Een website bouwen vanaf nul en binnen een jaar een stevig fundament neerzetten.
Zou jij dat ook graag willen?
Veel mensen weten niet welke stappen ze moeten nemen om een succesvolle website te lanceren.
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een website of wil een website bouwen. Maar de concurrentie is moordend, want er zijn al zoveel websites.
Een website bouwen? Hoe doe je dat?
Hoe zorg je ervoor dat je een lezersschare opbouwt, steeds meer bezoekers trekt en waarmee je op termijn geld kunt verdienen met je website?
Begin januari bestond WPjournalist nog niet. Nu, eind december, staat WPjournalist stevig op de kaart.
Met:
- Meer dan 1135 volgers op Twitter,
- 68 Facebook vrienden (maar daar heb ik nog niets voor gedaan…)
- 100+ reacties van lezers,
- Dagelijks meer dan 400 unieke bezoekers,
- Een mooie positie in de Open Site Explorer van Moz,
- Bijna 700 nieuwsbrieflezers (en daar ben ik het meest trots op!).
Eerlijk is eerlijk, je moet niet verwachten dat je binnen een jaar duizenden bezoekers, volgers en nieuwsbrief inschrijvers krijgt.
Je moet er hard voor werken.
Maar als je de juiste aanpak volgt, kun je een stevige basis leggen voor een website waar je nog jaren veel plezier van kan hebben. Waarmee je jou business of droom verder kunt uitbouwen.
Het mooie is dat je zonder een groot geldbudget een succesvolle website kunt ontwikkelen.
Zelf heb ik afgelopen jaar mijn website vanaf de grond opgebouwd en stap voor stap verbeterd. En flink zien groeien, op alle fronten.
Nieuwsgierig hoe ik dat voor elkaar heb gekregen?
Ik heb er een timeline van gemaakt, en per maand beschreven hoe je – stap voor stap – je website opbouwt en laat groeien.
JANUARI
De allereerste vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik met mijn website bereiken? Wat zijn mijn doelen, visie?
Klinkt misschien een beetje abstract en saai, maar is wel belangrijk. Want als je weet wat je wilt bereiken met je website, kun je daar al je aandacht en content op richten.
Zo doe je geen overbodige dingen, maar alleen zaken die je helpen om je doel te bereiken.
Ik had zelf ook een doel voor WPjournalist geformuleerd: verbeter je website. Dat is waar het bij mij om draait.
Omschrijf dus kort, krachtig, maar concreet waar het om gaat. Dat deed ik trouwens pas later. In het begin was ik ook veel te breed bezig en schreef ik over zaken die niet in het verlengde lagen van mijn doel.
Da’s wel iets om rekening mee te houden.
Naam bedenken
Het bedenken van een naam is de volgende stap. Want als je die weet, kun je ook je domeinnaam en accounts voor social media vastleggen.
Kies een naam die bijzonder is, of opvalt, maar wél de lading goed dekt. Ik koos voor WPjournalist, WP van WordPress en journalist van de content/inhoud. Ik probeer techniek en inhoud slim met elkaar te combineren, zodat ik betere websites kan maken.
Vergeet niet een logo te maken. Mijn vriendin is modeontwerpster en maakte voor mij het logo. Maar je kunt het ook zelf doen via Logogarden.
FEBRUARI
Een van de spannendste en leukste onderdelen, een website bouwen!
Je kunt de website laten bouwen, maar je kunt het ook prima zelf doen. Ik heb me goed verdiept in WordPress.
Een website bouwen is niet moeilijk. De makkelijke manier is om een account bij WordPress.com te openen, want de hosting van de website wordt voor je geregeld.
Tijd & energie
Wil je alles uit je website halen, kun je je verdiepen in WordPress.org. Let wel, het kost echt wel wat tijd en energie om dit onder de knie te krijgen.
Maar je zult er geen spijt van krijgen…
Kies een geschikt theme
Bij WordPress.com kun je kiezen uit een beperkt aantal themes. Ik heb gekozen voor WordPress.org en een theme gekocht bij Themeforest. Je kunt daar kiezen uit honderden themes, de ene nog mooier dan de andere.
Wel kies ik vaak voor een theme dat veel verkocht wordt. Want deze themes hebben vaak een goede support en regelmatig updates.
Ik wilde een magazine achtige uitstraling voor de website en koos voor Newsmag. Kijk goed wat de mogelijkheden van dit theme zijn. Je zit er namelijk jaren aan vast. Heb je een slider nodig, of een forum? In het ene theme is het ingebouwd, in het andere niet.
Wikken en wegen
Ik heb zeker een paar weken gewikt en gewogen voordat ik het theme kocht. Maar heb nu na een jaar nog steeds het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
MAART
Als de website operationeel is, wordt het tijd om je site onder de aandacht te brengen bij ‘het grote publiek’. Ik startte met het schrijven van artikelen.
In het begin had ik geen focus, ik schreef over alles wat me interesseerde. Op zich niks mis mee, want je moet vaak nog leren om artikelen te schrijven. Hoe meer je oefent, des te beter de artikelen na verloop van tijd worden.
Tekst of… infographics!
Probeer te variëren in je content. Je kunt op hele verschillende manieren artikelen schrijven. Een top 5, vijf externe deskundigen aan het woord, een review.
En varieer ook met tekst, podcast of video en infographics. Ben je een goede presentator, dan kun je best een keer zelf een video maken. Of je wisselt een tekst af met een infographic. Tegenwoordig heb je gratis tools zoals Piktochart om zelf makkelijk infographics te maken.
SEO, SEO en SEO
Dit is ook de tijd om je in SEO te verdiepen. Leer de basis en je zult beter in Google worden gevonden.
In de internet marketing branche wordt dat bijvoorbeeld al veel gedaan: content ontwikkelen om jezelf vindbaar te maken in Google. Maar in andere branches valt hier nog veel winst te halen.
APRIL
Social media
Begin met het posten op social media en bouw een volgerspubliek op. Bepaal welke social media het beste bij je business passen. Post liefst elke dag of tenminste een paar keer per week een bericht.
Er zijn tools waarmee je geautomatiseerd berichten kunt plaatsen, zoals Buffer. Zo kun je bijvoorbeeld er een half uurtje per week aan besteden en voor een aantal dagen de berichten alvast klaar zetten. Ook twitter biedt die mogelijkheid. Je hoeft er dan niet elke dag aan te denken.
Kleine verbeteringen
Nu je een paar maanden op stoom bent is het ook goed om je website verder uit te bouwen. Kijk elke dag even wat je kunt verbeteren.
- een andere foto bij een pagina,
- het herschrijven van een tekst,
- het uitproberen van een live chat plugin zodat mensen je live kunnen benaderen met een vraag.
Er zijn zoveel mogelijkheden om je site te verbeteren.
MEI
Na vijf maanden, in mei, schreef ik Super eenvoudig quotes maken voor social media. Een schot in de roos, want het blijkt mijn best gelezen artikel. Van tevoren weet je nooit hoe hoog je in Google scoort, maar met het zoekwoord ‘Quotes maken’ kwam ik op nummer 1 in Google.
Influencers
De afgelopen tijd ben je vooral gericht geweest op intern, nu wordt het tijd om je meer te richten op de buitenwereld. Breng je site onder de aandacht bij anderen, kennissen, vrienden, familie en vooral ook influencers.
Dat zijn mensen die een groot netwerk hebben en veel content kunnen delen met anderen. En vraag ze of ze jou website willen linken op hun eigen site. Wanneer er namelijk links van andere websites naar jou linken, krijgt je site meerwaarde.
Google denkt: hé, deze site wordt aanbevolen bij anderen en zo ga je stijgen in de zoekresultaten.
Nu wordt het ook tijd om te beginnen met de nieuwsbrief. Een nieuwsbrief is nog steeds een belangrijk middel om klanten te binden en leads te genereren.
Het is best wat werk om het op te zetten en elke maand te versturen, maar niet heel moeilijk. Je kunt met tools als Mailchimp makkelijk een nieuwsbrief versturen.
Echt doen hoor, als je serieus met je website aan de slag wilt, is dit een goede investering. In het begin zul je wellicht nog weinig inschrijvers krijgen, maar als je volhoudt, betaalt zich het terug en zul je zien dat je steeds meer inschrijvers krijgt.
JUNI
Schrijven, schrijven, schrijven
Blijf vooral schrijven. Je website heeft nog niet zoveel body en je moet daar hard aan werken. Voor mensen die niet zoveel schrijven, is dat misschien best lastig. Kijk eens waarover andere succesvolle blogs schrijven.
BuzzSumo
Er zijn tools om erachter kunt komen waar behoefte aan is bij je lezers, zoals BuzzSumo. Hier kun je erachter komen wat populaire artikelen zijn die veel gedeeld worden.
JULI
Vakantie!
Even tot rust komen, even afstand nemen van je website. Tijd om op vakantie te gaan. Natuurlijk kun je kleine klusjes blijven doen voor de website. Zo schreef ik een Over WPjournalist artikel, waarin ik iets over mezelf en de ontstaansgeschiedenis van WPjournalist vertel.
Filmpje!
Ook maakte ik een filmpje over WPjournalist met Powtoon, een tool waarmee je makkelijk zelf een video kan maken.
AUGUSTUS
Een half jaar…
Je site bestaat nu een half jaar en je hebt waarschijnlijk al redelijk wat content op je site te staan. Het wordt nu tijd om je te gaan verdiepen in Google Analytics.
Hiermee kun je zien hoe goed je site wordt bekeken, welke artikelen het beste scoren, welke niet. Daar kun je je content strategie op afstemmen. Als een artikel goed scoort, weet je dat daar behoefte aan is.
Het meten van je site is dus ook een belangrijk onderdeel van een website bouwen.
Reacties
Inmiddels komen wellicht de eerste reacties binnen. Belangrijk is dat je die heel serieus neemt, immers, bezoekers beginnen je te vertrouwen en gaan vragen stellen. Het geeft meer autoriteit aan je website als mensen vragen gaan stellen. En je zult zien, er komen steeds meer reacties bij.
SEPTEMBER
Lead Magnet…
Je hebt nu een paar keer een nieuwsbrief verstuurd, maar merkt dat er nog weinig aanmeldingen zijn. Ik had in het begin ook slechts 1 of 2 aanmeldingen per maand. Dat kun je verbeteren met een lead magnet.
Wat dit is? Een lead magnet is een klein presentje als mensen lid worden van de nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een ebook over iets dat je lezers interesseert of een video bericht met tips voor hun website. Het werkt echt. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar je ebook en zullen zich daardoor sneller abonneren.
OKTOBER
Autoriteit & vertrouwen
De site begint zo langzamerhand steeds bekender te worden. Je hebt al een paar honderd volgers op twitter, het bezoekersaantal stijgt en mensen blijven langer hangen op je site. Een goed teken, je site krijgt autoriteit en vertrouwen.
NOVEMBER
Dipje…
Hier had ik een klein dipje. Als je elke dag tijd in je website steekt, krijg je ook wel eens te maken met een terugslag. Je hebt even gen zin om eraan te werken. Houd daar rekening mee.
Delen van content
Als je een tijdje geen zin hebt om artikelen te schrijven of content te creëren, kun je je bestaande content ook alleen delen. Dat kost minder tijd dan het schrijven. Het is niet zo dat Google je straft als je een tijdje geen nieuwe content schrijft. Nee, het kan zelfs zo zijn dat deze rustperiode voor meer bezoekersaantallen zorgt, zeker als je je artikelen blijft delen op social media.
Bezoekersaantallen
Er zijn momenten dat je website ineens veel meer bezoekers krijgt. zoals op 24 november, toen het aantal bezoekers tot ver boven de 200 unieke bezoekers uitsteeg. Dat zijn leuke momenten!
Geld verdienen
Wat je ook kunt doen is alvast nadenken over hoe je geld kunt verdienen met je website. Want dat zou een mooie bijkomstigheid zijn en misschien wel je droom om er op termijn van te kunnen leven.
Affiliates
Je kunt geld verdienen met affiliates, dus je krijgt provisie als mensen producten of diensten via jou site kopen. Beter is nog om zelf een product of dienst te ontwikkelen.
DECEMBER
Logo Facebook aanpassen
Weer een kleine verbetering aan de website. Of liever gezegd de Facebook pagina. Ik heb een nieuw logo voor Facebook gemaakt.
Terugblik
Tijd om terug te blikken op het eerste jaar. Heb je je doelen bereikt en heb je een grote vooruitgang geboekt ten opzichte van het begin van het jaar?
Je moet je verwachtingen niet te hoog leggen. In het boek Content Machine over content marketing las ik dat het tijd kost om een website op te bouwen en succesvol te maken. Het eerste jaar lukt je dat meestal nog niet (een paar uitzonderingen daargelaten).
Maar na twee of drie jaar zie je je bezoekers aantallen stijgen en stijgen. En dan kan het zo zijn dat je in het derde of vierde jaar het aantal bezoekers verdrievoudigd of zelfs vertienvoudigd.
En dan stromen de klanten binnen…
Conclusie
De aanhouder wint. Echt! Ik zie ontzettend veel blogs van mensen die een jaar, of anderhalf jaar bloggen en daarna het bijltje erbij neergooien omdat ze geen succes hebben.
Mensen die doorzettingsvermogen hebben en blijven volhouden, zie je na verloop van tijd wel scoren met hun website.
En hoe nu verder?
Na een jaar heeft je website een stevig fundament, zodat je verder kunt bouwen. Het tweede jaar staat in het teken van het ontwikkelen van een dienst of product die je kunt verkopen via je website.
Ik heb daar voor WPjournalist ook over nagedacht. Ik ben eruit! En ga een boek schrijven over hoe je meer uit je website kunt halen.
Het wordt eerst een ebook, maar wellicht ook een papieren versie. Mogelijk ga ik het in eigen beheer uitgeven. Want daarmee bespaar je veel kosten: als een uitgever het voor je doet, krijg je slechts 5 tot 10 procent van de opbrengsten.
Als lezers het boek bestellen, krijgen ze via een afgeschermde omgeving toegang tot aanvullende informatie om hun website te verbeteren.
Wil jij ook een website bouwen en heb je nog vragen? Laat het me vooral weten!
Goed artikel. Wat leuk dat je een boek gaat schrijven!