Een sales funnel maken? Ik wist tot voor kort niet wat het was en hoe het werkt.
Het valt me op dat ook veel ondernemers nog geen sales funnel inzetten via hun website. Terwijl deze strategie voor veel bedrijven, ook kleinere of eenmanszaken, ervoor kan zorgen dat de verkoop soms met de helft omhoog schiet.
Onbekend maakt onbemind?
Sales funnel betekent letterlijk ‘verkooptrechter’. Het is een methode om bezoekers die op je website komen, mee te nemen en te verleiden tot het kopen van jou producten of diensten.
Het is een tunnel waar je je bezoekers doorheen leidt. Aan het begin is de tuinnel nog breed (veel bezoekers), aan het eind smal (potentiële kopers).
Maar hoe werkt het dan? Ik zal het aan de hand van stappen aan je uitleggen.
Stap 1: Zorg voor ’traffic’ op je website
Voordat je met een sales funnel begint, moet je eerst bezoekers naar je website trekken. Logisch zul je zeggen, maar het is wel belangrijk.
Er zijn verschillende manieren om meer verkeer naar je site te trekken. Je kunt dat via betaalde advertenties doen. Google Ads, Facebook Ads of Twitter Ads worden steeds meer gebruikt.
Je kunt ook een samenwerking aangaan met een andere partij, die je helpt aan bezoekers. Dat kan door elkaar te linken of elkaar aan te bevelen.
Het schrijven van blogs zorgt ook voor meer traffic naar je site. Maar je zou ook kunnen denken aan het versturen van een persbericht naar diverse media of relaties.
Ook ‘offline’ zijn er mogelijkheden om te adverteren. In bladen of kranten kun je advertenties laten zetten.
Allemaal manieren om meer verkeer te genereren voor je website.
Stap 2: Introduceer jezelf
Als de bezoekers eenmaal op je website zijn beland, komt de volgende stap. Introduceer jezelf. Leg uit wie je bent en wat je doet. En waar je mensen mee kunt helpen.
Stel ze op hun gemak. Ze moeten het gevoel hebben dat je samen met hen in een kamer zit te praten. Belangrijk is dat je vertrouwen wekt en opbouwt.
Met andere woorden: als je bezoekers op je website komen, is de inhoud belangrijk. Je wilt beleving geven, toegevoegde waarde. Je moet ze iets bieden waar ze om zitten te springen.
Zorg dat je voor je bezoekers een fantastische aanbieding hebt die ze omarmen.
Stap 3: biedt een leadmagnet aan
Leadmagnet? Sorry, er is niet een passend vervangend Nederlands woord voor, maar ik zal het uitleggen.
Een leadmagnet is een leuke aanbieding die als een magneet op klanten werkt. Oneerbiedig gezegd is het de wortel die je, zittend in een karretje, de ezel voorhoudt, zodat hij wat sneller loopt.
De een biedt een video aan met tien ‘waar je niet aan dacht’-tips om je huis op orde te maken.
De ander geeft liever een eBook; in tien stappen naar een minder stressvol leven.
Denk daar goed over na, want er is veel concurrentie. Veel websites bieden al zoiets aan en je moet dus iets verzinnen dat uniek is, dat iemand anders nog niet aanbiedt.
Zo is de kans groter dat je bezoekers aan je bindt.
Stap 4: loods ze de sales funnel in
Als bezoekers interesse hebben in je leadmagnet, loods je ze vervolgens de sales funnel in.
Je biedt toegevoegde waarde en als tegenprestaties laten ze hun e-mailadres bij jou achter of schrijven ze zich in voor de nieuwsbrief. Want willen ze de video of het eBook aanschaffen, moeten ze hun e-mailadres invullen.
Bingo! Als je eenmaal het e-mailadres van je bezoekers hebt, kun je een relatie met ze opbouwen. Je kunt met een follow up komen. In je volgende nieuwsbrief of in een persoonlijke mailtje geef je een leuk aanbod.
Via de nieuwsbrief of het mailtje leid je ze vervolgens naar een pagina met een aanbod wat niet veel kost, waarbij de koper geen groot risico loopt. Een product met weinig waarde, pak ‘m beet zeven euro.
Je bent bijvoorbeeld coach van mindfullness cursussen. Je biedt voor zeven euro een online videocursus van zeven afleveringen aan om stress op het werk te verminderen.
Je vertelt wat over jezelf, geeft aan dat je zelf bij deze aanpak ook baat hebt gehad, en wat het voor de koper allemaal oplevert. Vervolgens sluit je af met je naam eronder en soms is het handig om nog een PS (Post Scriptum) toe te voegen.
Waarom een PS? Mensen scannen vaak het e-mailtje, maar aan het einde lezen ze vaak nog even de laatste zinnen. In die PS kun je nog even onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld wat je nog meer voor moois te bieden hebt.
De mensen die het goedkope product kopen, zijn potentiële kopers om meer diensten van je af te nemen. Wellicht willen ze een fysieke cursus bij je volgen, een coachinggesprek aanvragen of meedoen aan een vakantieweek mindfulness die je organiseert met een groep op Kreta.
En zo trek je ze steeds verder de tunnel in. Je hebt inmiddels het vertrouwen van de klant gewonnen en kunt je ze meer en duurdere producten en diensten verkopen.
Stap 5: Een sales funnel maken: Hoe maak je het concreet?
Een sales funnel maken is best lastig. Je moet aparte landingspagina’s creëren in je website, je hebt een e-mail marketingprogramma nodig die ervoor zorgt dat je bezoekers opeenvolgende mailtjes en/of een nieuwsbrief krijgen.
Het goede nieuws is dat er ook diensten zijn die dit allemaal voor jou uit handen nemen.
Een van de bekendste (wel in het Engels) is Clickfunnels die kant-en-klare sales funnels voor je opzet.
Je kunt kiezen uit meerdere funnels, afhankelijk van de business waarin je zit. Je betaalt een maandelijks bedrag (deze zijn zo rond de 35 euro) voor deze dienst. Je hoeft eerst niet te investeren in je eigen website, want de sales funnel wordt door Clickfunnels beheert.
Wel kan er een connectie worden gemaakt met je website; Clickfunnels heeft daarvoor ook een WordPress plugin Clickfunnels ontwikkeld.
Een tweede website waarmee je een sales funnel maken zonder hoge kosten is Leadpages. Kijk even naar het filmpje voor een eerste indruk:
Bij leadpages is het ook mogelijk om je nieuwsbrief te segmenteren. Dat wil zeggen: je kunt je bezoekers verschillende nieuwsbrieven aanbieden met verschillende interesses.
In het begin als je nog weinig nieuwsbrieflezers hebt, is dat nog niet nodig. Maar als je duizenden inschrijvers hebt, zullen de interesses ook steeds meer uiteenlopen.
Je moet het aanbod heel goed op je doelgroep afstemmen om tot een succesvolle sales funnel te komen. Als je niet het juiste publiek bereikt, gaat het niet werken.
Als je bijvoorbeeld gaat adverteren, kun je met Facebook Ads heel gericht je doelgroep instellen. Facebook verzamelt, zoals je weet, veel persoonlijke informatie en dat is waardevol voor adverteerders om de juiste doelgroep te bereiken.
PS: Ik heb nog een tip voor je.
Het kost best veel tijd om je te verdiepen in hoe Leadpages of Clickfunnels werkt. Zoek een specialist die je kunt helpen met het opzetten. Want jij bent natuurlijk het liefst met je business bezig zijn.