Het is een zorg waar veel website eigenaren voor staan: je wilt een verouderde, populaire en goedbezochte website vernieuwen.
…maar wilt dat soepel laten verlopen, zonder verlies van bezoekers.
Onlangs kreeg ik die vraag van Steven, eigenaar van de politieke website Frontbencher.nl. Hij had een verouderde website en wilde deze vernieuwen.
Het was een uitdagende klus, want het was een website die veel werd bezocht met 5000 bezoekers per dag!
Frontbencher trekt zoveel bezoekers omdat het in de zoekresultaten van Google op nummer 1 staat met het populaire woord ‘peilingen’. Dat mocht niet verloren gaan.
De site moest relatief kort voor de verkiezingen worden vernieuwd. Er was dus weinig tijd en er mocht niets misgaan.
En nog een uitdaging: Frontbencher fuseerde met een andere politieke website, Achterkamertjes.nl.
En dus moesten ook alle artikelen van Achterkamertjes worden overgezet en de bijbehorende SEO worden geregeld.
Hoe pak je zoiets aan?
In dit artikel lees je stap voor stap hoe jij dit aanpakt en waar je rekening mee moet houden.
Oude website
Frontbencher.nl was echt aan vernieuwing toe.
Het theme was verouderd en er moest een site met een professionelere uitstraling komen, met betere mogelijkheden om advertenties te plaatsen.
Wel wilde Frontbencher een groot deel van de bestaande onderdelen behouden, zoals de rss feed, de nieuwsbrief en de peilingen module.
Newspaper website theme
De eerste stap is om een geschikt theme te vinden. Een belangrijk onderdeel, want daarna zit je er immers een paar jaar aan vast.
Frontbencher is een nieuwssite, dus zochten we naar een specifiek nieuws theme.
Op ThemeForest kun je kiezen uit verschillende themes met een nieuws-achtige uitstraling.
De meest verkochte en beste van het moment is het Newspaper website theme, die al een paar jaar in de Top 10 van ThemeForest staat.
Ik gebruik zelf Newsmag voor WPjournalist, het jongere zusje van Newspaper, en weet hoe goed dit theme is.
Met name het aantal instellingen en de mogelijkheden in de Theme options is indrukwekkend.
Het is teveel om op te noemen, maar je kunt bijvoorbeeld op de voorpagina instellen dat je in een specifieke rubriek het zesde bericht als eerste wilt laten verschijnen.
Om maar een voorbeeld te noemen…
Wat ook leuk is; je kunt het aantal views tonen (met een oogje), dat zit standaard bij het theme. En als je dat niet wilt, kun je deze functie natuurlijk uitschakelen.
We kozen dus voor Newspaper en gingen aan de slag. Een goede indruk van het theme krijg je hier:
Migreren website
Om een website te migreren, moeten eerst alle pagina’s, berichten, reacties en afbeeldingen van de oude naar de nieuwe website worden verplaatst.
Daar heeft WordPress een fijne mogelijkheid voor:
- eerst exporteer je alle inhoud uit de oude website (die wel in WordPress moet zijn gebouwd)
- vervolgens importeer je de inhoud in de nieuwe website.
Of het nu tien of enkele honderden artikelen en afbeeldingen zijn, maakt niet uit. Alles wordt netjes overgezet.
Frontbencher had honderden berichten op de site staan, die teruggingen tot 2012.
Alles kan vlekkeloos verlopen, maar soms ook niet 🙂
Het kan voorkomen (de wegen van WordPress zijn soms ondoorgrondelijk…) dat de uitgelichte afbeeldingen (die bovenin het artikel staan als openingsfoto) niet goed meegaan in de migratie.
Vaak hebben de afbeeldingen van de oude website ook een ander formaat, waardoor ze niet goed passen in het nieuwe theme.
Handmatig verplaatsen
De enige optie is dan om de uitgelichte afbeeldingen handmatig te verplaatsen of opnieuw erin te zetten, in het juiste formaat. Bij Frontbencher moest dat ook gebeuren.
Heb je geen zin om alle oudere berichten van een uitgelichte afbeelding te voorzien, kun je ook standaard een zogenaamde ‘placeholder’ erin zetten.
Dat is een standaard afbeelding die je dan boven elk artikel ziet terugkomen.
Newspaper heeft daar een aparte optie voor om dat bij elk bericht in te stellen.
Nadat alle inhoud is overgezet, kun je beginnen met het aanpassen en ‘op maat maken’ van de website.
Het betere knip en plak werk…
Newspaper maakt gebruik van de Visual Composer, waardoor het een stuk makkelijker is om de pagina’s naar eigen wens in te delen en op te bouwen.
Frontbencher wilde bijvoorbeeld een paar rubrieken op de voorpagina, zoals ‘Achterkamertjes’.
Deze rubriek kun je makkelijk bouwen met de modules, een van de noviteiten van het theme.
Deze block modules kun je weer op allerlei manieren instellen.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om een bepaalde categorie in dat block te plaatsen.
Maar ook om niet het nieuwste artikel, maar bijvoorbeeld te beginnen met het op 5 na nieuwste bericht.
En zo zijn er heel veel instellingen om pagina’s op te bouwen.
Peilingen module
Frontbencher had op de oude website een peilingen module laten inbouwen door een ontwerper.
Dit is een overzicht van de verschillende peilingen, die er zijn, van Maurice de Hond tot de ipson peilingen. Deze was makkelijk over te zetten naar de nieuwe website.
WordPress doet daar niet moeilijk over. Het is wel belangrijk dat je oude website ook in WordPress is gebouwd.
Verder moesten er in de zijbalk een aantal zaken worden ingebouwd, zoals een koppeling met Mailchimp voor de nieuwsbrief, een rss feed en een agenda.
WordPress heeft standaard een kalender, maar deze is vrij simpel.
We kozen dus om een extra plugin in te bouwen, de events calender, waarmee je een uitgebreide agenda kunt maken.
Nog een website
Nadat de website helemaal was opgebouwd, was er nog een belangrijk punt dat moest worden geregeld.
Frontbencher ging fuseren met Achterkamertjes.nl een andere politieke website.
Dan kan, maar dat moet je wel zorgvuldig doen om te voorkomen dat de bezoekers verliest.
Als je het goed doet, krijg je namelijk de bezoekers van Achterkamertjes op Frontbencher erbij!
En dat betekent een flinke toename van de bezoekersaantallen.
Alle artikelen van Achterkamertje zijn met de export-import functie overgezet naar Frontbencher.
Maar je moet ook de oude links op Achterkamertje doorverwijzen naar de nieuwe URL’s op Frontbencher. Dat heet redirecten.
Belangrijk, want een zoekmachine als Google moet erop attent worden gemaakt dat alle artikelen naar de nieuwe URL zijn verhuisd.
Je kunt dat op verschillende manieren doen.
- Door de hele website te redirecten met een code in de .htaccess file.
- Elk artikel apart redirecten naar de de nieuwe URL.
We kozen voor dat laatste, want dan komen de bezoekers precies op het artikel waar naar naar werd gezocht.
Je moet daarvoor dus de oude website nog een tijd in de lucht houden. Met de plugin Redirection kun je alle berichten apart doorlinken naar de nieuwe website.
Hostingpartij kiezen
Nu moet er nog een belangrijk ding worden geregeld: een goede hosting.
Met de verkiezingen op komst, trok Frontbencher al duizenden bezoekers per dag. Naarmate de verkiezingen dichterbij komen, zal het aantal bezoekers toenemen.
De bestaande hostingpartij had weinig mogelijkheden om de server te upgraden met meer capaciteit.
Dus besloten we te switchen van hostingpartij.
En dus moest er een hostingpartij worden gekozen die tijdelijk meer capaciteit kan geven op piekmomenten.
We kwamen terecht bij Siteground, die cloudhosting aanbeveelt.
Siteground is een van de beste buitenlandse hostingpartijen qua prijs-kwaliteit verhouding. Biedt veel voor weinig geld.
Cloud hosting is heel flexibel en kan makkelijker pieken aan in de bezoekersaantallen. En je kunt ook snel opschalen naar een abonnement met meer capaciteit.
Het bleek een goede keuze, maar dat vertel ik zo…
Website lanceren
Het werd tijd om de site te lanceren.
Siteground biedt bij deze abonnementsvorm aan dat ze de website naar hun servers migreren.
Want de website die we bouwden, stond op een tijdelijk adres.
Halverwege januari, twee maanden voor de verkiezingen, werd de site gelanceerd.
Een spannend moment altijd…
Daarna zijn er nog puntjes om op de i te zetten. Zo bleek de site soms even onbereikbaar.
Dat had te maken dat de site beste veel servercapaciteit gebruikte door de steeds groeiende bezoekers aantallen, zo vlak voor de verkiezingen.
De site steeg van:
- 5000 bezoekers per dag in januari,
- naar 10.000 begin februari.
- Van 20.000 bezoekers halverwege februari,
- naar meer dan 30.000 begin met uitschieters naar 50.000 bezoekers per dag.
De snelle stijging was reden om nog een caching plugin te installeren. En dat hielp.
Een paar weken voor de verkiezingen bleven de bezoekersaantallen maar stijgen:
En dus werd besloten om het abonnement te upgraden tot met 3 CPU’s en 6 GB RAM geheugen.
Je kunt dit makkelijk, bijvoorbeeld na de verkiezingen, weer terug downgraden naar een goedkoper abonnement.
Conclusie
Al met al komt er nog best wat kijken bij het vernieuwen van een verouderde website.
Zeker als er nog een andere website ‘fuseert’, die ook in de nieuwe website moet worden geïntegreerd.
Bij Frontbencher pakte het goed uit.
En ja, drie dagen voor de verkiezingen werd de 60.000 (per dag…) bezoekersgrens bereikt!
Dat is mede te danken aan het Newspaper website theme. Dit moderne theme ziet er niet alleen goed en newsie uit, maar kan ook honderden, zoniet duizenden berichten aan.
“Gisteravond een nieuwe piek gehad van meer dan 4.000 bezoeken per uur”, mailde webmaster Charles van Frontbencher een week voor de verkiezingen nog naar me.
Sta jij ook voor de keuze om een verouderde, populaire website te vernieuwen? Laat me weten wat jou ervaringen zijn.