Als je je website lanceert, hoop je dat er veel bezoekers komen die speuren naar info of klanten die producten en diensten willen kopen.
Dat gaat niet vanzelf…
Om goed vindbaar te zijn in Google en andere zoekmachines heb je goede content nodig. Hoe meer goede teksten je op de website plaatst die waardevol zijn voor je bezoekers, des te groter de kans dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt.
SEO-teksten zijn teksten in een artikel die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. In deze artikelen staan de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Op deze manier dirigeer je uiteindelijk meer bezoekers naar je website. Je kunt deze SEO-teksten zelf schrijven, maar je kunt het ook uitbesteden aan de juiste tekstschrijver.
WPjournalist heeft bijvoorbeeld een pagina waarbij je zelf een Avatar voor je website kunt maken. De pagina is geoptimaliseerd voor de woorden ‘avatar maken’ en staat nu op 1 in de zoekresultaten van Google. Er is veel vraag naar het maken van een avatar (soms 100den unique visitors per dag, vooral bij basisscholen…) en zo komen er veel mensen naar de website.
Maar hoe kun je zelf goede SEO teksten schrijven? Ik ga er uitgebreid op in in dit artikel en laat je in 5 stappen zien hoe het werkt:
- Stap 1: onderwerp en doel bepalen;
- Stap 2: zoekwoordenonderzoek doen;
- Stap 3: SEO-teksten schrijven;
- Stap 4: optimaliseren van je teksten;
- Stap 5: publiceren en promoten.
Okay, daar gaan we!
Stap 1: bepaal het onderwerp
Waar ga je over schrijven?
Enerzijds moet het onderwerp aansluiten op waar jouw website over gaat, maar het moet ook interessant genoeg zijn om te lezen. Want je wilt natuurlijk dat de mensen de tekst gaan lezen.
Er zijn verschillende manieren om onderwerpen voor je website te bepalen.
TIP: brainstorm en maak een lijstje met onderwerpen of algemene termen die voor jouw website van belang zijn.
Bij WPjournalist gaat het om het bouwen van WordPress websites met ThemeForest. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
- WordPress
- ThemeForest
- Website bouwen
- WordPress Plugins
- Content marketing
Nadat je een lijstje hebt van zoekwoorden, ga je zoekwoordonderzoek doen. Dit kan je zelf doen, of door een expert zoals een freelance SEO specialist. De volgende criteria zijn daarbij belangrijk:
- De zoekwoorden sluiten aan op wat jij aanbiedt;
- Veel mensen zoeken op deze zoekwoorden in Google;
- Je maakt meer kans om op deze zoekwoorden de concurrentie de baas te blijven en dus hoger in Google te komen.
TIP: Wil je nog op een andere manier aan geschikte zoekwoorden komen? Dat kan bijvoobeeld met Google Trends, waarmee je gerelateerde onderwerpen kunt vinden waar op het moment veel op wordt gezocht.
STAP 2: zoekwoordenonderzoek
Nadat je een lijstje hebt met onderwerpen, ga je zoekwoordonderzoek doen. Zo kun je erachter komen welke zoekopdrachten interessant zijn voor jouw website om op te richten. De centrale vraag is: waar wil je dat je doelgroep naar zoekt en waar wil je op gevonden worden?
Om zoekwoordonderzoek te doen, heb je een online tool nodig. Er zijn er vele en ook Google zelf heeft een zoekwoordplanner, maar ik gebruik een andere tool en dat is Ubersuggest. Ik heb al een uitgebreid artikel geschreven over hoe deze online tool werkt: Ubersuggest, de beste gratis tool voor zoekwoordenonderzoek.
Ubersuggest is een gebruiksvriendelijke tool voor beginners en gevorderden en helpt je bij het zoeken van de juiste zoekwoorden. Je moet wel eerst een account aanmaken en het is wellicht ook handig om alvast je Google analytics-account eraan te koppelen voor toekomstig gebruik.
Ik wil bijvoorbeeld iets schrijven over ‘WordPress plugins’, een van de veel voorkomende onderwerpen op WPjournalist. Je gaat dan naar Ubersuggest en tikt ‘wordpress plugins’ in:
Vervolgens krijg je een overzicht met vier parameters:
Eerst even een korte uitleg van de getallen:
Zoekvolume: 1900. Dat betekent dat er in Nederland 1900 keer per maand naar deze zoekwoorden wordt gezocht. Dat is best een flink aantal.
SEO moeilijkheid: 56. Dit is de geschatte concurrentie in organisch zoeken. Hoe hoger het cijfer, des te meer concurrentie. 56 is best hoog.
Betaalde moeilijkheid: 8. Dit is de geschatte concurrentie in betaald zoeken, zoals bij Google Ads. Ook hier geldt, hoe hoger het aantal;, hoe meer concurrentie. Dit getal ligt aanzienlijk lager dan bij ‘SEO moeilijkheid’, blijkbaar is er weinig behoefte om Google Ads te gebruiken met deze zoekwoorden combinatie.
Kosten per klik: 1,73. Dat zijn de gemiddelde kosten die je betaalt bij Google Ads.
Als je wat verder naar beneden scrolt, krijg je een overzicht van de zoekwoord ideeën. En erachter staan de parameters, zoals volume en de SEO dichtheid. Hier zie je ook ‘Trend’, dus hoe de populariteit van zoekwoorden zich in de afgelopen periode hebben gedragen.
Uit deze lijst van zodekwoord ideeën kun je een onderwerp kiezen om over te schrijven.
Zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan, zijn meestal het interessantst. Dit worden ook wel longtail zoekwoorden genoemd.
Als we bijvoorbeeld kijken naar de zoekwoorden ‘wordpress plugins booking’, zie je dat er veel minder op gezocht wordt (260) dan op ‘wordpress plugins’ (1900). Maar de SD score van ‘wordpress plugins booking’, die aangeeft hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord in Google, is aanzienlijk lager (26) dan op ‘wordpress plugins’ (56). Een hoge score van 56 is hoog en betekent dat er veel concurrentie op het zoekwoord zit. En daardoor zal het moeilijk zal zijn om hoog te scoren in Google.
Laat je dus niet verleiden tot een te algemeen zoekwoord. Vaak zoeken daar meer mensen op in Google en dus zal de concurrentie over het algemeen groot zijn met andere artikelen. Longtail zoekwoorden zijn vaak ook interessanter omdat mensen die specifiek naar deze woorden op zoek zijn, ook eerder het product of de dienst bestellen.
Stap 3: SEO teksten schrijven
We gaan het artikel schrijven!
Als eerste kies je de zoekwoorden (meestal 2 tot 3) uit waarover je wilt schrijven. Daarnaast is het ook belangrijk dat je het doel van dit artikel duidelijk voor ogen hebt. Je wilt dat mensen bijvoorbeeld meer komen te weten over een bepaald product, dat ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief of dat ze meer komen te weten over een bepaald onderwerp.
TIP: Houd bij het schrijven altijd de doelgroep voor ogen. De inhoud en de tone of voice van het artikel moet zo goed mogelijk worden afgestemd op je doelgroep.
Maak een inhoudsopgave voor je artikel, met daarin een overzicht van de items die je in je artikel wilt zien terugkomen. Dat geeft jezelf ook structuur om het artikel te schrijven. Elk item staat voor een tussenkopje en deze tussenkopjes zijn gerelateerd met het hoofdonderwerp van het artikel.
Meestal duurt het schrijven van een artikel enkel uren. Je kunt ook researchen naar wat anderen over dit artikel al hebben geschreven. Gebruik dat voor je artikel, maar zorg er ook zeker voor dat je unieke content toevoegt. Dus iets waar anderen nog niet over hebben geschreven.
De langere artikelen, de zogenaamde longreads, scoren vaak ook beter. Dat zijn artikelen van 1500 tot soms wel 3000 woorden. Omdat er zoveel informatie in staat, waarderen de zoekmachines deze artikelen vaak hoger en scoor je hoger in de zoekresultaten.
Nog wat tips om je SEO-teksten leesbaar te maken:
- Begin met je belangrijkste inhoud, zo grijp je meteen de aandacht van de lezer;
- gebruik korte en makkelijk te begrijpen woorden;
- Gebruik tussenkopjes en witruimte;
- Maak gebruik van lijstjes, bullet points en tabellen;
- Vermijd jargon;
- Gebruik afbeeldingen en infographics;
- Gebruik een leesbaar lettertype;
- Laat belangrijke woorden opvallen, door ze bijvoorbeeld vet of cursief te maken;
- Schrijf korte alinea’s: 2 tot 3 zinnen.
Stap 4: SEO-teksten optimaliseren
Als de tekst klaar is, ga je de tekst optimaliseren. Zo maak je er een SEO-tekst van die beter in zoekmachines vindbaar is. SEO teksten schrijven is niet moeilijk, maar vergt wel enige discipline. Hieronder een paar tips hoe je de tekst zowel inhoudelijk als technisch kunt optimaliseren.
a. Zorg voor een juiste SEO-titel
De kop of titel van je artikel is een belangrijk onderdeel van je SEO-optimalisatie. Google kijkt naar de titel om te achterhalen waar het artikel over gaat.
- Zorg voor een SEO-titel die prikkelt om door te klikken. Door een gewaagde uitspraak te doen, of een belofte, of een lijstje met 7 tips.
- Verwerk je zoekwoorden in de titel. Bij voorkeur vooraan, dan wordt er meer waarde aan gegeven door Google. Maar overdrijf ook niet, want het het gaat erom dat je aantrekkelijke titels maakt die mensen aanspreken.
- Naast de hoofdkop kun je de zoekwoorden terug laten komen in de tussenkopjes in het artikel. En natuurlijk kun je de zoekwoorden ook in de tekst zelf zetten. Doe dit niet te vaak, want dat is niet goed voor de leesbaarheid. In het algemeen geldt dat je een zoekwoord woorddichtheid van tussen de 0,5 en 2,5 procent aanhoudt per artikel. Dit soort zaken kun je checken met de Yoast SEO plugin. Die moet je zeker installeren, later meer daarover!
- Gebruik rond de 60 tot 70 karakters voor je titel, anders toont Google hem niet in z’n geheel.
- Koppen worden aangeduid met een H1, H2, H3, etc. Deze zie je in WordPresss terug in de editor onder ‘paragraaf’. Voor de hoofdkop gebruik je een H1-code, voor de tussenkopjes een H2-code.
- Zorg dat deze titel ook terugkomt in de URL. Als je bijvoorbeeld het artikel niet goed of pas later opslaat, zie je soms een getal (https://wpjournalist.nl/343567/) in de URL staan. Dat is niet goed. Je moet de URL dan dus nog even aanpassen.
b. Schrijf een pakkende meta-omschrijving
De meta-omschrijving is de tekst die in de resultaten van Google komt. Een belangrijk onderdeel, want de zoekers scannen de zoekresultaten snel en pikken alleen dat eruit wat hun aanspreekt.
Zorg ervoor dat je deze zo krachtig mogelijk formuleert, zodat de degene die de tekst leest, meteen weet waar het artikel over gaat. Ook hier geldt: maak de tekst uitnodigend en prikkelend. En maak de tekst niet langer dan 156 karakters: anders is de tekst niet in z’n geheel zichtbaar in de zoekresultaten.
c. Verrijk je tekst visueel met (multi)media
Lezers zijn tegenwoordig heel visueel ingesteld en houden niet van grote lappen tekst achterelkaar. Het is dan ook goed om de tekstblokken af te wisselen met andere soorten content. Denk aan afbeeldingen, fotogallerijen, video’s, audio, infographics en tabellen of grafieken.
Besteed hier ook echt aandacht aan. Plaats niet alleen de geijkte stockfoto’s, maar zoek echt afbeeldingen die de tekst versterken of eigengemaakte foto’s. En daarnaast is een fotobijschrift ook altijd goed voor een toelichting van de foto.
Naast het plaatsen kun je deze multimedia ook optimaliseren door te benoemen wat er op de video of afbeelding staat. Dit is de zogenaamde ‘alt-tekst’. Dat is de omschrijving wat er op de afbeelding staat, zodat Google weet waar de afbeelding uit bestaat.
De alt-tekst of ook wel alt-tag genoemd kun je in WordPress makkelijk invoeren. Bij de afbeelding zelf staat ook een invoerveld met de alt-tag.
Het heeft nog een ander voordeel: als de afbeelding niet goed wordt weergegeven in de browser, wordt de alt-tekst wel getoond.
d. Gebruik interne en externe links in je artikel
Google hecht veel waarde aan links in je artikel. Zeker als die links weer verwijzen naar waardevolle informatie waarmee de lezer nog meer komt te weten.
Het is immers de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
Links in een artikel maken je artikel nog waardevoller en geven SEO-waarde door: webpagina’s waar veel naar wordt gelinkt, komen ook hoger in de zoekresultaten van Google.
Het is wel belangrijk om links te plaatsen die gerelateerd zijn aan het onderwerp en echt toegevoegde waarde leveren aan het artikel dat je leest. Als je artikel gaat over SEO teksten en dan kun je verwijzen naar de Yoast SEO plugin die je daarbij kan helpen. Je ziet in de vorige zin dat de woorden van ‘Yoast SEO plugin worden gelinkt.
Hetzelfde geldt voor externe links, dus links naar andere websites. Het kan een nadeel zijn, want dan bestaat de kans dat je lezer wegklikt van je website en het artikel artikel op de externe site gaat lezen. Maar jij bent niet alwetend en je maakt je eigen artikel waardevoller als je naar externe websites linkt. Het verhoogt ook je geloofwaardigheid door je eigen artikel te onderbouwen met externe bronnen.
Bij het plaatsen van een link naar een externe bron is het goed om dit in een nieuw tabblad de browser te openen. Je klikt op de externe link en ziet dan het volgende:
Zo voorkom je dat de lezer ‘verdwijnt’ van je website en kan jouw artikel verder lezen.
e. Maak gebruik van de plugin Yoast SEO
Er zijn verschillende tools om je teksten te checken op SEO. Een van de bekendste is Yoast SEO, die ook gratis kan worden gedownload. Er is ook een betaalde versie, maar de gratis versie heeft al zoveel functies dat je daar meestal genoeg aan hebt.
De Yoast SEO plugin staat vaak onder de tekst en daar kun je verschillende zaken mee doen:
- Het invoeren van de focus zoekwoorden
- het invullen van de meta-omschrijving. De lengte wordt gecheckt: groen betekent dat de lengte goed is, maar als je omschrijving te kort is of te lang, wordt dat aangegeven met een gele balk.
- Yoast SEO geeft allerlei meldingen wat je goed doet en wat nog kan worden verbeterd. Het geeft aan hoe je scoort op het aantal interne en externe links, of het zoekwoord vaak genoeg wordt vermeld, of het aantal woorden toereikend is en nog veel meer. Je kunt aan de hand van de plugin zien wat er nog kan worden verbeterd. Je kunt dat ‘live’ doen: dus > verbeter iets > sla de pagina op > en kijk of je daarna beter scoort.
Stap 5: publiceren en promoten
Het is altijd een mooi moment als je een artikel publiceert. Het is nu voor iedereen toegankelijk en te lezen! Voordat je het publiceert, is het goed om de tekst nog een keer helemaal door te lerzen. Zet je puntjes op de i, verfraai het hier en daarna nog iets, en daarna druk je op ‘Publiceren’.
Nadat je artikel is gepubliceerd, ben je er nog niet. Het artikel moet onder de aandacht worden gebracht bij het grote publiek.
Hier een paar manieren om je artikel te promoten:
- deel je artikel via social media, zoals Facebook, Twitter of Instagram. Maak geen kopie met de eerste regels van je artikel, maar besteed er echt even aandacht aan. Ook hier geldt: maak een triggerende, pakkende tekst, zodat mensen erop aanhaken.
- Deel je artikel via je nieuwsbrief. Of vraag een bekende of ze jouw artikel via hun nieuwsbrief aandacht willen geven. Als het een bijzonder artikel is, kun je ook overwegen om dit ene artikel met je nieuwsbrieflezers te delen.
- Zet een link in andere artikelen op jouw website die gerelateerd zijn aan dit onderwerp. Zo geef je aan zoekmachines de boodschap dat dit een belangrijk artikel is.
- Benader de mensen of bedrijven die je noemt in het artikel. De kans is dat zij het artikel ook gaan delen.
- Je kunt naar communities zoeken waar lezers iets hebben aan jouw artikel en je kunt het daar promoten. Dit artikel zou bijvoorbeeld gepromoot kunnen worden in de WordPress.org groep van LinkedIn.
- Vraag andere gerelateerde websites of ze een link naar jouw artikel willen plaatsen. Als tegenprestatie kun je aan bieden dat jij ook een link naar hun plaatst.
Conclusie
Het schrijven van goede SEO-teksten is niet moeilijk, iedereen kan het! Als de bovenstaande stappen gedisciplineerd doorneemt, kun jij veel hoger scoren in Google en andere zoekmachines.
Het schrijven van een artikel alleen is dus niet genoeg, als je het ook nog gaat optimaliseren en promoten heb je kans dat je artikel veel hoger in Google scoort.
Mijn grote held Neil Patel heeft (in het Engels) een online cursus gemaakt, waar hij uitlegt hoe je met SEO technieken beter vindbaar kunt zijn: SEO unlocked. Zeer aan te beleven!
Rest mij nog te zeggen dat je niet puur voor zoekmachines moet schrijven. Wees origineel en creatief, schrijf over zaken waarover anderen nog niet hebben gepubliceerd. Besteed aandacht aan de interpunctie en check alles goed op spelfouten.
Want zelfs dat houdt Google in de gaten…