Ik krijg regelmatig van een klant de vraag welke domeinnaam het beste is voor je website.
En dat is – als je een nieuwe website of blogt start – een best belangrijke beslissing waar je even bij moet stilstaan. Een goede domeinnaam kan medebepalend zijn of je goed gevonden wordt. En of je bij bezoekers blijft ‘hangen’.
Mocht je in het begin een verkeerde domeinnaam hebben gekozen, dan is het best een gedoe om dat nog weer te veranderen. Dus de juiste keuze is van belang.
In dit artikel help ik je op weg waar je aan moet denken als je een domeinnaam voor je website kiest.
1. Gebruik zoekwoorden in je domeinnaam
Zoekwoorden spelen nog steeds een belangrijke rol in je domeinnaam. Voor een zoekmachine als Google is een zoekwoord in je domeinnaam een indicatie waar de website over gaat. En ook voor de bezoekers zal meteen duidelijk zijn over welk onderwerp de website gaat.
Maar het is ook niet allesbepalend. Je ziet veel algemene websites met domeinnamen als vakanties.nl of kleding.nl. Dat is heel duidelijk, maar het is niet herkenbaar als merk. Probeer dus een origine naam te bedenken waar ook een zoekwoord instaat.
Een mooi voorbeeld dat ik tegenkwam is van professional organizer Elma, zij is een opruimcoach. Zij heeft de naam gewoonopgeruimd.nl gekozen. Het woord opruimen zit in het domein, maar door ‘gewoon’ eraan toe te voegen, heeft het iets eigens gekregen. Zij geeft daarmee de indruk dat het opruimen tot iets gewoons, toegankelijk voor iedereen.
2. Kijk of de domeinnaam al bestaat
Niet onbelangrijk: je moet wel checken of de domeinnaam die je hebt gekozen, al bestaat.
Wereldwijd zijn er meer dan 350 miljoen domeinnamen geregistreerd. De kans dat je voor een domeinnaam kiest die al bestaat, is aanwezig.
Een van de instanties die de domeinnamen beheert is SIDN. Ze hebben ook prominent op hun website een zoekbalk waar je een domein kunt checken of deze al bestaat. Daarnaast kun je ook zien wie een bestaande domeinnaam beheert. Mocht je interesse hebben om een bestaand domeinnaam over te nemen, kun je via deze site de contactgegevens aanvragen.
Onderzoek ook of je domeinnaam geen bestaand merk is! Dat kan bij het Officiële merkenbureau van de Benelux. Je kunt zoeken naar merken of een onderzoek laten uitvoeren of een merk al bestaat.
Overigens kun je een domeinnaam het beste aanvragen via een hostingpartij. Ze hebben op hun website vaak ook een zoekbalk die aangeeft of een domeinnaam al bestaat. En je kunt een domeinnaam daarna ook direct bestellen in combinatie met hosting.
3. gebruik een .nl extensie
Tegenwoordig heb je keuze uit allerlei nieuwe domein extensies, zoals . shop, .amsterdam of .business. Het iet er leuk uit en is herkenbaar, maar het kan ook verwarrend werken.
De meeste bezoekers zijn toch gewend aan een .nl extensie. En voor België geldt natuurlijk .be. Als ik in de zoekresultaten kijk, zie ik ook vooral nog de landen extensies hoog in zoekresultaten staan. Het is geen harde wetenschap, maar de .nl extensie geeft toch een vertrouwd gevoel.
4. Leg je domeinnaam direct vast
Als je weet welke domeinnaam je kiest, leg die dan direct vast. Er zijn namelijk veel kapers op de kust die je het leven zuur willen maken.
Er zijn speciale bureaus die domeinnamen verzamelen. Als je dan bij ze aanklopt om een domeinnaam van hun te kopen, vragen ze vaak veel geld. Het is dus zaak dat je de domeinnaam snel vastlegt en het niet eerst aan iedereen op internetfora vraagt of dit een goede domeinnaam is. 🙂
5. Houd het kort en krachtig
Het aan te raden om niet een te lange domeinnaam te nemen.
Je ziet wel eens een domeinnaam als huureenheleprofessionelefotograaf.nl langskomen. Dat is duidelijk, maar het is niet heel toegankelijk. Niet altijd vult Google een domeinnaam aan, zodat je zelf het hele domeinnaam moet intikken.
Ik heb zelf het domeinnaam hoeworddikwereldreiziger.nl in gebruik gehad. Ik heb over dit onderwerp een boek geschreven en dus wilde ik eens uittesten of ik dan beter gevonden werd.
Nou, dat was niet het geval. Ik had er ook geen uitgebreide website van gemaakt, maar duidelijk was wel dat ik door deze langere naam beter gevonden werd.
Maximaal rond de 15 letters voor een domeinnaam is voldoende, is mijn advies.
6. Gebruik een herkenbaar domeinnaam
Je hoeft niet in alle gevallen te kiezen voor een zoekwoord in je domeinnaam. Als je bijvoorbeeld al jaren bekend staat met een bijzondere naam, is het niet slim om te kiezen voor een andere naam.
Veel bedrijven bouwen in de loop der jaren een merknaam op. Deze is herkenbaar, uniek en makkelijk te herkennen voor klanten. Denk aan Bol.com of Zalando.nl. De domeinnaam verraadt niet wat ze verkopen, maar voor iedereen is het toch duidelijk wat ze doen.
Kies dus een merknaam die herkenbaar is, uniek en blijft hangen bij bezoekers.
7. Oriënteer je met een domein generator
Als je geen inspiratie hebt, kun je eens kijken bij een domein generator om het juiste domein te kiezen. Kijk bijvoorbeeld eens bij het artikel 15 Best Domain Generators naar een geschikte tool.
Het is geen perfecte oplossing, maar je krijgt wel een indruk welke mogelijkheden er zijn. En het brengt je misschien op ideeën!
8. Gebruik geen streepjes of andere tekens
Regelmatig zie je domeinnamen als verzekering-vergelijken.nl of dakterras-kopen.nl. Hoewel het de leesbaarheid van een domeinnaam kan bevorderen, is het gangbaar om een domeinnaam zonder tekens te nemen.
Als je zo’n domeinnaam kiest, komt dit streepje of teken ook in je e-mail adres te staan. Vaak hebben mensen dan moeite om het juiste e-mailadres in te vullen.
Met bovenstaande voorbeelden heb je kans dat deze domeinnamen ook al zonder streepjes bestaan. En dan kan het goed zijn dat bezoekers na het intikken van deze zoekwoorden op de website van de concurrent terecht komen.
Conclusie
Ik heb ooit voor WPjournalist gekozen omdat ik over WordPress wilde schrijven. WP staat voor WordPress.
LET WEL: ik heb ook onderzoek gedaan en kwam erachter dat ik geen WordPress in mijn domeinnaam kon gebruiken. WordPress is een beschermde naam, die is vastgelegd bij het internationale merkenbureau.
Dus het is goed om onderzoek te doen naar een goede domeinnaam. Gebruik eventueel een domein generator, kijk naar je concurrentie en onderzoek bij het merkenbureau of bij SIDN of je naam al bestaat.
Dat kan achteraf veel problemen voorkomen.
Als je voor een domeinnaam kiest, zit je er voor jaren aan vast. Het is dus belangrijk dat je daar de tijd voor neemt.