Ik ben al een tijdje fan van de zoekwoordentool Ubersuggest. Je kent deze misschien nog niet, want het is een relatief nieuwe online tool om zoekwoordenonderzoek te doen.
De meesten kennen wellicht de zoekwoorden planner van Google. Maar tegenwoordig is het best lastig om deze te gebruiken, omdat je een Google Ads account nodig hebt om het te gebruiken.
Met Ubersuggest is dat niet het geval, deze is gratis en voor iedereen toegankelijk. En het is ook een zeer gebruikersvriendelijke zoekwoordenplanner die je makkelijk kan gebruiken.
Wil je beginnen met SEO teksten schrijven? Lees dan mijn uitgebreide artikel erover: Perfecte SEO-teksten schrijven in 5 stappen: iedereen kan het!
Neil Patel heeft Ubersuggest al een paar jaar geleden ontwikkeld, maar vooral het laatste jaar uitgebreid met allerlei functies. Hij is een van de bekendste SEO-specialisten ter wereld en schrijft veel over SEO, social media en content marketing in zijn veelgelezen blogs.
Wat is Ubersuggest en wat kun je er mee? Dat vertel ik in dit artikel.
Wat is Ubersuggest?
Als je beter in Google gevonden wilt worden, is het aan te raden om zoekwoordenonderzoek te doen. Mensen tikken immers zoekwoorden in om iets te vinden. Als je hoog scoort op een bepaald woord of combinatie van woorden in de zoekresultaten, komen er meer bezoekers op je website.
En dus is het de kunst om de juiste zoekwoorden te vinden, waar veel naar wordt gezocht. Ik scoor bijvoorbeeld hoog in de resultaten met ‘filmpjes maken’ of ‘wordpress plugins’. Op beide zoekwoordcombinaties sta ik in Google op nummer 1 in de zoekresultaten. Gevolg is dat deze artikelen veel worden bezocht.
Ubersuggest is een gratis tool die je ondersteunt bij het zoeken naar de juiste zoekwoorden. Je kunt zien welke zoekwoorden goed scoren en welke nog niet veel door andere concurrenten worden gebruikt. Maar de online tool heeft nog veel meer mooie functies, die ik je hieronder zal vertellen.
Voordelen Ubersuggest
Ubersuggest is in relatief korte tijd een gedegen concurrent geworden van de bestaande tools voor zoekwoordenonderzoek. En dat is knap. Dat is geen toeval, want Ubersuggest heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere zoekwoordenplanners.
- Ubersuggest is gratis (nog wel…). Je hoeft geen abonnement te nemen of je in te schrijven voor deze tool. Concurrerende tools als die van Semrush of Ahrefs beginnen hun abonnementen met 100 euro per maand. Dat is nogal een verschil!
- Het is een heel gebruikersvriendelijke tool. Alles is erop gericht om ook de beginnende website-eigenaar die nog niet zoveel verstand van SEO heeft, te ondersteunen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vele uitleg die Ubersuggest geeft en de toegankelijkheid voor beginners. Hier zie je daar voor voorbeeld van hoe Neil dat probeert te doen:
- De tool is ook accuraat in vergelijking met de andere tools. Ubersuggest gebruikt de data van de zoekwoordenplanner van Google, dus heeft alle gegevens uit de eerste hand.
- De tool is in het Nederlands!
Hoe werkt Ubersuggest?
Je gaat eerst naar de website van Ubersuggest (deze maakt onderdeel uit van de website van Neil Patel) en ziet het zoekwoordenvenster staan. Hierin kun je de zoekwoorden intikken.
Je kunt een domeinnaam of een keyword (zoekwoord) intikken. Ik kies eerst voor een zoekwoord: wordpress websites. Uiteraard kun je zelf andere (in je eigen branche) woorden intikken, waarvan je wilt weten hoeveel daar naar wordt gezocht. Dan krijgt je het volgende overzicht:
Bovenin staan de volgende gegevens:
- Zoekvolume: aantal keren dat dit zoekwoord per maand wordt ingetikt
- SEO difficulty: hoe moeilijk het is om hoog in de zoekresultaten van Google te komen
- Paid difficulty: hoe lastig het is om op basis van betaalde advertenties hoog in Google te scoren.
- Cost per click: wat het kost per klik als je via Google Ads voor dit zoekwoord adverteert
Daaronder zie je in een statistiek hoeveel zoekingen er per maand van dat zoekwoord zijn.
Tenslotte daaronder een overzicht van suggesties voor zoekwoorden die je kunt gebruiken. Eventueel kun je ook nog naar de gerelateerde zoekwoorden gaan.
Keyword ideeën
In de navigatiebalk links zie je ook de ‘keyword ideeën’. Als je daar naartoe gaat zie je het volgende overzicht:
Nu kun je per zoekwoorden combinatie zien hoe andere websites op dat zoekwoord scoren. Zo scoort op het zoekwoord ‘wordpress websites’ de website van ooo.nl erg goed. Erachter staan het geschatte aantal bezoeken dat een pagina krijgt, het aantal social shares en de autoriteit van de website. En zo kun je alle keyword ideeën langsgaan en krijg je een goed beeld van hoe de concurrentie het doet.
Verkeersanalyse
Naast zoekwoorden kun je ook je eigen domein checken in de verkeersanalyse (staat in de navigatiebalk links).
In dit overzicht krijg je allerlei gegevens over hoe je website scoort. Hierboven staat het aantal bezoeken dat je per maand krijgt. Onder de statistiek staat de domeinscore, het aantal backlinks, verwijzende domeinen en de .edu en .gov links die naar jou verwijzen.
En als je nog verder naar beneden kijkt op dit overzicht krijg je onder andere nog te zien welke toppagina’s per land goed scoren. Interessant is ook het overzicht op welke zoekwoorden je goed scoort. Hieronder zie je dat filmpjes maken bij WPjournalist op nummer 1 in de zoekresultaten van Google staat.
Site Audit
Nog een mooie functie van Ubersuggest is de site audit. Je kunt een domeinnaam invoeren en daarna analyseert de tool hoe je website ervoor staat met een SEO score. WPjournalist scoort bijvoorbeeld goed met 83 punten.
In het voorbeeld hierboven zie je 29 critical errors, maar dat zijn vooral artikelen met te weinig woorden. Niets verontrustends dus. In de site audit (dat zie je niet op de foto hierboven…) kun je ook zien hoe snel je website laadt.
Backlinks
Een derde onderdeel in Ubersuggest is de SEO analyse, waarin de backlinks wat meer worden uitgediept. Backlinks zijn links die van een andere website naar jou website linken.
Hoe meer backlinks van websites met veel autoriteit, des te waardevoller Google jouw website vindt. Zo krijg je een goede indruk van alle backlinks en kun je een strategie bedenken om nog meer en betere backlinks te krijgen.
Als je naar de tab ‘backlinks’ gaat, zie je een overzicht van verschillende statistieken:
- hoe hebben de backlinks de afgelopen periode zich ontwikkeld.
- welke komen erbij, welke gaan eraf.
- en een overzicht van alle backlinks.
Content ideeën
Nog een mooie functie van Ubersuggest is Content ideeën. Als je een blog schrijft, wil je natuurlijk dat deze worden gelezen.
Met ‘content ideeën’ kun je checken welke artikelen over bepaalde onderwerpen op andere websites goed scoren. Ubersuggest geeft een lijst met de populairste artikelen weer, zodat je ziet hoe de concurrentie scoort. Het zijn artikelen die goed scoren op het gebied van backlinks, social shares en rankings.
Op het moment dat je ziet dat dit onderwerp goed scoort, kun je ook over dit onderwerp schrijven. Uiteraard moet je wel een eigen invalshoek bedenken om unieke content te creëren.
SEO per artikel
Wel, ik heb je nu uitgelegd hoe Ubersuggest globaal werkt. Maar hoe ga je er vervolgens mee aan de slag?
Stapsgewijs leggen we uit hoe je de SEO per artikel aanpakt.
STAP 1: globaal zoekwoorden onderzoek.
Het gaat wat te ver om zelf uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen, maar met de volgende methodes krijg je een goede indruk hoe vaak er op een bepaalde zoekwoordencombinatie wordt gezocht.
Ga naar Ubersuggest en typ de zoekwoorden in waar je artikel over gaat. Bijvoorbeeld over ‘live chat website’.
Let vooral op 2 dingen:
- Bij ‘Zoekvolume’ zie je hoe vaak per maand dit zoekwoord wordt ingevoerd bij zoekmachines.
- Bij ‘SEO Difficulty’ zie je hoe eenvoudig (groen) of moeilijk (rood) het is om hoog in de zoekresultaten te komen.
Dit is dus qua SEO een goed onderwerp om over te schrijven: het heeft een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.
Scoort de zoekwoordencombinatie slecht, dan kun je bij ‘keyword ideeën’ kijken of er betere alternatieven zijn. Mochten die ook slecht scoren, kun je overwegen om andere zoekwoorden te kiezen en opnieuw in Ubersuggest in te voeren.
STAP 2: artikel schrijven
Schrijf het artikel zonder teveel rekening te houden met de zoekwoorden. Dat belemmert je alleen maar het creatieve schrijfproces 🙂.
Als het artikel in concept klaar is, ga je het artikel SEO-proof maken door de zoekwoorden in het artikel te verwerken.
In ieder geval in de kop, het intro, een tussenkopje en aan het eind van het artikel voeg je de zoekwoorden toe. Je hoeft niet precies dezelfde woordvolgorde te gebruiken. Ook mag je lidwoorden en/of bijvoeglijke woorden tussen de zoekwoorden gebruiken.
Dit is de lijst van criteria op basis waarvan zoekmachines naar artikelen kijken:
En hier zie je ook iets over de leesbaarheid van de tekst:
Bovenstaande gegevens worden gegenereerd uit een SEO plugin van Yoast in WordPress. Deze puntjes kun je nalopen en zo kun je je artikel verbeteren.
SEO proof
Nadat je de tekst SEO-proof hebt gemaakt, maak je een ‘meta omschrijving’. Dit is een stukje tekst dat in de zoekresultaten van de zoekmachine zichtbaar is en de kern van het artikel weergeeft. Schrijf het tekstje zo dat het uitnodigend is om door te klikken. En dat het ook de juiste lengte heeft: 155/160 karakters.
Intern linken: zoek binnen de online Havenkrant naar een of twee andere artikelen die gerelateerd zijn aan het onderwerp en verwijs daarnaar onderaan in je artikel.
Verwerk ook een externe link naar een andere website/pagina.
Vervolgens gaat het naar de eindredactie en daarna kan het worden gepubliceerd.
STAP 3: nadat het artikel is gepubliceerd…
‘Besteed 20 procent aan het schrijven van het artikel en 80 procent aan marketing’, is een uitspraak van SEO goeroe Neil Patel. Beetje overdreven, maar…
Het is belangrijk dat je je eigen artikel deelt/verspreidt/linkt. Er wordt zo ontzettend veel content geproduceerd, dat de concurrentie enorm is en daarmee ook de kans toeneemt dat je artikel niet wordt opgemerkt. Drie suggesties om je artikel zichtbaar te maken:
- Probeer backlinks te krijgen naar het artikel dat je hebt geschreven. Je kunt bijvoorbeeld de persoon/bedrijf dat je hebt geïnterviewd vragen of ze een link op hun website willen plaatsen naar het artikel dat jij hebt geschreven.
- Je kunt via je eigen social media jouw eigen artikelen delen die je zelf hebt geschreven of artikelen die anderen hebben geschreven delen.
- Indien van toepassing: houd je artikel actueel en blijf het updaten als er zich nieuwe feiten voordoen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe alinea toevoegt bijeen artikel dat hoog in de zoekresultaten staat, heb je grotere kans dat het artikel die hoge positie behoudt.
Conclusie
Ubersuggest is inmiddels uitgegroeid tot een krachtige online tool om zoekwoordenonderzoek te doen. Natuurlijk kan het nog niet concurreren aan de betaalde tools, maar voor de startende SEO-ers is het een prima middel, makkelijk te bedienen, gratis en overzichtelijk.
Het is goed mogelijk dat de tool in de toekomst een betaalde variant krijgt. Vaak is de strategie erop gericht om eerst zoveel mogelijk mensen te interesseren en als het volume groot genoeg is, moet ervoor worden betaald.
Neil Patel kennende, zal een deel van de functies gratis blijven, zodat Ubersuggest voor iedereen toegankelijk blijft.
Ik beveel inmiddels iedereen aan om Ubersuggest te gebruiken. Het voorkomt dat je in het wilde web content zit te schrijven. Het geeft je een goed inzicht over welke onderwerpen je kunt schrijven. Bovendien kun je monitoren hoe je je website zich ontwikkeld en waar je de website nog kunt optimaliseren.
Steek er wat tijd en moeite in en probeer Ubersuggest eens…
Heel erg bedankt voor al deze handige informatie. Erg handig voor mij als startende ondernemer! Misschien kun je eens ingaan op hoe je specifiek het beste omgaat met een niet-commerciële service. Ik ben beëdigd vertaler en die service is niet bepaald aan mode of trends onderhevig.
Prima Welmoed, ik houd je suggestie in gedachten, dank!