Influencers worden onderschat; SEO-specialisten geven ze vaak niet de credits die ze verdienen. Zoekwoorden, backlinks en het oplossen van technische problemen zijn de belangrijkste componenten van je primaire zoekmachineoptimalisatie. Een typische aanpak voor SEO wordt gebruikt om potentiële bezoekers te helpen jouw website te vinden, wanneer ze zoeken naar gerelateerde diensten of producten.
Aan de andere kant vormt het streven een zo groot mogelijk aantal potentiële klanten te bereiken een geweldige marketingstrategie. Dit is waar influencer marketing goed van pas komt.
Voeg expertise toe aan je merk
Door samen te werken met een expert binnen je niche, kun je jouw merk veel gemakkelijker verkopen. Daarbij voegt het waarde toe aan je content. Online vind je overal informatie; het biedt gebruikers een zeer ruime keuze aan content. Lees je liever een artikel over marketing geschreven door een onbekende auteur, of juist door een marketing expert met een ruime ervaring? Het laatste artikel is waarschijnlijk betrouwbaarder.
Expertise doet er echt toe binnen SEO. De samenwerking met experts zal altijd waarde toevoegen aan je merk en je content versterken.
Breid je linkprofiel uit
Als je SEO op de juiste wijze toegepast hebt, weet je hoe belangrijk inkomende backlinks van hoge kwaliteit zijn. Realiseer een verbetering van je huidige linkprofiel door de samenwerking aan te gaan met influencers. Waarom? Omdat influencers vaak websites van hoge kwaliteit hebben, of toegang hebben tot websites met een hoge autoriteit. Het verzekert je van een waardevolle backlink zodra ze content publiceren, verwijzend naar jouw website. Shane Barker deelt bijvoorbeeld graag artikelen op een blog over handige digitale tools en platforms; deze artikelen bevatten ieder een link naar deze producten.
Image source: Shane Barker
Het belangrijkste voordeel van goede backlinks is het potentieel om de ranking van je website in de SERP te verhogen; backlinks van domeinen met een hoge autoriteit verhogen de positie van je pagina’s in zoekmachines. Wanneer een websitehouder vanaf diens website naar de jouwe verwijst, zien zoekmachines dit als een teken dat je website waarde toevoegt voor gebruikers. Het biedt een directe meerwaarde voor bezoekers van zo’n website en moedigt hen aan de huidige website te verlaten, om naar een andere website te gaan voor meer informatie. Een ander voordeel van linkbuilding is een toename in de gebruikersbetrokkenheid, zichtbaarheid en het verkeer naar je website.
Image source: Orbit Media
Vergeet echter niet, dat niet alle backlinks relevant zijn en waarde met zich meebrengen. Vooraf backlinks checken is zodoende aan te raden, evenals het voortdurend analyseren en verbeteren van je backlinkprofiel. Geautomatiseerde platforms als SE Ranking helpen bij het analyseren van je inkomende backlinks, het controleren van de Domain Trust, het bijhouden van linkattributen en het onderzoeken van concurrenten om nieuwe backlink-mogelijkheden te vinden.
Experimenteer met content
In de basis komt alles neer op content. Hoewel er tegenwoordig talloze manieren zijn om op te vallen via content, zoeken merken en marketeers voortdurend naar nieuwe manieren om naam te maken door creatieve marketingstrategieën te implementeren.
Een mooi voorbeeld hiervan is een samenwerking met influencers passend bij jouw merk. Hun stem, geloofwaardigheid en de authenticiteit van hun content zullen je merk ten goede komen; het brengt een menselijke band met je doelgroep tot stand.
Influencers zijn essentieel als het aankomt op het vergroten van de betrokkenheid van je doelgroep, het laten groeien van verkeersstromen en het delen van content. Laat ze bijvoorbeeld video’s, blogs, podcasts en posts op sociale media over jouw merk maken. Onthoud hierbij dat er een verschil bestaat in de impact van bereik en betrokkenheid, kies iemand om mee samen te werken die beide componenten op een hoog niveau kan houden.
Image source: Dribbble
Over het algemeen hebben beroemdheden als bekende acteurs, sporters of modellen een groot bereik door hun brede aanhang. Dit is niet altijd beter, in de regel geldt: hoe groter het bereik, hoe lager de betrokkenheid. Daarom kunnen merken profiteren van het kiezen van een groep micro-influencers, of een combinatie van micro-influencers en beroemdheden om het bereik en de betrokkenheidspercentages in balans te houden.
Influencers moedigen volgers aan hun mening over je product te delen, een afbeelding van je hashtag te voorzien en misschien zelfs je merk te delen en aan te bevelen aan hun eigen vrienden en volgers. De samenwerking met relevante influencers kan ook je SEO helpen, daar het de reputatie van je merk verbetert en potentiële klanten naar je website leidt.
Versterk het sociale bewijs
Sociaal bewijs is het winnen van het vertrouwen van potentiële klanten door hen de mening van bestaande klanten te laten zien:
● 92% van de mensen gelooft aanbevelingen van een collega;
● 70% van hen vertrouwt op de online geposte mening van een bestaande klant.
Het kan moeilijk zijn om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen wanneer je jouw merk zonder hulp van externen promoot. Met de hulp van een influencer met een grote (maar loyale!) aanhang, vergroot je de kans dat volgers naar hun aanbevelingen zullen luisteren aanzienlijk. Op basis daarvan zullen zij kijken wat je als organisatie te bieden hebt. Een paar vormen van sociaal bewijs zijn:
1. Klantrecensies geven eerlijke meningen over een product of dienst, vooral als er veel positieve (en negatieve)recensies zijn. Klanten hebben de neiging om deze beoordelingen te controleren om zelf te beslissen of ze een online aankoop doen.
2. Meningen van experts verzekeren potentiële klanten van de kwaliteit van een product of dienst, omdat zo’n expert het product heeft goedgekeurd.
3. Samenwerkingen met influencers, of het nu gaat om een recensie of een betaalde aanbeveling, hebben de kracht om aankoopbeslissingen te beïnvloeden.
4. Vermeldingen in betrouwbare mediabronnen zijn een geweldige manier om geloofwaardigheid op te bouwen: hoe populairder, hoe beter.
Image source: Fourth Day PR
Recensies, meningen van experts, aanbevelingen en sociale vermeldingen zijn altijd goed voor je website en merk, omdat ze worden beschouwd als nieuwe content welke vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwt. Geloofwaardigheid is een positief signaal voor zoekmachines.
Enkele laatste gedachten
De in dit artikel beschreven samenwerkingen lijken voor sommigen misschien onbelangrijk, maar populaire platforms en volgers op sociale media zijn waardevol voor je marketing. Influencers in jouw niche hebben de kracht om de doelgroep van jouw product of dienst snel en gemakkelijk te bereiken. Mensen zijn al met hen in gesprek en volgen hun adviezen vaak op. Samenwerken met een relevante influencer om je product of dienst te promoten is een eenvoudige, snelle en vaak goed geprijsde methode om meer te verkopen en de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten.
Het onderhouden van een goede samenwerking met influencers resulteert in hoogwaardige content over je merk of product en daarmee in een toename van je bereik, shares en click-to-client conversie. Het brengt vaak zelfs meer samenwerkingsmogelijkheden op de lange termijn met zich mee. Dus waar wacht je nog op, om deze techniek toe te voegen aan je SEO-tools?