Hoe ziet de toekomst van WordPress eruit? Dat is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Is WordPress nog het beste systeem om mee te werken, zit er nog groei in en hoe denken de gebruikers over dit content management systeem (cms)?
WordPress heeft onlangs een belangrijke update verricht naar WordPress 5.0. Belangrijkste verandering is de nieuwe editor Gutenberg, zeg maar de tekstverwerker waarmee je de content op je website zet. WordPress volgt daarmee de ontwikkeling van andere content management systemen zoals Wix en Squarespace, waarmee je steeds makkelijker zelf websites kunt bouwen.
Toekomst van WordPress
Laten we eerst even kijken naar de populariteit van WordPress. Al jaren stijgt het gebruik en dat is nog steeds het geval. Als we naar een statistiek kijken van W3Techs, dan blijkt WordPress in februari 2019 verweg het grootste marktaandeel te hebben.
Van alle websites op de wereld maakt ruim 33 procent gebruik van WordPress. Joomla en Drupal, respectievelijk nummer 2 en 3, volgen op grote afstand.
Maar ook de gebruikersvriendelijke Wix en Squarespace staan op grote afstand. Maar de verwachting is wel dat vooral deze cms-en flink zullen groeien. Het systeem Wix is ook gratis en heel makkelijk in gebruik: je kunt een website zonder technische kennis opbouwen door gebruik te maken van blokken, die je heen en weer kunt verplaatsen.
WordPress 5.0
De kruiddampen zijn nog maar net opgetrokken van WordPress 5.0, dus het is nog niet helemaal duidelijk hoe deze update bij de gebruikers wordt ontvangen.
De een vindt het fantastisch, de ander houdt liever vast aan de oude editor. Gelukkig biedt WordPress de mogelijkheid om de oude editor nog een paar jaar te kunnen gebruiken.
Dit artikel schrijf ik ook in de nieuwe editor van WordPress, maar ik kan me voorstellen dat mensen eraan moeten wennen. Het is zoeken naar de functies en de interface is heel anders.
Dat de nieuwe editor niet door iedereen goed wordt ontvangen, blijkt ook uit de reviews van de Gutenberg plugin. De meeste recensies zijn negatief en dat is wel een indicator dat er nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd aan de nieuwe editor.
Als we het over de toekomst van WordPress hebben, denk ik wel dat de nieuwe editor een stap in de goede richting is. Je moet de concurrentie in de gaten blijven houden, continu innoveren en het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken.
Marketing
Omdat WordPress open source software is (mag door iedereen worden gebruikt en bewerkt), is er niet een echte eigenaar van dit cms. Daardoor was er de afgelopen jaren ook niet echt aandacht voor de marketing.
Daar gaat nu veranderen. Matt Mullenweg, de oprichter van WordPress, heeft in zijn blog aangegeven dat hij twee mensen voor de marketing heeft aangesteld. Een daarvan is Joost de Valk, een bekende in het WordPress cirquit die ondermeer de populaire SEO Yoast plugin ontwikkelde.
‘His role will be to lead the marketing team and oversee improving WordPress.org, related websites, and all its outlets‘, zo schrijft Matt.
Developers WordPress
Onlangs kwam ook een onderzoek uit naar hoe de industrie zelf over de toekomst van WordPress denkt.
De Industrie rond WordPress vertegenwoordigt wereldwijd een waarde van 10 miljard euro. Met andere woorden: alle bedrijven en mensen die met WordPress bezig zijn, maken daarmee een omzet van 10 miljard. Denk aan websitebouwers, marketingbureaus en hostingbedrijven. Dat is nogal wat!
In het onderzoek staat dat 78 procent van de industrie positief is over de toekomst van WordPress. Toch zijn er ook zorgen over het cms en pleit de industrie voor de volgende verbeteringen:
- betere mediabibliotheek
- betere Gutenberg documentatie
- betere multilingual support (= betere vertalingen)
Conclusie
Niets duurt voort behalve verandering, heeft de Griekse filosoof Heraclitus eens gezegd die van 540 to 480 voor Christus leefde 🙂
De overgang naar de nieuwe editor is slechts een tussenstap naar de toekomst van WordPress. Er moeten nog zeker stappen worden gezet om WordPress nog beter, gebruikersvriendelijker en toegankelijker te maken.
Ik schreef er in 2016 al eens over de toekomst van WordPress, en toen werd 25 procent van alle websites met WordPress gebouwd. In drie jaar is er dus een stijging van 8 procent geweest.
Hoe die toekomst eruit ziet, weet niemand, maar ik verwacht dat de groei zal doorzetten. Belangrijk blijft dat de WordPress-industrie vooral naar de wensen van de gebruiker blijven luisteren. Zij bepalen uiteindelijk of WordPress overleeft.