Jij besteedt ook vast steeds meer tijd om jezelf online te presenteren. Dagelijks Twitter berichten plaatsen, Facebook bijhouden. En misschien heb je nog een Instagram account erbij?
Het ook belangrijk dat je varieert in wat je publiceert. Content maken is een vak apart. Bij Instagram zijn het vooral sfeervolle beelden, bij Twitter hebben korte en pakkende quotes het meeste effect.
Hoe communiceer je met je fans, volgers, vrienden en nieuwsbrieflezers?
Hier zijn de zes meest voorkomende manieren om te variëren met je content op social media:
1. Tekst.
Toch nog steeds een van de belangrijkste manieren om te communiceren. Het voordeel van lezen is dat mensen ook even snel een tekst kunnen scannen. Om tijd te besparen. Dat kan veel minder makkelijk bij een video of podcast. Op Twitter wordt nog veel met tekst gewerkt en dat geldt ook voor Facebook, de (geschreven) reacties bijvoorbeeld zijn een belangrijk onderdeel van Facebook. En natuurlijk de blogs bestaan vaak nog uit tekst. Teksten die ook steeds langer worden, want Google waardeert langere teksten van 1500+ woorden goed, zodat je hoger in de ranking komt te staan.
2. Video.
YouTube is sterk in opkomst en populair onder jongeren. Kijk maar naar de cijfers van YouTube: 6.8 miljoen Nederlanders maakt gebruik van YouTube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks. Je kunt zelf tegenwoordig makkelijk een filmpje maken. Door bijvoorbeeld jezelf op te nemen via de webcam. Verder kun je via je iPhone filmpjes maken en die vervolgens ook monteren op je smartphone met iMovie. Binnen een paar uurtjes heb je dat programma onder de knie en maak je al kant en klare filmpjes. Wat ook in opkomst is: screen capture. Daarmee kun je je beeldscherm opnemen en is handig voor het laten zien van tutorials en instructiefilmpjes. Zelf gebruik ik de software van Movavi om screen capture toe te passen. Ruwe beelden van een presentatie, een opening van een winkel doen het ook altijd goed. Helemaal hot is momenteel live stream video, waarbij je live beelden maakt van wat je doet of evenement dat je bezoekt. Lees ook het artikel: 8 tools om zelf top online video’s te maken.
3. Foto’s
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Dat geldt nog steeds, want je ziet dat Instagram en Pinterest razend populair zijn. Met je smartphone maak je heel makkelijk foto’s en die kun je vervolgens nog makkelijker delen. Vaak binnen een paar seconden. De social media maken dat ook mogelijk. Verder: waar je voorheen vaak moest betalen voor stockfoto’s, zijn er nu tientallen websites die gratis stockfoto’s aanbieden. Zoek maar eens op ‘gratis stockfoto’s en je vindt een hele lijst.
4. Audio/podcast
Doe waar je goed in bent. Mensen die over een mooie stem beschikken en makkelijk praten, kunnen overwegen een podcast te starten, dat is een audio opname van iets dat je wilt vertellen. Een handige tool daarvoor is Soundcloud. Je kunt je klanten advies geven of putten uit eigen ervaringen over de manier waarop je je business invult. Dat vinden mensen heel interessant. Audio heeft het voordeel dat je het onderweg in de trein of tijdens een wandeling kunt beluisteren. Het is een ontspannen manier om iets tot je te nemen. Er is ook allerlei software beschikbaar om audio te maken. Met Audicity kun je podcast maken. Dit programma biedt veel mogelijkheden. Ik maak er ook gebruik van en kan de vele ‘uuhmmms’ die ik maak en plotselinge stiltes eruit monteren/knippen. Daar knapt het flink van op!
5. Infographics
Soms worden mensen ook wel een beetje leesmoe. Het aanbod is zo overweldigend, dat ze geen zin hebben om nog te lezen. Of mensen zijn gewoon geen makkelijke lezers. Dan is een infographic een mooie oplossing. Tegenwoordig heb je prachtige tools om infographics te maken. Zorg wel voor een mooie en eentje met toegevoegde waarde, anders zullen je lezers ‘m snel links laten liggen. Piktochart en Visual.ly zijn twee die je kunt gebruiken. Zorg voor goede data en informatie om de infographic te vullen en neem er de tijd voor om een goede te maken.
6. Slide share presentaties
Voor de wat meer zakelijke onderwerpen kun je overwegen een slide share te maken. Een soort van powerpoint presentatie dus, maar dan mooi opgemaakt, dat is wel een voorwaarde om publiek te trekken. Daar zijn ook mooie online tools voor, zoals Slideshare.net waar je een gratis account kunt krijgen. Deze kun je vervolgens makkelijk delen op je social media of in je artikel embedden.
Misschien heb je zelf ook nog aanvullende tips.
PS. Content maken is één, maar weet je ook hoe je content kunt publiceren? Via Paper.ly. Binnen een paar minuten kun je je eigen online magazine publiceren. Het ziet er prachtig uit en aan de hand van de content die jij of iemand anders geproduceerd hebt, kun je bijvoorbeeld elke week een nieuwsbrief maken. En ook versturen natuurlijk!