte
- welk persoonlijk advies je kunt geven
- etc
Dit soort tips die je zelf ervaart, kunnen enorm nuttig voor andere lezers zijn.
Het is goed om zo nu en dan je persoonlijke bevindingen op papier te zetten. Levert weer een mooi onderwerp op!
8. Vraag iemand anders een gastartikel te schrijven
Heb je zelf geen zin of tijd om elke week een onderwerp te bedenken? Vraag dan iemand anders om een artikel voor je website te schrijven.
Vaak kunnen ze ook zelf prima een onderwerp bedenken waar ze over willen schrijven. Informeer wel even van tevoren of degene die je benadert, ook kan schrijven. Dat kan teleurstellingen voorkomen.
Een gastblog is voor jou goed, maar ook de gastauteur heeft er baat bij. Ze kunnen zichzelf als deskundige profileren en een e-mailadres of link achterlaten, zodat geïnteresseerde klanten contact met hun kunnen opnemen.
WINWIN dus
Op WPjournalist is ook al een gastartikel geplaatst, Het starten van een WordPress affiliate site, hoe doe je dat? Een mooi onderwerp waar ikzelf nog niet was opgekomen.
9. Kijk naar koppen van goede artikelen
Regelmatig publiceren bekende marketeers lijstjes met de 100 beste koppen of e-mail lines van het jaar. Ik haal daar zelf ook veel inspiratie uit.
Je kunt even googlen op ‘best headlines’ en je krijgt direct een lijstje met artikelen erover.
Zelf put ik bijvoorbeeld uit deze artikelen:
Digital Marketer’s 101 Best Email Subject Lines of 2015
22 Headlines That Went Viral. Have These Marketers Cracked the Code?
Lees deze koppen en er zitten vast ideeën voor onderwerpen tussen. Je kunt ook iets specifieker zoeken door de beste headlines te zoeken van een specifieke branche.
10. Verbeter jezelf in het creatieve denken
Het bedenken van ideeën is iets wat je kunt oefenen. Hoe vaker je het doet, des te beter je het kunt.
Bij elke vraag die je krijgt, kun je nadenken over hoe je hier antwoord op geeft.
Ik geef je een paar tips om creatiever te denken:
- Geef niet te snel een oordeel. Schrijf eerst ideeën op en weet dat geen enkel idee slecht of onuitvoerbaar is. Door niet direct een oordeel te geven, merk je dat je soepeler gaat denken.
- Kijk verder dan je neus lang is. Beperk je niet tot je eigen wereldjes, maar kijk, lees en hoor ook daarbuiten. Zet je oogkleppen af en kijkt breder tegen de zaken aan.
- Brainstorm in beelden. Door jezelf iets voor te stellen hoe iets eruit ziet, krijg je een beeld inzicht van iets. Het zorgt voor meer creativiteit.
- loop even weg van je computer. Hoe zeer je ook onderwerpen kunt vinden op internet, neem zo nu en dan even afstand. En de ideeën borrelen zo op.
Het is dus een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Door het veel te doen, leer je sneller om blog onderwerpen te vinden.
Conclusie
Als je bovenstaande 10 tips in praktijk brengt, heb je nooit meer een tekort aan blog onderwerpen.
Kijk (en luister) om je heen, wees nieuwsgierig en gebruik het internet om onderwerpen te zoeken. Maar ook in real life kom je vaak genoeg op de beste ideeën.
Als ik sport, wordt mijn geest helder en zo heb ik al heel wat onderwerpen voor blogposts bedacht.
Weet je wat de beste tips is die ik hierboven nog niet heb gegeven?
Lees nog meer dan je schrijft. Hoe vaker je leest, des te meer je de geleerde kennis in je artikelen kunt verwerken.
The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go.
Misschien heb jij ook nog tips om onderwerpen voor blogs te bedenken? Ik hoor ze graag.
Goede tips, Marcel! Ik ben ook onderwerpen gaan opschrijven waar ik over wil schrijven. Andere blogs leiden ook weer tot inspiratie. Maar als je je ideeën niet opschrijft, verdwijnen ze weer net zo snel…
Dankje Ronald voor je leuke reactie!