Meer dan de helft van de bezoekers van webshops maken hun bestelling met de winkelmand niet af. Ze hebben nog vragen en besluiten dan toch niet om de bestelling te plaatsen.
Op zo’n moment is het handig om even rechtstreeks contact te hebben tussen de klant en de webshop. Een mogelijkheid van een live chat voor je website is dan een uitkomst.
Live chat support heeft grotere voordelen dan een e-mail. Je kunt meerdere vragen achterelkaar stellen en je krijgt direct antwoord. Live chat support zorgt ervoor dat bezoekers een positieve shopervaring krijgen en sneller geneigd zijn om iets te kopen.
Live chat website
Wel is het belangrijk dat je goede live chat software gebruikt. Tegenwoordig zijn er goede live chat plugins die je makkelijk in je WordPress website kunt implementeren.
De live chat software wordt vooral voor webshops gebruikt, maar ook andere websites kunnen prima gebruik maken van een live chat. Je komt zo makkelijker en directer met je doelgroep in contact.
Ik maak bijvoorbeeld zelf regelmatig gebruik van de live chat van WPMU DEV, als ik een technische vraag heb. Je kunt dan live met een technicus chatten om een probleem op te lossen. Werkt veel beter en sneller als een e-mailwisseling.
Wat zijn nu goede live chats voor je website? Wij geven je een overzicht van de 5 beste live chat plugins voor je website.
1. Chaport
Een eenvoudige en mooi uitziende live chat is die van Chaport. Lang niet alle aanbieders hebben een gratis versie, maar Chaport wel. Je kunt deze plugin dus eerst uitproberen voordat je eventueel een betaald abonnement neemt.
Chaport heeft voor de gratis versie alle opties ter beschikking, waaronder een onbeperkt aantal chats, notificaties en tot 5 mensen die tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de live chat. Ook voor mobiele apparaten is de live chat geschikt en het werkt met WordPress.
2. LiveChat
Een van de grootste en populairste aanbieders van live chat support is LiveChat. Naast een mooi design kan deze live chat software op alle apparaten worden gebruikt. Je kunt bovendien LiveChat makkelijk installeren op je website met de WordPress plugin.
LiveChat heeft heel veel functies, zoals een uitgebreid ticketsysteem en je kunt bijvoorbeeld ook een enquête na een chat aan de klant sturen. Verder kan de software gekoppeld worden aan Google analytics en stuurt het een automatisch bericht als je niet online bent.
Je kunt LiveChat voor dertig dagen gratis uitproberen en daarna betaal je 16 tot 19 euro per maand voor het goedkoopste abonnement.
3. Freshchat
Nog een gratis mogelijkheid om een live chat voor je webshop te gebruiken is Freshchat. Je kunt met deze software live chatten, maar ook een robot chat inzetten voor de wat eenvoudigere vragen.
De gratis versie biedt best veel mogelijkheden, dus het uitproberen waard.
4. Userlike
De software van Userlike heeft ook een Nederlandstalige website en een gratis versie die je kunt gebruiken om te chatten. Het voordeel van Userlike is dat het ook GDPR compliant is, iets dat in de Europese Unie – en dus in Nederland en België – verplicht is.
Het biedt veel opties, met een mooi vormgegeven chat box, integratie van crm en e-mail diensten en de mogelijkheid om de prestaties te meten. Zo kun je je heel doelgericht je conversies van een webshop verhogen.
De gratis versie biedt toegang tot slechts 1 gebruiker.
5. Pure Chat
Pure Chat is ook een aanbieder van live chats met een gratis optie, echter deze kun je maar voor 1 website gebruiken. Pure Chat biedt ook de mogelijkheid om berichten te sturen om het moment dat je even niet live bent.
Ook deze live chat software biedt de mogelijkheid van GDPR.