Ik wilde graag hoog scoren in Google toen ik een half jaar geleden mijn website Blinder webdesign ging vernieuwen.
Het leek een bijna onmogelijke opgave, want in de regio Leiden zijn er tientallen websitebureaus – de ene nog beter dan de andere – die allemaal vechten om een zo hoog mogelijk plekje in de ranking van Google.
Allereerst de vraag: hoog scoren in Google, hoe doe je dat?
De zoekmachine heeft een lange lijst met criteria, de Google algoritme, die bepaalt hoe hoog je in Google komt te staan. De bekende Internet Marketeer Brian Dean heeft een ultieme lijst daarover geschreven met de 200 Google Ranking factors.
Hoog scoren in Google gebeurt door:
- Als je een domeinnaam hebt die al lang bestaat (domain age);
- Het publiceren van lange, inhoudelijke artikelen;
- Als het zoekwoord in de titel en meerdere keren in de tekst terugkeert;
- Als de pagina snel laadt;
- Als je geen dubbele content publiceert (dat je bijvoorbeeld de tekst van jou website ook op andere websites zet;
- Social media gebruiken;
- Dat je plaatjes niet te ‘zwaar’ zijn, je kunt afbeeldingen comprimeren met TinyPNG;
- Een goede grammatica en spelling (jaja…);
- Externe pagina’s die naar jou pagina linken;
- Lijstje in teksten zoals deze Top 10…
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Ik heb de Google keyword planner gecheckt en zag dat de concurrentie van Webdesign Leiden ‘hoog’ was en het woord wordt gemiddeld 140 keer per maand ingetikt.
Toch ging ik de strijd aan. En jahoor, het lukte! Sinds kort sta ik met het zoekwoord ‘webdesign leiden’ op de eerste pagina van Google.
Kleine terugval
Ik zag bij mijn eigen website dat ik na een paar maanden al op pagina twee zat en langzaam doorschoof naar pagina 1. Soms kan de pagina ook weer een kleine terugval hebben. Een tijdje geleden stond de website onderaan op pagina 1, een dag daarna schoof deze op naar de op-een-na onderste positie. Een beetje stuivertje wisselen dus.
Hoe ik dat binnen een half jaar voor elkaar heb gekregen?
- * Zonder inhuur van externe SEO experts;
- * zonder het kopen van ‘100 links voor 50 euro’-methodes;
- * zonder gebruik van advertenties;
- * en zonder tientallen artikelen te hoeven schrijven om je vindbaarheid te verbeteren.
Het is niet zo moeilijk als je denkt. Iedereen kan het.
Ik geef je een paar tips:
Zorg voor een robuuste, moderne, responsive site
Google (en natuurlijk je bezoeker) waardeert websites met een overzichtelijke structuur, goed opgebouwd en snel te laden. Zorg dus voor een robuuste, moderne en vooral ook responsive site, want die worden beter door Google gewaardeerd.
Lang niet iedereen doet dat, maar het is raadzaam om een Google search console account aan te maken voor je website. Hier vind je gedetailleerde rapportages over de kwaliteit en vindbaarheid van je website.
Google Search Console spoort fouten in je website op, geeft aan welke pagina’s niet gevonden worden en nog veel meer.
Hoe beter je scoort met je website, des te fijner Google dat vindt en daar krijg je bonuspunten voor.
Let er bij het kopen van je website erop dat deze responsive is. Mobiel vriendelijk dus. Echt heel belangrijk sinds Google heeft aangegeven dat ze mobiel vriendelijke websites beter waarderen. Er is een speciale tool voor om dit te testen: Mobielvriendelijke test van Google.
Maak gebruik van een SEO tool
Echt doen hoor. Je kunt er eigenlijk niet omheen om SEO toe te passen voor je website.
Je moet je echt even in dit onderwerp verdiepen om het je eigen te maken, maar daarna heb je ook veel profijt ervan. En het is niet moeilijk om aan te leren.
Ik heb in mijn website de plugin Yoast SEO geïnstalleerd, die me helpt bij het optimaliseren van elke pagina. Onderaan de pagina staan de vakjes die je kunt invullen.
Hoe nu verder naar de nummer 1 positie?
Kijkend naar het artikel van de Google Ranking factors, en naar de SEO plugin van Joost, kan ik nog heel wat verbeteren aan Blinder Webdesign.
Hard werken
Het is net topsport; werken aan hoog scoren in Google is hard werken. Het gaat niet vanzelf en je moet er flink aan blijven werken. Google verandert bijvoorbeeld elk half jaar z’n algoritmes en dat betekent dat er weer andere zaken belangrijk worden om hoog te scoren. Onlangs nog dat de websites mobiel vriendelijk moeten zijn, dus responsive websites zijn belangrijk.
Wat ik mee kan geven aan jou, is: uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van je content hoe hoog je in vinden Google scoort.
Vroeger kon je met een paar eenvoudige trucjes snel hoog scoren in Google, maar de zoekmachine gigant heeft z’n algoritmes (criteria voor goede content) zo verfijnd, dat de beste stukken steeds vaker komen bovendrijven.
Je moet zo denken: mijn content moet beter zijn als die van concurrenten, en uniek om te lezen. En te zien… Want ook video’s en infographics scoren goed bij Google om hoog te eindigen in de ranking.
PS. O ja, als je je website checkt, heb ik nog een tip voor je.
Je Google webbrowser (en ook andere browsers…) maakt gebruik van cookies en zal gepersonaliseerde zoekresultaten laten zien die op jou toegespitst zijn. Jou gekozen zoekwoord verschijnt dan hoger in Google dan bij andere mensen en geeft geen ‘zuiver’ zoekresultaat.
Het volgende ’trucje’ helpt: Ga naar het icoontje van Google Chome en druk op de rechtermuisknop. Je ziet iets onder het midden ‘Nieuw incognitovenster’ en klik daarop. Vervolgens open je een browser waar geen cookies zijn opgeslagen en zie je alleen de zuivere zoekresultaten.