Copyscape is een online tool om te checken of je website duplicate content heeft. Duplicate content betekent dat er op twee webpagina’s precies of vrijwel dezelfde inhoud is te vinden.
Zoekmachines zoals Google of Bing willen niet meerdere keren dezelfde content laten zien in de zoekresultaten.
De zoekmachine zal dus een keuze maken door de ene pagina wel en de andere pagina niet te laten zien.
Het kan voorkomen dat Google een andere URL aangeeft dan jij wilt. En de ‘verkeerde’ URL laat zien aan je bezoekers.
Zeker voor omvangrijke websites met veel content is het goed om eens in de zoveel tijd te checken of je duplicated content hebt.
Copyscape, het werkt het?
Op de website van Copyscape kun je checken hoeveel duplicate content je hebt.
- Ga naar de website van Copyscape
- tik je website adres in in het invoerveld en druk op ‘Go’
- Daarna verschijnt er een overzicht met dubbele inhoud.
Hoe kun je duplicate content voorkomen?
Het is eigenlijk heel simpel: produceer alleen unieke en originele content.
En let erop waar de content vandaan komt die je krijgt aangeleverd. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je een artikel krijgt van iemand die ergens anders ook al is gepubliceerd.
Dat is niet aan te raden.
Wil je toch graag een artikel plaatsen met content die al ergens anders staat, kun je een code kunnen toevoegen aan de ‘dubbele’ pagina.
Deze code vertelt aan Google (en andere zoekmachines) dat de ‘echte’ pagina op een ander adres te vinden is. De code is rel=”canonical” en die moet je op de gedupliceerde pagina plaatsten.
Dat vergt even wat technische kennis, maar er zijn ook plugins voor, zoals de Canonical SEO Content Syndication WordPress plugin (een hele mond vol…).
De code wordt in de <head> sectie van de HTML code geplaatst. Dit ziet er zo uit:
<link rel=”canonical” href=”https://wpjournalist.nl/9-manieren-om-meer-reacties-op-blog-krijgen/>
Aan de zoekmachines wordt zo duidelijk gemaakt wat de originele pagina is.