De contentkalender is een tool om je content in een overzichtelijk schema te zetten. Zo heb je goed inzicht welke content wanneer en door wie wordt geplaatst.
Het is een goede stok achter de deur zodat je website actueel blijft en regelmatig wordt aangevuld met nieuwe artikelen.
Om in gesprek te blijven met je publiek, is het raadzaam om regelmatig artikelen te schrijven of social media te delen. zo blijf je zichtbaar voor je publiek en bouw je een band op.
Er zijn betaalde diensten om een contentkalender bij te houden, zoals CoSchedule of HubSpot. Het voordeel van deze diensten is dat je de content in de kalender ook direct kunt publiceren. Maar het zijn prijzige abonnementen die je afsluit.
Contentkalender maken met Google Calendar
Maar een contentkalender maken met Google Calendar is een van de beste – gratis – opties.
Je moet hiervoor wel een account bij Google hebben/aanmaken.
Wat zijn de voordelen van een content kalender?
- Je hebt een mooi overzicht op welke content je de komende tijd gaat maken.
- Je kunt makkelijker inplannen wanneer je de content schrijft.
- Je website is actueel en je blijft deze vernieuwen.
- Je hoeft niet steeds ad hoc nieuwe onderwerpen te bedenken. Dat kun je op je gemak doen en je kunt onderzoek doen naar wat goede onderwerpen zijn.
Waar vind je goede onderwerpen?
Er zijn veel bronnen om goede content te vinden. Social media geeft vaak een goede indruk wat populaire onderwerpen zijn op het moment. Verder kun je Google zoekwoordplanner naslaan op veelgebruikte zoekwoorden (en dus onderwerpen).
Verder kun je terecht bij Google Trends.
Er zijn ook online tools om populaire onderwerpen in jou branche te achterhalen, zoals Buzzumo. Hier krijg je een overzicht van de onderwerpen, per branche, met de meeste shares.
In de contentkalender kun je verschillende zaken zetten:
- Datum van plaatsing content.
- Wat is het onderwerp, dus waar gaat het over?
- Soort content. Dat kan een tekstartikel, infographic, fotoreportage of quiz zijn.
- Doelgroep, dus voor wie schrijf je de content?
- Via welk kanaal wordt de content verspreid? Via de website, Twitter en ook de nieuwsbrief bijvoorbeeld.
De content kalender is dus een ideale manier om orde in de chaos te scheppen.
Met de content kalender zorg je voor een continue stroom van kwalitatieve content
En voorkom je dat er een tijdje niet wordt gepubliceerd omdat je geen inspiratie voor leuke onderwerpen hebt.