Je website aanmelden bij Google Search Console, heb jij dat al gedaan nadat je een nieuwe website bent gestart?
Het is een tool die nog door relatief weinig website eigenaren wordt gebruikt.
En dat is onterecht…
Google Search Console geeft namelijk een exact beeld hoe je website presteert.
Het is een online tool van Google die allerlei zaken van je website in de gaten houdt.
Vergelijk het met een machine-operator die voor een instrumenten dashboard zit met allemaal lampjes, knipperlichtjes en hendels.
Als er een fout optreedt, begint er een alarmbelletje te rinkelen. De operator ziet meteen waar het probleem zit en waarschuwt een technicus om het probleem op te lossen.
Als je weet waar het probleem zit, scheelt dat je veel tijd!
En zo is het Google Search Console ook een waarschuwings/monitorings systeem voor je website. Als je weet wat er aan de hand is, kun je je website verbeteren op de punten die minder scoren.
De functies zijn Google Search Console zijn:
- Je kunt zien welke zoekopdrachten worden gebruikt voor jou website.
- Backlinks (andere websites met links naar jouw site) worden getoond.
- Als je website is gehackt, dan geeft de Console dat aan.
- Tips om de HTML-code van de site te verbeteren, zoals te korten of lange meta-descriptions.
Maar het belangrijkste is dat het allerlei signalen geeft om je website te verbeteren.
Website aanmelden bij Google Search Console
Je website aanmelden bij Google, hoe doe je dat?
Dat laat ik je nu zien.
Daarvoor heb je een account (e-mail adres en wachtwoord) nodig bij Google.
Je gaat naar de pagina van Google Search Console en logt in met je gegevens.
Daarna krijg je het volgende scherm:
Je ziet dat ik al een aantal websites heb toegevoegd.
1. Eerst maak je een nieuwe website aan door op ‘een property toevoegen’ te klikken.
2. Daarna voeg je je URL van de website in. Zorg ervoor dat je het hele adres invult, inclusief https of met of zonder www.
- 3. Vervolgens moet je een bestandje downloaden (door te klikken op ‘dit HTML-verificatiebestand) en dat via ftp naar je website uploaden. Mocht dat niet lukken, zijn er nog alternatieve methoden, zoals via je Google Analytics account.
Als je het bestandje op je website hebt geplaatst, klik je op ‘ik ben geen robot’ en vervolgens ‘verifiëren’.
Als je daarna weer inlogt (of je bent al ingelogd) dan zie je dat de website is toegevoegd aan de Google Search Console.
Wat kun je ermee?
Google Seach Console monitort je website op verschillende aspecten. Laten we er eens wat dieper op ingaan.
Als je op de link van je toegevoegde website klikt, zie je het volgende:
Aan de linkerkant staat een menu waar je meer details kunt vinden.
Het dashboard geeft een algemeen overzicht van je website met een paar statistiekjes en grafieken.
Berichten
Bij de berichten krijg je meldingen van Google. Bijvoorbeeld met tips om je website verder te optimaliseren.
Zoekopmaak
Onder zoekopmaak zijn er verschillende zaken die je kunt monitoren. Zoals HTML-verbeteringen.
Google kan dubbele of ontbrekende meta-beschrijvingen traceren en geeft dat dan aan. Als deze worden verholpen, ontvangt Google meer informatie en kan het wellicht meer verkeer naar je site leiden.
Zoekverkeer
Onder Zoekverkeer staan ook veel handige tips & suggesties om je site te verbeteren.
Bij Zoekanalyse krijg je een overzicht van op welke zoekwoorden je website wordt gevonden.
Handig, want dan weet je waar je bezoekers behoefte aan hebben en kun je wellicht meer artikelen schrijven over dit onderwerp/zoekwoord.
In ‘Links naar uw site’ zie je welke links naar je website linken. Dit worden backlinks genoemd. Hoe meer backlinks, des te waardevoller Google jou website inschat.
Ook is er een overzicht van je ‘interne links’, dus links die naar artikelen op je eigen website linken.
‘Mobiele bruikbaarheid’ geeft inzicht in de fouten op mobiele apparaten.
Google Index
Hier krijg je een overzicht welke pagina en artikelen zijn geïndexeerd door Google, dus voorkomen in de zoekresultaten.
Crawlen
Dit is een belangrijk onderdeel van de Google Search Console.
Hier kun je zien of er pagina’s zijn die niet meer bestaan. Je kunt hier ook server fouten traceren.
Bovenstaande URL’s bestaan niet volgen Google en moeten dus worden verwijderd. Het zijn niet alleen links van artikelen, maar ook naar bijvoorbeeld afbeeldingen.
Deze ‘foute’ links moet je dus op je website verwijderen.
Als je daarna opnieuw indexeert, zie je dat de betreffende URL uit het overzicht is verdwenen.
De ‘Robots-txt-tester’ geeft aan of je website toegankelijk is voor zoekmachines. Belangrijk, want als je dat niet hebt, kan het zijn dat Google je overslaat in de zoekresultaten.
De tester geeft aan of je over een robots.txt beschikt, die in je root van je website zit.
De sitemap is een overzicht van je navigatiestructuur van je website.
De search console geeft aan of je sitemap goed in elkaar zit.
Beveiligingsproblemen
Tot slot geeft de console een melding als er een beveiligingsprobleem is met je website.
Dat kan het geval zijn als je bent gehackt.
Ook geeft de console tips om je website weer ‘schoon’ te maken.
Wil je dat een professionele partij dat doet, dan kun je terecht bij WP Fixit om je website hackvrij te maken.
Conclusie
Google Search Console is en super handig hulpmiddel om je website goed in de gaten te houden.
Je bent namelijk in grote mate afhankelijk van hoe de zoekmachines jou beoordelen.
Doe je iets fout, dan kan het zo zijn dat je bezoekersaantallen flink kelderen.
Je website aanmelden bij Google Search Console heeft zeker zin; de online tool houdt alles in de smiezen, traceert alle problemen op je website.
Op het moment dat dit gebeurt, gaan de alarmbellen rinkelen en zie je meteen wat er aan de hand is.
En het leuke van deze tool is – en dat is bijna met alle tools van Google het geval – het is helemaal gratis.