Is het in 2016 nog steeds belangrijk om backlinks te hebben? En speelt de snelheid van je website een rol om hoog in Google te komen?
Elk jaar verandert Google wel iets in zijn update waardoor sommige websites ineens veel meer bezoekers krijgen en andere juist met een flinke daling te maken hebben.
De Amerikaan Brian Dean is één van de grootste deskundigen op het gebied van search engine optimalisation. Hij deed begin 2016 onderzoek naar welke factoren afhankelijk zijn of je op de eerste pagina van Google komt.
Het zijn de laatste inzichten!
Een flink deel van de eerste pagina van Google is ingeruimd voor advertenties. Daarnaast worden er gemiddeld 8 tot 10 zoekresultaten op de eerste pagina getoond.
Samen met een onderzoeksbureau vergeleek hij 1 miljoen zoekresultaten in Google om te zien welke factoren bepalen dat je op de eerste pagina staat van zoekmachines.
En wat bleek? Bepaalde factoren, zoals backlinks, zijn nog heel belangrijk om hoog te scoren. Maar andere factoren, zoals het instellen van het belangrijkste zoekwoord, wordt minder belangrijk.
In dit artikel vertel ik wat Brain Dean ontdekte en hoe jij daar ook van kunt profiteren.
Belangrijkste uitkomsten over SEO in 2016:
1. Backlinks zijn nog steeds van groot belang als ranking factor. Hoe meer andere websites met een link naar jou website verwijzen, des te groter de kans dat je hoog, en misschien wel op de eerste pagina, van Google komt.
Het is beter dat je 10 links van 10 verschillende websites krijgt, dan 10 links van 1 andere website.
In de studie kwam naar voren dat dit nog steeds één van de grootste factoren is dat je website hoog in Google scoort.
Probeer dus zoveel mogelijk backlinks te krijgen!
TIP: Benader andere website-eigenaren of ze een link willen plaatsen naar jou website. Kan gewoon door een mailtje te sturen. Uiteraard kun je ook vrienden, kennissen en relaties vragen om te linken.
Hoe meer autoriteit de andere website heeft, des te meer waarde de link heeft. Ook daar kijkt Google naar.
2. Langere artikelen scoren beter dan kortere. Vroeger mochten de artikelen niet meer dan 350 woorden zijn, omdat anders de lezer afhaakte. Dat is al lang achterhaald.
Lezers zijn vaak op zoek naar langere artikelen om hun probleem op te lossen. Diepgang is goed! Google beloont langere artikelen met een hogere ranking.
De gemiddelde lengte van artikelen op de eerste pagina van Google is iets minder dan 2000 woorden.
Vaak worden langere artikelen ook vaker gedeeld op social media.
3. De autoriteit van de website heeft grote invloed op de ranking in Google. Autoriteit wil zeggen dat de website in de loop der tijd vertrouwen opbouwt en steeds meer bezoekers trekt. Hoe langer een website bestaat, des te groter over het algemeen de autoriteit.
Een website als Frankwatching, ook een blog over online marketing, heeft in de loop der jaren veel autoriteit opgebouwd en heeft bijvoorbeeld een veel hogere score als WPjournalist.
Maar wij bestaan ook nog maar een jaar 🙂
Bekijk je eigen autoriteit eens in de Open Site Explorer
TIP: Heb geduld… Het kost gewoon een paar jaar om autoriteit voor je website op te bouwen. Blijf gewoon waardevolle content produceren en op een gegeven moment zal dat tot succes leiden.
4. Steeds meer websites worden met https uitgerust. In plaats van http in je domeinadrres.
Met als doel om gegevensuitwisseling veiliger te maken. Deze gegevens worden namelijk versleuteld bij het versturen en ontvangen.
Naast het domeinadres bovenin je browser staat een groen slotje als bewijs dat het veilig(er) is.
Google heeft zelf aangegeven dat https websites hoger in de rankings worden getoond. Dat is nog niet zolang geleden besloten, maar zal steeds belangrijker worden.
5. Als je in je artikel minstens één beeld hebt, scoort dat hoger in Google dan geen beelden. PLAIN TEXT IS BORING, heeft Neil Patel eens gezegd. En dat klopt ook.
6. Snelheid van je website is erg belangrijk. Eigenlijk moet een website binnen 1 of 2 seconden verschijnen.
Er zijn veel websites die pas na 5 tot 6 seconden helemaal zijn geladen. Dat is echt te lang en daarvoor kun je ‘gestraft’ worden door Google met een lagere ranking.
Test je snelheid van je website op: PageSpeed Insights.
Je kunt je website sneller maken door:
- de resolutie van je foto’s zo laag mogelijk te houden. een handige online tool is TinyPNG, waarmee je ‘grote’ foto’s snel kunt comprimeren tot kleine bestanden.
- zorg voor een goede hosting partij. Over het algemeen telt: hoe goedkoper de hosting, des te trager de site.
- koop een theme met een ‘schone’ code. Deze laadt sneller.
- vaak kun je een cache plugin gebruiken om je website sneller te laten laden, zoals Super Cache of W3 Total Cache.
8. Het instellen van het belangrijkste zoekwoord in een artikel WORDT STEEDS MINDER BELANGRIJK!
Google schakelt namelijk steeds meer over naar semantisch zoeken. Dat betekent dat ze vooral naar de hele tekst kijken en de structuren die daarbij horen. Google focust zich nier meer op enkele woorden, maar analyseert de hele tekst, kijkt naar welke gerelateerde zoekwoorden erin staan, etc.
Wellicht slecht nieuws voor de technische SEO schrijvers, want Google wordt steeds slimmer en beloont de mensen die gewoon mooie en goede stukken schrijven.
Daar gaat het steeds meer naartoe, en dat is een goede ontwikkeling.
Heb je nog meer tips voor SEO in 2016? Ik hoor ze graag.