Gemiddeld ontvang ik 4 tot 6 nieuwsbrieven per dag. En scan de beste blogposts eruit die mij interesseren.
In de afgelopen twee jaar heb ik honderden, misschien wel enkele duizenden online marketing blogs gelezen. In het begin veel over WordPress, nu meer over content- en email marketing, online tools en social media ontwikkelingen.
Lezen is leuk, het is ontspannen, en… je komt er vooral meer door te weten.
Omdat ik zoveel las, heb ik eigenlijk geen cursus meer hoeven te volgen. Ongelooflijk eigenlijk dat veel bloggers met deze online marketing blogs hun kennis graag delen met anderen. Mooi ook.
In die twee jaar ben ik een aantal artikelen tegengekomen die zijn blijven hangen. Die me enorm hebben geholpen om beter te worden in mijn vak. Zodat ik nog betere websites kan bouwen, die effectiever zijn en scoren.
Weet wel, deze lijst is niet compleet, maar eentje die mij inspireerde. Blogs waar ik soms vaker naar terugga. En anderen trouwens ook, want deze artikelen zijn immens populair en vaak gedeeld.
Oke, let’s roll:
1. The beginners Guide To Online Marketing
Ben je beginner in de online marketing? Dan is The beginners Guide To Online Marketing zeker een goed startpunt voor jou. Zelf zegt auteur Neil Patel van Quicksprout dat online marketing moves at the speed of light. Om bij te blijven moet je een sterk fundament hebben die je daarbij helpt. Het resulteerde in een veelomvattende handleiding die uitlegt hoe je met online marketing aan de slag kunt.
Ik moet eerlijk zeggen: het is me niet gelukt om alles te lezen, want deze handleiding beslaat meer dan 30.000 woorden. Qua formaat bijna een boek dus. Met praktische tips, strategisch en taktisch advies. En heel toegankelijk geschreven.
2. Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List
SEO is een belangrijk onderdeel om beter te worden gevonden in Google en jezelf te positioneren op het internet. Maar waar kijkt Google naar bij het beoordelen van artikelen? Brian Dean schreef Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List, een lijst met alle 200 punten waarop Google content op websites beoordeelt.
Het was een monnikenwerkje voor Brian om dit uit te zoeken, maar het resultaat is prachtig. Hij zegt ook: sommige rankingfactoren zijn bewezen, andere zijn controversieel. But they’re all there.
Om er een paar te noemen:
- * De website moet mobiel vriendelijk zijn;
- * Het gebruik van Google Analytics en Google Search Console helpt mee om beter te ranken;
- * En puntsgewijze opsommingen (wat ik nu doe…) is goed voor de vindbaarheid.
Brian heeft trouwens nog meer goede handleidingen geschreven, waaronder Link Building for SEO: The Complete List
3. Why Interactive Content May Be the Most Exciting Marketing Tactic of 2015
Een van de beste online marketing blogs is Copyblogger. Deze jongens van Copyblogger zijn ook goede schrijvers, zodat je er makkelijk doorheen leest. Voor wie beter wil leren schrijven, is dit een must. Bovenstaand artikel dat ik heb uitgekozen, beschrijft hoe je, naast geschreven artikelen, nog andere vormen van content hebt, zoals een quiz, podcast of zelfs een game.
4. The Optimal Lenght for Every Social Media Update and More
The Optimal Lenght for Every Social Media Update and More geeft een overzicht van hoe lang een tweet, een blog of een onderwerpregel voor een nieuwsbrief moet zijn. Een meesterlijk artikel, want iedereen vraagt zich dat wel eens af.
Zo is de ideale lengte voor een blogpost 1600 woorden, voor een tweet 71 tot 100 karakters. Het is allemaal wetenschappelijk onderzocht, dus als je je hieraan houdt, heb je kans dat je meer wordt gelezen, getweet, gevolgd, etc.
5. 21 Actionable SEO Techniques You Can Use Right Now
Nog een artikel van Brian Dean: 21 Actionable SEO Techniques You Can Use Right Now. Het fijne van Brian is dat hij veel met screenshots werkt en zo het onderwerp heel duidelijk uitlegt.
Het zijn wel tips voor de gevorderde SEO’er, maar ik heb er veel baat bij.
6. 67 Insights From The Worlds Top Digital Marketing Experts
Een bekende online marketer is Jeff Bullas, die mij dagelijks prettig bestookt met tweets over online marketing. Hij is blogger, auteur, spreker, coach en schrijft veel. Een van zijn recente populaire artikelen is 67 Insights From The Worlds Top Digital Marketing Experts. Het geeft een goed beeld van wat de ontwikkelingen zijn (en die gaan rap…). Het artikel geeft je even een overview, moment om stil te staan bij wat je doet: ben ik op de goede weg en waar moet ik de focus op leggen?
7. We Analyzed Nearly 1 Million Headlines. Here’s What We Learned
Soms kan een kop je zo triggeren dat je direct verder leest. Dit artikel hielp me om betere koppen te maken, hoewel ik dat in mijn vak al jaren doe. Maar een kop maken voor een papieren magazine is heel wat anders dan een kop voor een online artikel.
Om een cijfer te geven: 89 procent van de artikelen op het gehele internet wordt niet meer dan 100 maal gedeeld. Dit artikel maakt duidelijk hoe je goede koppen maakt die wel ‘viral’ gaan.
Nederlandse online marketing blogs
Vrijwel al mijn kennis haal ik van buitenlandse online marketing blogs. Maar er zijn ook Nederlandse artikelen die waardevol zijn. Ik noem er een paar.
8. Praktijkvoorbeeld: Hoe krijg je meer nieuwsbriefinschrijvingen?
Een van de blogs die ik graag lees is 000.nl van Ruben Bunskoeke. Hij heeft een eigen stijl en maakt het niet mooier dan het is. Heel herkenbaar was een artikel over hoe je meer nieuwsbrieflezers krijgt.
Iedereen benadrukt dat je een nieuwsbrief moet hebben (dat vind ik ook hoor…) maar vervolgens is het de kunst om een lijst met inschrijvers op te bouwen. Ruben beschrijft heel treffend – en eerlijk – hoeveel moeite het hem kost om dat voor elkaar te krijgen en hoe hij uiteindelijk toch (doorzetten is het geheim…) van 0 naar 1500+ inschrijvers ging.
9. 42 Facebook Tips: Meer bezoekers, likes, reacties en “shares via Facebook en Facebook adverteren
Onlangs volgde ik een webinar (iets anders dan een blog, maar ook een manier om mensen aan je te binden) van internet ondernemer Eelco de Boer. Hij is gepokt en gemazeld op online marketing en helpt bedrijven om succesvol op internet te zijn.
En hij kan ook schrijven!
Zelf richt ik mij momenteel op het uitbouwen van Twitter, maar ik weet dat ik ook met Facebook aan de slag moet om meer volgers, sorry fans, te krijgen. Eelco gaf aan dat hij ook jarenlang Facebook negeerde omdat hij het niet een leuk medium vond. Maar op een gegeven moment besloot hij toch ook Facebook in te zetten om zijn business te promoten.
Eelco zegt: “Waar ik voorheen nogal negatief was over “het blauwe monster” is dat 180 graden omgekeerd en is het misschien wel mijn favoriete manier van communiceren en marketing doen geworden. Het bereik is ENORM, de interactie is op geen enkel platform zo laagdrempelig en het mooie van dit alles, je kunt SNEL GROEIEN.”
Hij schreef een artikel met 42 Facebook tips hoe je meer bezoekers, likes, reacties en “shares via Facebook en Facebook adverteren krijgt. Waardevol artikel.
10. Plugin WordPress SEO by Yoast instellen
Om WordPress beter te leren kennen, heb ik regelmatig artikelen van Webtalis gelezen.
Het sterke punt van zijn blog is: hij update dit artikel (en ook andere) regelmatig en laat zien wanneer hij de laatste update heeft gedaan.
11. Een blog starten? Ik geef je mijn 100 geleerde lessen
Ik wil ook graag een van mijn eigen blog noemen. Als dat mag 🙂 Onlangs heb ik het blog Een blog starten? Ik geef je mijn 100 geleerde lessen geschreven. De titel zegt het al: alles wat ik als beginnend blogger in de afgelopen tijd heb geleerd, heb ik in dit artikel gestopt.
Het is een blog van meer dan 4000 woorden geworden, maar dat is een tip die ik ook anderen meegeef: schrijf in ieder geval 1 artikel waar je alles uit de kast haalt, waar je gedrevenheid en passie in zit, waar je deskundigheid in naar voren komt. Dat betaalt zich op een gegeven moment vanzelf uit.
Conclusie
Er zijn ongelooflijk veel online marketing blogs. Elk artikel lijkt al geschreven, maar toch kom ik regelmatig nog pareltjes tegen waar ik blij van word.
Onlangs nog zag ik nog een zeer uitgebreid artikel van een Belgische blogger, de +22.000 woorden handleiding voor adverteren in zoekmachines. Dit zijn blogs die de middelmaat ontstijgen en veel toegevoegde waarde leveren.
Dit is mijn keuze, maar er zijn vast meer artikelen die ik nog niet genoemd heb. Ik hoor ze graag.
Erg leuk stukje!
Groet Cees
Een perfecte lijst bedankt.
Leuk stukje en thanks voor de lijst!
Leuk artikel over content marketing en bedankt voor je lijst! Groetjes, Carla
Bedankt voor de uitgebreide tips!