Nadat je een vele uren aan een nieuw blog hebt besteed, hoop je niet alleen dat mensen je blog lezen, maar ook dat ze een reactie op je blog geven.
Liefst positief natuurlijk, maar je kunt ook een tip krijgen, of een vraag.
Toch zie je dat veel blogs geen enkele reactie krijgen.
Zeker als je net met een blog start, is het moeilijk om direct al reacties te krijgen op je blog. Dit kan liggen aan:
- je content is nog niet goed genoeg;
- je hebt nog onvoldoende bezoekers;
- je blog wordt nog niet gevonden door Google;
- je bent nog geen expert en mensen zullen je mening nog niet op waarde schatten;
- je geeft geen reacties op andere blogs;
- en vast nog andere redenen…
GEEN NOOD, ik heb dat zelf ook meegemaakt. Na de start van WPjournalist kreeg ik pas na pakweg een half jaar mijn eerste reactie.
Reacties op je website krijg je niet zomaar, daar moet je hard voor werken.
Het kan wel. Populaire bloggers krijgen ongelooflijk veel reacties op hun artikelen. Soms wel meer dan 500 (!) reacties.
Waarom zijn reacties op je website een goede zaak?
- Als bezoekers een reactie plaatsen, is dat een teken dat ze iets van je website vinden. Of ze het nu eens met je zijn of dat ze je een kwal vinden; lezers tonen in ieder geval betrokkenheid en dat is altijd goed.
- Je krijgt feedback van je lezers. Een lezer mist bijvoorbeeld informatie. Ik kreeg zelf ook eens een vraag van een lezer over een onderwerp hoe je plugins moet installeren. Ik heb daar een week later een artikel over gepubliceerd.
- Reacties geven levendigheid aan je website. Hoe meer interactie, des te leuker je het gaat vinden.
- De mogelijkheid van het plaatsen van reacties houdt je scherp. Als je een topartikel hebt geschreven, zullen mensen dat aangeven. Als het bagger is, zullen ze dat ook zeggen. Je weet dat mensen kunnen reageren, dus het geeft ‘enige druk’ om goede artikelen te blijven produceren.
Hoe kun je nu meer reacties op je blog krijgen? Ik geef je 9 manieren om meer reacties op je blog te krijgen.
1. Zet het reactieformulier ‘aan’.
Bijna elk blog of theme heeft de mogelijkheid om een reactieformulier onder een artikel te zetten. Je kunt ‘reacties namelijk ook ‘uitzetten’ in WordPress. Bij > Instellingen > Reacties kun je de reacties instellen. De standaard instellingen zijn in principe goed. Maar je kunt ook een aantal zaken aanpassen.
Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat mensen die voor het eerst reageren, moeten worden goedgekeurd door mij. De volgende keren hoeft dat niet meer.
Zo kun je voorkomen dat er veel spam op je site komt, Daarover straks meer.
Subtip: Zorg ervoor dat je reactieformulier er duidelijk en professioneel uitziet.
Vaak zie je dat reactieformulieren niet in het Nederlands vertaald zijn. Persoonlijk vind ik dat minder professioneel. Je eigen taal nodigt meer uit om te reageren.
Geef bij de invoervelden duidelijk aan waar de naam, het e-mailadres of het bericht kan worden geplaatst.
Ik werk zelf graag met Contact Form 7, die ook de mogelijkheid biedt om dit soort zaken toe te voegen. Er is een instructiegedeelte waar je zaken kunt aanpassen. Bijvoorbeeld als je in het contactformulier ‘Je bericht’ wilt zetten, kun je dat met de code [text your-name placeholder “Your name here”] toevoegen. Meer hierover lees je in setting placeholder.
2. Stuur reageerders door naar een bedankpagina
Nadat een lezer voor de eerste keer een reactie op mijn artikel heeft geplaatst, krijgt ie een bedankje dat hij/zij heeft gereageerd.
Zo kun je meteen de eerste keer de binding met bezoekers vergroten. Ik doe dat op mijn website met de plugin Yoast Comment Hacks.
Daarnaast heeft de plugin nog meerdere functies, zoals reacties een maximum aantal woorden geven of een button in je admin-omgeving om alle reageerders van een bericht in één keer te e-mailen. Handig om deze plugin eens uit te proberen dus.
3. Behandel elke reactie serieus
Dat klinkt als een open deur, maar ik heb verschillende keren meegemaakt dat er niet op mijn vraag in een reactieformulier werd gereageerd. Heel frustrerend.
Content marketing goeroe Neil Patel vindt dat je elke reactie moet beantwoorden. Hij doet dat zelf ook.
Soms kort of even een zinnetje dat hij jou bedankt voor je reactie. Soms gaat hij er dieper op in. Het komt voor dat zijn artikelen meer dan 500 reacties (!) hebben, maar ondanks dat geeft hij iedereen een reactie.
Ik heb ook wel eens gereageerd op een blog van Neil. En ja hoor, hij reageerde.
4. Thrive Comments
Thrive Comments helpt je het gesprek op je blog stimuleren. Thrive Comments werkt als een sociaal netwerk, waar jouw bezoekers reacteis van anderen kunnen “liken” en zelfs badges kunnen verdienen als ze hee lactierf zijn op je blog. Een hanidge manier om meer reacties op je blog te krijgen.
5. Installeer een goede plugin tegen spam
Tja, spam. Hier kun je een heel hoofdstuk over schrijven.
Maar om je reacties ‘schoon’ te houden, is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden.
Veel buitenlandse spammers geven reacties op mijn blog. Vaak om backlinks te plaatsen. Gelukkig belandden ze allen vrijwel direct in de spambak en kan ik ze daar makkelijk laten verwijderen door de prullebak leeg te maken.
Met dank aan de Akismet, een van de beste plugin om spam te voorkomen.
Deze plugin zorgt ervoor dat spam niet op je website komt. Akismet zit er al standaard bij als je WordPress installeert. Je moet je eerst nog registreren en krijgt dan een key, die je moet invullen.
En vink ook deze functie even aan:
Dat scheelt weer. 🙂
Bij de instellingen van Akismet staat hoe vaak er spam is op je website. Dat gebeurt vaker dan je denkt…
Je ziet dat Akismet al heel wat spam heeft voorkomen. Honderden spamberichten per maand…
Een andere manier om spam reacties te voorkomen, is het plaatsen van een reCaptcha.
Zo zien ze er vaak uit:
Als je veel last hebt van ongewenste spammers, kan dit een optie zijn. Probeer een bezoekersvriendelijke captcha te plaatsen, want bovenstaande is er eentje waarbij je lange woorden moet invullen die niet of nauwelijks te ontcijferen zijn.
Niet handig voor mensen die een reactie willen plaatsen op je blog of website.
Google heeft een reCaptcha ontwikkeld, maar hier is geen plugin voor en kost enig codeerwerk. Je moet je eerst registreren op Google reCAPTCHA om een API code aan te maken.
Ze hebben ook een filmpje gemaakt:
Je kunt ook in Contact Form 7, het meest gebruikte reactieformulier, een reCaptcha integreren. Kijk daarvoor op deze pagina het je dat kunt doen.
Er zijn nog meer plugins om spam te voorkomen. Lees dit artikel De beste anti spam WordPress plugins.
6. Plaats je reacties in de zijbalk
De meeste themes hebben naast een widget voor populaire artikelen ook een widget voor de laatste reacties. Deze kun je plaatsen in de zijbalk.
Zo ziet de lezer dat er regelmatig wordt gereageerd. En is dat een trigger voor de lezer om ook te gaan reageren. Als er één schaap over de dam is…
7. Lever gewoon goede content
Hoezeer plugins of trucjes je ook kunnen helpen om meer reacties te krijgen, uiteindelijk is de kwaliteit van de content het belangrijkste. Een paar tips:
- Als je persoonlijk bent en jezelf blootgeeft, zullen mensen snelle geneigd zijn om te reageren. Al verschillende bloggers schreven artikelen over hoe zij eerst als ondernemer faalden, voordat ze succesvol werden. Het aantal reacties ontplofte op die blogs.
- Een sterke mening of een gepassioneerd artikel roepen ook vaak reacties op. Steve Jobs zegt: People with passion can change the world.
- Gebruik in je artikelen de woorden ‘je’ en ‘jij’, want dan spreek je de lezer rechtstreeks aan.
- Schrijf gewoon goede content. Content die uniek is en nergens anders te vinden is. Lezers zullen dat waarderen en wellicht ook kenbaar maken.
8. Bedank de mensen die reageren
Als mensen een reactie plaatsen op je blog of website, doen ze daar moeite voor. Ik complimenteer deze mensen als ze een tip geven of bedank ze voor hun reactie.
Ook als ze een kritische noot plaatsen, probeer ik dat sportief op te nemen en ze toch te bedanken voor hun aandacht.
Ongefundeerde kritiek plaats ik niet, dat voegt niets toe.
9. Sluit je artikel af met een vraag of oproep
Een van de belangrijkste redenen dat mensen reageren is door ze gewoon een vraag te stellen. Als je aan het eind van je artikel een vraag stelt, is de kans groter dat je respons krijgt. In het artikel BuddyPress, de slapende reus die ontwaakt heb ik aan het eind de volgende vraag gesteld aan de lezer:
‘Intussen ben ik op zoek naar nog meer mooie voorbeelden van communities die gebouwd zijn met BuddyPress. Misschien weet jij er eentje? Laat dat nog even weten. Ik ben heel benieuwd…’
Dat leverde tot nu toe drie leuke reacties op!
Conclusie
Als je voor het eerst een leuke reactie krijgt op je blog, geeft dat veel voldoening. Harder bewijs dat je artikelen worden gelezen, kun je niet krijgen 🙂
Bovenstaande tips kunnen je helpen om meer reacties op je blog te krijgen. Je hoeft ze niet allemaal toe te passen; een paar kunnen al voldoende zijn om de interactie met je lezers te verhogen.
Ook succesvolle bloggers volgen deze bovenstaande strategieën.
Misschien heb jij nog andere manieren om meer reacties op je blog te krijgen. Ik hoor ze graag!
Hallo Marcel,
Mooi artikel! Als beginnend blogger leer ik hier weer van. Ik had mijn eerste reactie al heel snel. En daarna niets meer… Ik blijf mijn content aandacht geven, net als het uiterlijk van de site. Wellicht heb jij nog tips?! Het is erg leuk om over WordPress te schrijven. Ook al doen zo veel anderen dat al, ieder heeft zo zijn eigenlijk kijk op zaken. En ik richt me vooral op beheer, onderhoud en functionaliteit. Daar lees je toch minder over.
Ik krijg zelf steeds meer moeite met sommetjes, recaptcha en nocaptcha-oplossingen op reactieformulieren, omdat ik ze niet gebruikersvriendelijk vind. Akismet en Honeypot zijn veel vriendelijker en in principe net zo effectief.
Groeten,
Ronald Heynes
Hee Ronald, leuk dat je reageert 🙂 Wat ik nog als tip mee kan geven is dat geduld een schone zaak is. Het duurt wel een tijdje dat je een publiek opbouwt die ook de behoefte heeft om te gaan reageren. Dat komt vanzelf.
Of mensen reageren, hangt ook een beetje af van de inhoud van het blog. Jij schrijft veel over feitelijke zaken, beheer en onderhoud van websites, en daar wordt over het algemeen minder op gereageerd dan dat je scherpe meningen geeft.
Maar laat je niet ontmoedigen, blijf vooral schrijven! Blogs over WordPress zijn altijd leuk, ik zal ook even op jou blog reageren 🙂
Dank je wel, goede tips. Ik blog vooral voor mezelf als een soort van naslagwerk cq. dagboek. Natuurlijk vind ik reacties ook erg leuk. Ik heb nav bovenstaand bericht mijn bedankpagina’s eens goed onder de loep genomen en aangepast. Al was het maar om bezoekers te laten doorklikken.
Hey Mirjam, goed om te horen en bedankpagina’s worden vaak vergeten om aandacht aan te besteden. Succes met je mooie website!
Wat een fijn en handig artikel! Alleen hoe zorg je er voor dat de link die iemand achterlaat een no follow link wordt?
Ha Ilona
Standaard staat het reactieformulier van WordPress in no follow. Dat is vooral omdat anders allerlei mensen reacties plaatsen, puur en alleen om een linkje naar hun website te krijgen. Dus jou reacties in je website zijn standaard no follow.
Hier las ik op Wbeginner nog een handleiding hoe je no follow kunt verwijderen.
goed artikel heb je… 😉
Neen serieus, heb enkele goede tips gevonden die ik zeker eens ga uitproberen!
Interessant artikel, bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker toepassen!
Interessant artikel, en zeker dingen waar ik iets aan heb. Mijn blog heb ik net opgestart, maar het zal leuk zijn om de eerste reacties binnen te zien komen. Bedankt!
Hoi Marcel,
Ik ben bezig met mijn eerste blog te schrijven, en ben al een heel eind. Ik heb deze in concept, want ik wil deze natuurlijk pas publiceren als hij helemaal klaar is. Ik heb inderdaad ook de plugin Contact Form 7 al, en als laatste onder mijn artikel geplaatst (contactformulier 2, want contactformulier 1 al gebruikt op de home-pagina). Maar WordPress plaatst er een 2e reactieformulier bij?! Deze kan ik nergens vinden / verwijderen, en blijft in het Engels staan?! Ik heb al overal in mijn thema instellingen gekeken…
Help!
Ha Wendy,
Volgens mij is het probleem al opgelost? Want ik zie op de voorpagina slechts 1 contactformulier. En dat ziet er prima uit. Van een afstandje kan ik ook niet beoordelen wat er nu precies niet klopte. Sorry…
Je kunt trouwens ook je eigen support van het theme benaderen, wellicht weten die het:
https://colorlib.com/wp/forums/
groet en succes, Marcel
Bedankt Marcel,
Ik ga het forum van colorlib proberen, want op de voorbeeld pagina van mijn concept staat hij nog steeds 2 keer 🙁
succes!
Hi Marcel, wat een interessant artikel! Bedankt voor het inspireren. Heb een paar belangrijke punten meegenomen in mijn aanpak, namelijk punt 9. Vind het nog altijd wel moeilijk om af te sluiten met een boodschap (oftewel een call to action). Zal gedurende periode daar op moeten focussen! Groetjes, Carla