Is SEO in 2019 definitief dood?
Neejoh…
Zoekmachine optimalisatie (wat een lang woord…) is nog steeds een waardevolle strategie die bepalend is om succesvol te zijn met je website.
Als je de juiste tactieken gebruikt, word je daarvoor (nog steeds) rijkelijk beloond.
En hebt kans dat er honderden, zoniet duizenden extra bezoekers op je site komen.
Vaak kan een enkel artikel zorgen voor KASSA!
Zo heb ik het artikel 8 tools om zelf top online video te maken geschreven. Google waardeerde dit zozeer dat het op nummer 1 in de zoekmachine kwam op de veelgebruikte zoekwoorden ‘video maken’.
Nu al staat de teller op rond de 50.000 views.
Investeren in zoekmachine optimalisatie is de moeite waard, dat heb ik in de drie jaar dat ik websites bouw, wel geleerd.
Maar je moet wel snappen wat wel en wat niet werkt.
Weet je wat het geheim is?
Het geheim van goede zoekmachine optimalisatie is dat je niet teveel met de zoekmachines rekening moet houden.
Zoekmachines zijn niet meer om de tuin te leiden met trucs en trics.
Nee, SEO in 2018 draait om toegevoegde waarde voor je lezer of bezoeker.
Unieke content
De enige manier om in een goed blaadje bij Google te komen is om unieke content te creëren, content waar je bezoekers van houden, waar ze naar op zoek zijn.
Een van de succesvolste artikelen ooit over de ranking factors van Google was van Brian Dean, die een overzicht gaf van de 200 belangrijkste ranking factoren in Google.
Het artikel is nog niet achterhaald, zeker niet, maar de genoemde factoren zijn niet meer bepalend voor een hoge score.
Google heeft zelf bekend gemaakt welke factoren bepalend zijn voor een hoge notering.
Het zijn er maar drie.
- Goede, waardevolle content op je website.
- Het aantal backlinks. Dat zijn links van andere websites die naar je eigen website linken.
- Rankbrain – Heel interessant! Een ontwikkeling die nog nieuw is. We gaan er zo verder op in.
Wat zijn nu de SEO tactieken waar je anno 2018 rekening mee moet houden? Ik ga ze hieronder uitgebreid noemen.
1. Schrijf voor je bezoekers, niet voor zoekmachines
Het gebeurt nog vaak; artikelen die specifiek worden geschreven voor zoekmachines. Vol met dezelfde zoekwoorden. In de kop, in de eerste zin, in een tussenkopje, nog een paar keer in de tekst.
Ik heb het zelf ook gedaan. Maar ik doe het steeds minder.
Nee, schrijf mooie artikelen waar je bezoekers wat aan hebben. Content die ze nodig hebben om hun probleem op te lossen. Waar ze ontroerd door raken.
De zoekmachines hebben steeds beter in de gaten wat goede content is. Hun algoritmen zijn zo verfijnd, dat ze haarfijn de goede van de slechte content kunnen onderscheiden.
Je kunt Google niet meer om de tuin leiden.
Schrijf over iets waar mensen naar op zoek zijn. Je kunt wel prachtige artikelen schrijven, maar als niemand ze leest, geeft dat weinig voldoening.
Columns bijvoorbeeld. Hoe scherp en spitsvondig ze ook zijn, mensen zijn er vaak niet specifiek naar op zoek.
Daarbij zijn ze ook moeilijk te traceren voor zoekmachines. Want waar gaat zo’n column nu eigenlijk over, in welke categorie moet de zoekmachine deze tekst plaatsen?
Dat is nog best lastig voor een zoekmachine.
Het is niet altijd handig dus om columns te schrijven.
Tutorials doen het echter heel goed. Het merendeel van de mensen zoekt om iets te weten te komen. Of om hun probleem op te lossen. Zoals:
- Hoe kan ik zelf een fiets onderhouden.
- Hoe maak ik een preitaart.
- Vertel me iets meer over de Habsburgse macht in de zeventiende eeuw.
Als jij een artikel schrijft waar vaak een vraag over wordt gesteld, en waar nog niet zoveel over is gepubliceerd, zul je scoren op Google.
Ik heb zelf ook een paar tutorials/handleidingen geschreven. Sommige zijn heel succesvol, zoals een korte tutorial over Dit is het geheim van WordPress template Avada.
Maar hoe vind je onderwerpen waar veel naar wordt gezocht?
Dat is niet zo moeilijk. Je kunt als eerste kijken naar de Google zoekwoorden planner. Deze geeft een overzicht van hoe vaak een specifiek woord of woordcombinatie wordt gezocht.
Bij Buzzsumo kun je zien welke artikelen veel worden gedeeld. Het is een goede inspiratiebron om aan goede onderwerpen voor je blog te komen.
2. Schrijf een beter artikel dan je concurrenten
Er zijn honderden artikelen geschreven over hetzelfde onderwerp. De concurrentie op internet is moordend.
Hoe zorg je ervoor dat jou artikel wordt gelezen?
Door je te onderscheiden en een beter artikel te schrijven dan de anderen.
Echt, lezers waarderen het enorm als je een top artikel hebt geschreven, waarin je je ziel en zaligheid hebt gelegd.
Ze zullen denken: hé, dit is een goed artikel. Dit is waarschijnlijk ook een goede website of blog waar ik terug moet komen.
Het geeft vertrouwen.
Schrijf over zaken die mensen verbazen, schrijf over dingen die mensen nog niet weten.
Het is goed om eerst research te plegen over het onderwerp en gebruik ook je ervaring en expertise.
Vaak zijn dit gedegen artikelen, waarin veel werk zit. Ik heb eens een Top 60 geschreven van populairste WordPress plugins. En was daar een paar weken mee bezig om het te schrijven.
Maar het betaalt zich uit. Het artikel wordt goed gelezen, en je hebt er jaren plezier van.
Wel is het goed om het artikel regelmatig te updaten.
TIP: als je over een onderwerp gaat schrijven, kijk eerst wat het allerbeste artikel is. En schrijf vervolgens een nog beter artikel 🙂
3. Schrijf lange artikelen
Longreads (lange artikelen) doen het op het moment goed. Dat zijn artikelen van 1500, 2000 of zelfs 3000 woorden.
Deze artikelen hebben vaak toegevoegde waarde voor de lezer. Ze belichten het onderwerp van alle kanten, geven een totaaloverzicht over een onderwerp.
Het is ook goed voor SEO, want deze lange artikelen hebben vaak hogere resultaten in de zoekmachines.
Het statistiekje hieronder bevestigd dit:
Hoe langer het artikel, des te beter zoekresultaat in Google.
Artikelen van bijna 2500 woorden scoren het hoogst.
Ook Google bevestigt dat longreads een streepje voor hebben op andere artikelen. In een van de blogs zegt een technische medewerker het volgende:
“Users often turn to Google to answer a quick question, but research suggests that up to 10% of users’ daily information needs involve learning about a broad topic. That’s why today we’re introducing new search results to help users find in-depth articles.”
Vaak worden longreads ook vaker gedeeld en krijg je er meer backlinks door.
4. Schrijf over een niche onderwerp
Een niche onderwerp? Dat is een onderwerp voor een heel specifieke doelgroep.
Ja maar, dan bereik ik niet zo’n groot publiek, zul je zeggen. Maar wees gerust, er zijn in Nederland 13 miljoen inwoners en voor elke niche is een publiek.
5. Gebruik toch zoekwoorden in je artikel
Okay, je artikel volstoppen met sleutelzoekwoorden (keywords) is een verouderde SEO tactiek.
Toch is het goed dat je in je artikel enige aandacht aan zoekwoorden besteedt.
Google heeft toch herkenningspunten nodig om te begrijpen waar je artikel over gaat.
En dus zijn een aantal zaken die je in je artikel moet verwerken:
Zet je sleutelzoekwoorden in de kop.
- Zet het in de eerste en laatste alinea.
- Zet het in een tussenkop.
- Gebruik het in de eerste afbeelding in een alt-tag.
Het is niet meer nodig om steeds dezelfde volgorde van zoekwoorden te gebruiken.
Yoast SEO baseert zich nog wel daarop. Als je niet steeds dezelfde keywords combinatie gebruikt, zal de plugin minder groene vinkjes geven.
Maar dat is een tekortkoming van de plugin, want Google ziet geen verschil tussen ‘optimalisatie zoekwoord Nederland’ en ‘zoekwoord Nederland optimalisatie’.
De volgorde is dus niet belangrijk meer.
Ook is Google steeds beter in staat om gerelateerde woorden te herkennen.
6. Schrijf een kop die lezers in je artikel sleurt
Een goede kop is heel belangrijk voor je artikel.
Denk er goed over na en neem er de tijd voor. ik haal zelf bijvoorbeeld veel inspiratie uit 101 best email subject lines of 2015.
Ook op BuzzSumo kun je kijken welke koppen succesvol zijn.
Maar er is nog een reden waarom je goede koppen moet maken.
Op social media trek je sneller aandacht met een opvallende kop. Eentje die blijft hangen.
Zeker op Twitter moet je in één of twee zinnen proberen om de aandacht te vragen van je publiek. Een prikkelende kop trekt sneller de aandacht.
En na de kop is het ook belangrijk om een pakkend intro te schrijven.
Een intro waarmee je de lezers het artikel insleurt.
Verder is een goede structuur van je artikel belangrijk.
Wat is en goede structuur?
- Gebruik veel witregels om de tekst makkelijker te kunnen lezen.
- Wissel korte met langere zinnen af.
- Voeg puntsgewijze lijstjes toe.
- Gebruik regelmatig een tussenkop, maak een alinea niet langer dan 200 woorden.
- Voeg in je artikel voldoende afbeeldingen toe. Of filmpjes, infographics, statistiekjes.
- Voeg een aantal links toe van externe sites.
- Maar verwijs ook met links naar andere artikelen binnen je eigen site.
- Probeer aan het eind van het artikel lezers te verleiden om een reactie te geven.
Met andere woorden: deel je artikel en schreeuw het van de daken!
Want als je een artikel hebt geschreven en hebt gepubliceerd, ben je er nog niet.
Je moet je artikel ook aan de wereld bekendmaken. Door het te delen op social media. En niet 1 keer delen, maar 10 keer. Want een gemiddelde twitteraar ziet slechts 3 procent van wat op zijn account langskomt.
Eigenlijk zou je evenveel aandacht moeten besteden aan het schrijven dan aan het wereldkundig maken van je artikel.
Maar je kunt ook andere blogs of websites benaderen om een link te plaatsen van je artikel.
7. SEO in 2019: houd rekening met Google Rankbrain
Je kunt niet om Google heen, het is nog steeds met afstand de populairste zoekmachine ter wereld.
Google heeft een nieuwe ontwikkeling ingezet en past Machine Learning toe in de zoekalgoritmes, genaamd Rankbrain. Het kijkt niet naar de honderden factoren, zoals hoeveel maal het sleutelzoekwoord in je artikel voorkomt.
Het werkt zo: Google heeft ‘Trainings Data’ bepaald, die bestaat uit de populairste en beste websites en zoekresultaten.
Rankbrain analyseert deze websites en bouwt op basis van die websites via Machine Learning zijn eigen algoritme.
Dit is zelfs voor de software engineers van Google onbekend terrein, zij weten niet hoe dit algoritme wordt gevormd en wat het achterliggende idee van Rankbrain is.
Natuurlijk kunnen er factoren inzitten in dit algoritme die eerder gedefinieerd zijn, zoals de ouderdom van de website, aantal zoekwoorden, etc. Maar dat is niet zeker.
Het grote verschil is dat Rankbrain de website als een geheel bekijkt, niet kijkt naar de honderden factoren die met elkaar in verbinding zijn.
Je hele site (en er daar omheen gebeurt, zoals hoe vaak het op social media wordt genoemd) wordt in zijn geheel door het algoritme van Rankbrain gehaald.
Dat bepaalt vervolgens welke plek je website krijgt in de zoekresultaten.
De beoordeling van Rankbrain is nu al de op twee na belangrijkste factor in het algoritme van Google.
We moeten er maar aan wennen, automatisering krijgt en steeds grotere rol.
Of eigenlijk kunstmatige intelligentie, want daar zet Google sterk op in. Niet voor niets heeft de zoekgigant de laatste tijd al enkele bedrijven opgekocht, die onderzoek doen naar kunstmatige intelligentie.
Wat betekent Rankbrain voor jou website?
Dat weten de SEO deskundigen nog niet precies, maar de volgende factoren kunnen van invloed zijn:
- De kwaliteit van de artikelen op je content.
- Het aantal backlinks op je website.
- De snelheid en veiligheid van je website.
- Draag je oplossingen aan op vragen in je content.
- Het surfgedrag van bezoekers.
- Wordt er positief of negatief over je website/bedrijf geschreven?
- De tijd dan mensen op je website blijven.
- Hoe vaak worden artikelen van jou op social media gedeeld?
Rankbrain kijkt dus naar het geheel van alle bovenstaande facoren. Is je content relevant genoeg voor anderen en heeft het toegevoegde waarde?
Op basis daarvan wordt bepaald hoe hoog je in Google komt.
Want de missie van Google is:
“Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.’’
Conclusie
Het is wel duidelijk, goede SEO kost tijd en energie en je moet het zorgvuldig doen.
Zelf houd ik op WPjournalist steeds minder rekening met SEO regeltjes en techniekjes en probeer de website intuïtief en vanuit gevoel verder te ontwikkelen.
En volgens mij lukt dat aardig!
Uiteraard probeer ik zo goed mogelijk te luisteren naar wat mijn bezoekers willen.
Door de reacties op mijn site zo goed mogelijk te beantwoorden en vragen die binnenkomen om te zetten in nieuwe artikelen.
Zo merkte ik dat er veel behoefte is aan informatie over online tools. En kreeg daar regelmatig vragen over.
Afgelopen zomer heb ik dan ook op mijn website een kennisbank gemaakt met meer dan 50 artikelen over online tools.
En wat blijkt? Mijn bezoekersaantallen stegen exponentieel. Het leverde me 50 unieke bezoekers meer op. Elke dag.
Visitors rules!