Na weken of misschien wel maanden zwoegen is het moment aangebroken: je lanceert jouw nieuwe website!
De vlag gaat uit en je bent hartstikke blij dat je website online is. Nu kun je gaan oogsten en beginnen met het verkopen van je diensten of producten.
Maar al snel slaat de teleurstelling toe: je kijkt regelmatig naar je statistieken en je merkt dat er nog heel weinig bezoekers naar je website toekomen. Wat is er aan de hand? Waarom komen er geen bezoekers naar je website?
Lange termijn strategie
Het is frustratie nummer 1 die de beginnende eigenaar van een nieuwe website meemaakt: hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn nieuwe website?
Wil je snel meer bezoekers, leads of klanten krijgen, kun je een online marketing bureau inhuren of gebruik maken van Google Ads om te adverteren.
Maar veel website eigenaren hebben al geïnvesteerd in een website en willen niet nog eens veel geld uitgeven aan een online marketeer of bureau.
Wel, dan is er goed nieuws: je kunt ook zelf werken aan een betere vindbaarheid van je nieuwe website, zonder daarin veel te investeren.
Wel moet je er rekening mee houden dat je niet na een paar weken al grote vooruitgang ziet. Het is een kwestie van de lange adem. Wil je meer bezoekers naar je nieuwe website krijgen, dan heb je daarvoor een lange termijn strategie nodig.
Maar hoe doe je dat? Ik ga je dit vertellen in dit artikel.
Meer bezoekers naar je nieuwe website
Een eerste stap voor meer bezoekers naar je nieuwe website is het plaatsen van reacties op andere websites.
Elke keer als je een reactie plaatst op een blog, een forum of een community van iemand anders, word je zichtbaarder op het internet. Andere mensen zien dat je een reactie hebt geplaatst en willen misschien weten wie je bent of wat je doet.
Vaak is er ook een mogelijkheid dat je een link kunt plaatsen van je eigen website op die andere website. De kans dat er iemand doorklikt naar je website, is zo groter.
Zeker bij populaire websites met veel internetverkeer kan het interessant zijn om een of meerdere reacties te plaatsen. Uiteraard moeten het wel reacties zijn op websites die aansluiten bij je eigen branche of onderwerp. Want je wilt natuurlijk dat een gerichte doelgroep naar je website toegaat.
Zorg er voor dat de reacties toegevoegde waarde leveren. Een reactie als ‘Goed artikel, ik ben het met je eens’ is aardig, maar geeft niet aan wat jij eventueel voor anderen kunt betekenen. Probeer je deskundigheid naar voren te laten komen waardoor andere mensen je onthouden.
Ik heb dat zelf eens met een reactie op Quora gedaan:
Je ziet dat er in de loop der tijd meer dan 1k views zijn geweest, dat zijn meer dan 1000 views! Ook zie je dat ik naast mijn naam een link heb die jaar mijn website verwijst. Zo kunnen de lezers ook snel doorklikken naar mijn website.
Sociaal zichtbaar zijn
Iedereen hamert erop om – als je een nieuwe website begint – ook social media te gebruiken.
En dat moet je ook doen!
Met alle drukte om je bedrijf op te starten, schiet dit er wel eens bij in. Dat kan later nog wel, hoor ik wel eens. En vaak zie je mensen heel enthousiast beginnen met posten op social media, maar komt na een tijdje de klad erin en stoppen ze ermee.
Maar sociale media kanalen zijn een uitgelezen manier om je nieuwe website te presenteren. En het is helemaal gratis om gebruik te maken van deze kanalen.
Ga niet lukraak lid worden van alle social media kanalen die je kent, maar zoek er 1 of 2 uit die goed bij jezelf of bij je bedrijf passen.
Als je het bijvoorbeeld leuk vindt om foto’s (met een tekstje) te plaatsen, dan is Instagram een goede optie. Instagram is momenteel een van de populairste social media kanalen van het moment.
Maar je kunt natuurlijk ook voor Facebook of Twitter kiezen. De grote kracht van social media – meer nog dan een website – is dat het makkelijk wordt gedeeld. Het is een gratis platform om jezelf meer in de kijker te spelen en internetverkeer naar je nieuwe website te genereren.
Een van mijn klanten die een nieuwe website kreeg is Van WieringenWerkt. Suzanne post nu regelmatig een bericht op LinkedIn. Ze schrijft eerst iets persoonlijks en vertaalt dat naar de diensten die ze levert:
Het voordeel van social media is dat je niet hele grote lappen tekst hoeft te schrijven. Het kan kort, krachtig en je kunt er eens in de week een uurtje voor reserveren. En dan kun je bijvoorbeeld al je social media berichten inplannen voor de komende week. Het is een kwestie van discipline.
Content publiceren
Content publiceren op social media is goed, maar content publiceren op je eigen website is nog beter. Hoe meer content van hoge kwaliteit (waar andere mensen naar op zoek zijn) je op je website plaatst, des te groter de kans dat er iemand op je website terecht komt.
Het schrijven van een blog is nog steeds een van de beste manieren om je website van content te voorzien. Maar dat vergt wel discipline. Het is al een hele kluif om elke week een blog te schrijven, dat red ik zelfs niet eens.
Je kunt ook eens per maand of kwartaal een blog schrijven. En als je eenmaal per drie maanden een blog schrijft, doe het dan goed. Probeer een onderwerp te kiezen waar behoefte aan is, waar jij veel over weet (en anderen niet) en maak er een lang artikel van; met meer dan 2500 woorden.
Op het moment dat Google ontdekt dat dit een uniek artikel is waar mensen naar op zoek zijn, heb je kans dat jouw artikel hoog in de zoekresultaten komt. En daar heb je jarenlang plezier van, want er worden steeds weer nieuwe lezers door Google naartoe gestuurd.
En blijf ook dat ene artikel updaten en actualiseren. Schaaf het bij, voeg tekst of nog een beeld toe, beschouw het als een van je pareltjes van je website, die aandacht nodig heeft.
Eén lang, leuk geschreven, interessant en informatief artikel is veel waardevoller dan 10 doorsnee artikelen waarvan er toch al vele zijn te vinden op het internet.
Gebruik Google Analytics
Als je wilt weten welke artikelen goed scoren in de zoekresultaten, moet je Google Analytics gebruiken. Sowieso is het goed dat je meet hoe je website presteert. Doe dat ook in de eerste maanden, zodat je ziet welke pagina’s populair zijn. En zijn er pagina’s die achterblijven, kun je die verbeteren.
Verbeter de inhoud
Toen ik mijn nieuwe website lanceerde, was ik de eerste weken de inhoud van mijn website nog veel aan het finetunen en verbeteren. Zinnen die niet lekker lopen, een paar spelfouten eruit halen, een kop aanpassen of een tekstje van een contactformulier nog iets uitnodigender maken.
Door met de inhoud bezig te zijn, krijg je ook voor jezelf nog meer voor ogen waar je website over gaat, welke doelgroep je wilt bereiken en wat je missie is.
Je krijgt gevoel bij de website en je ziet ook steeds meer de waarde in van je website. Niet iedereen vindt het even leuk om ‘met de website bezig te zijn’. Het is techniek, staat te ver van hun af, er kan iets misgaan, het is niet leuk, zijn veelgehoorde reacties.
Zet deze negatieve gedachten om in positieve gedachten. Kijk naar wat een website wel kan, wat het is kan opleveren en hoe leuk het kan zijn om aan je website te werken.
Hoe intensiever je ermee bezig bent, des te leuker het wordt. Echt waar! En je zult zien dat de energie die je erin steekt, uiteindelijk meer bezoekers naar je nieuwe website brengt.
Intern linken
Nu je toch bezig bent met de inhoud, moet je ook aandacht besteden aan het intern linken van je website.
Intern linken zijn links binnen je eigen website. Dus je verwijst in een bericht of op een pagina met een link naar een andere pagina of artikel binnen je website. Door intern te linken, nodig je lezers uit om door te klikken naar andere artikelen binnen je website. En zo houd je de bezoekers langer ‘vast’ op je website.
Als je een netwerk van interne links hebt, zullen zoekmachines dat waarderen, want zo’n gedegen structuur met veel links over en weer geeft toegevoegde waarde voor de lezer.
Backlinks
Een van de belangrijkste taken voor jou in het eerste jaar is dat je zoveel mogelijk backlinks naar je website krijgt. Backlinks zijn links van andere websites die naar jou website verwijzen. Hoe meer backlinks je hebt, des te hoger je in Google terecht komt en des te meer bezoekers je krijgt.
Maar…
Die andere websites moeten wel enige ‘waarde’ hebben. Waarde wil zeggen dat ze veelbezocht worden, populair zijn, waar veel toegevoegde waarde op staat aan content, of al een aantal jaren bestaan.
Je kunt bijvoorbeeld in je netwerk of klanten waarmee je werkt, vragen of ze een link op hun website willen plaatsen naar jouw website. Daar moet je wel een beetje creatief in zijn. De link moet namelijk niet zomaar ergens op een andere website worden gezet. Je moet dat in een natuurlijke en in de juiste context plaatsen.
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld wat ik in dit artikel heb gedaan met VanWieringenWerkt, die zonet werd genoemd. Dit bedrijf wordt genoemd én gelinkt in dit artikel. En aangezien WPjournalist een veelbezochte website is, telt deze link naar deze website extra mee. Want hoe populairder de website is waarvan je een backlink krijgt, des te groter de waarde voor jouw website.
Optimaliseer je website
Het optimaliseren van je website maakt vaak geen onderdeel uit van het bouwen van de website. Logisch, want dat is ook een langduriger proces waar je zelf mee aan de slag kan. SEO, oftewel Search Engine Optiamalisation, heet dat officieel.
Vaak wordt er wel een SEO plugin zoals SEO Yoast geïnstalleerd, maar je moet er daarna zelf mee aan de slag.
De plugin geeft precies aan (onderaan het artikel) hoe je een artikel kunt optimaliseren.
Hoe pak je de SEO van een website aan? Je moet niet in een keer de hele website willen optimaliseren. Pak elke week een paar pagina’s of berichten eruit en ga die optimaliseren met behulp van de SEO Yoast plugin.
En als je optimaliseert, wil ik je één tip meegeven: schrijf altijd een META omschrijving van het bericht of de pagina. De META omschrijving is het stukje tekst dat je in de zoekresultaten ziet.
Besteed daar veel aandacht aan, want zo kun je lezers makkelijker overhalen dat ze op jouw link klikken en op je website terecht komen.
In de SEO Yoast plugin is er een speciaal invoerveld om deze META omschrijving in te vullen.
Wil je meer over SEO weten, dan kun je ook het artikel Is SEO in 2019 dood? Nee, het evolueert lezen.
Nodig gastbloggers uit
Niet iedereen is een goede schrijver of vind dat leuk. Hoe kom je dan toch aan content voor je website? Daar is een mooie oplossing voor: nodig een gastblogger uit.
Vraag een zakenpartner of klant om iets te schrijven.
Het is een echte win-win situatie, want enerzijds krijg jij content op je website en anderzijds kan de gastblogger zichzelf presenteren.
Maak een kennisbank
Als je niet zo goed bent om lange artikelen te schrijven, kun je ook overwegen om een kennisbank te maken. Dit vergt overigens wel een flinke tijdsinvestering, want je moet natuurlijk veel (korte) artikelen schrijven.
Een kennisbank is een online encyclopedie met allerlei artikelen over één onderwerp of vakgebied. Een verzameling van artikelen over één hoofdonderwerp.
De kennisbank vormt een apart gedeelte op je blog, bijvoorbeeld in je menu, je zijbalk of onderin de footer van je website.
Wil je daar meer over weten, lees dan ook even het artikel Een kennisbank maken voor je website, de ultieme gids.
Op het moment dat er vraag is naar de onderwerpen in jouw kennisbank, zul je je bezoekersaantallen flink zien stijgen.
Conclusie
Wil je meer bezoekers naar je nieuwe website trekken, dan moet je daar wel iets voor doen. En het zal zeker niet na een paar dagen al effect hebben. Werken aan je zichtbaarheid op internet vergt een lange termijn strategie.
Zo ga ik zelf ook al enkele jaren te werk. Ik startte dit blog in 2015 en had in het begin ook hele bescheiden statistieken.
De eerste twee jaar probeerde ik elke week iets te verbeteren of uit te breiden aan de website. Waar ik de eerste twee jaar nog staag groeide met WPjournalist, zag ik vooral in 2018 vooruitgang en verdubbelden mijn bezoekersaantallen.
In 2018 heb ik meer bijzondere zaken toegevoegd/verbeterd aan mijn website. Zoals:
- De website is tweetalig geworden. Met enkele freelancers van Fiverr heb ik de website helemaal in het Engels vertaald.
- De lancering van twee online tools, de iconen maker en de avatar generator. Gratis tools zorgen voor meer verkeer op mijn, maar ook op jouw website!
- Het harde werken aan SEO en een gedegen content strategie (lees: gewoon leuke artikelen schrijven) heeft geleid tot hoge resultaten in Google. Met het zeer concurrerende zoekwoord ‘gratis logo ontwerpen’ wist ik bijvoorbeeld op de eerste pagina van Google te komen.
Voor de nieuwe website van jou zal dit niet zo snel gaan. Je moet immers vanaf het begin gaan opbouwen. En geduld hebben. Maar als je volhoudt, zie je dat je website na een paar jaar ineens enorm kan groeien of zelfs verdubbelen.
Tot slot… misschien nog wel de belangrijkste tip die ik kan geven: krijg feeling met je website. Ga er elke dag even mee aan de slag, verbeter die ene zin of vervang de afbeelding op de voorpagina door een betere. Door ermee bezig te zijn, ga je het steeds leuker vinden en wordt de website onderdeel van je leven.
En als anderen zien dat er met passie en liefde aan je website wordt gewerkt, zullen ze dat waarderen, anderen daarover tippen en zal dat leiden tot meer bezoekers naar je nieuwe website.
Beste Marcel, natuurlijk zeg je dingen die hout snijden in je blog. Alleen zo zijn er nog wel meer zaken die je kunt ondernemen om meer bezoekers aan je website te krijgen. Daarnaast wek je met de je titel de indruk dat het allemaal gratis is en ff is geregeld. Dat is gewoon niet zo. Een ondernemer die ‘blanco’ is op het gebied van SEO en Social Media laat je zo uren spenderen aan iets waar hij of zij nooit goed in zal worden. Uren die eigelijk nodig zijn om zijn eigen business vorm te geven. Als ondernemer trek je daardoor al snel aan de verkeerde koorden. SEO is een vak een leer je niet even!
Ha Frank,
Jouw reactie lijkt me een mooie toevoeging en geeft nuance aan het artikel. Inderdaad doe je het niet ff snel, maar heb je een lange termijn visie nodig en discipline om eraan te werken en SEO te leren. En moet je wel de juiste dingen doen om succesvol te zijn. Dat geef ik trouwens ook in het artikel aan.
Als je het echt goed wilt aanpakken, kun je inderdaad een bureau zoals dat van jou inschakelen. Maar de praktijk is dat lang niet iedereen (mijn doelgroep) daar budget voor heeft en dus geef ik tips die je zelf kunt doen. Zelf ben ik ook zo begonnen en heb tot nu toe nul euro uitgegeven aan adverteren en SEO. Je komt dus zelf een heel eind. En de kop: ja, dat is een van de marketing trucs die jij ook kent; je moet een prikkelende kop kiezen om de lezer te verleiden het artikel te gaan lezen 🙂
Maar dank voor je reactie! Ik waardeer het zeer.
groet, Marcel