Met Google Analytics kun je allerlei meetgegevens van je website bekijken en analyseren. Van hoeveel bezoekers er op je site komen tot hoe lang ze er blijven en uit welk land ze komen.
Vaak kijken mensen alleen naar de bezoekersaantal op Google Analytics, terwijl er nog zoveel meer mee te doen is. Je kunt ook zien hoe het met je sitesnelheid is gesteld of welke doelgroep je website bezoekt.
Voor iedere website eigenaar is het goed om te weten hoe je website presteert. Je kunt gratis een account aanmaken op Google Analytics.
Om een account op Google Analytics te maken, moet je wel over een gmail e-mailadres beschikken. Daarna log je in op Google Analytics en krijg je toegang tot het dashboard.
Google Analytics gebruiken
In het dashboard zie je aan de linkerkant een navigatiebalk met 4 hoofdonderdelen:
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
- Conversies
De bezoekersaantallen zie je bij > Gedrag > Site-inhoud. Hier kun je ook weer allerlei zaken specificeren. Zoals de 10 best bezochte pagina’s bekijken, maar ook een overzicht van de 100 beste bezochte pagina’s.
Het voert te ver om alles over Google Analytics te vertellen, daar zijn zelfs cursussen voor. Google heeft daar zelf ook een uitgebreide handleiding over geschreven, klik hier.
Wat kun je allemaal zien op Google Analytics? We noemen er een paar:
het aantal pagina’s per bezoek.
- het bouncepercentage (het aantal bezoekers in procenten dat een bezoek brengt aan je website, maar verder niet klikt op je website en weer terug gaat naar de vorige website bijv. Google of de website afsluit. Het zijn bezoekers die maar één pagina op je website hebben bekeken).
- de gemiddelde tijd op je website.
- via welke weg komen bezoekers naar je website.
- via welke zoekmachines en via welke zoekwoorden komen mensen bij je.
- Onder bezoekerstrends op ‘kaartenoverlay’ zie je een wereldkaart met hoeveel bezoeken uit welk land komen.
-
Ook voor adverteren is Google Analytics handig. Bijvoorbeeld hoeveel bestellingen er in je webshop zijn en hoeveel bezoeken je via hoeveel betaalde zoekwoorden hebt gehad.
Er is veel – heel veel – mogelijk met deze gratis tool.
Om de resultaten te zien, moet je Google Analytics koppelen met je website. Er zijn plugins, zoals Google Analyticator, waarmee je de code van Google Analitycs in je website kunt implementeren.
Veel themes hebben tegenwoordig bij de theme options een mogelijkheid om de code erin te plakken. Ook bij mijn theme is dit het geval.
Welke code je precies moet invoeren, geeft het artikel Analytics-tracking instellen goed weer.