In zes maanden tijd kun je ontzetten veel leren. Dat heb ik ervaren met WPjournalist, toen ik daarmee startte.
Niet alleen wil ik met een blog mijn eigen business promoten, het bouwen van websites voor klanten. Ik vind het ook leuk om wat ik leer, te delen met anderen.
Content maken is voor mij het leukste wat er is. Schrijven, maar ook filmpjes maken met Powtoon of nieuwe tools ontdekken die je website (en je leven…) wat makkelijker maken.
En WordPress biedt wat dat betreft veel mogelijkheden!
Natuurlijk, ik ben nog geen Neil Patel (een topblogger op het gebied van online marketing) die soms 600 reacties (!) krijgt op een blog.
Maar in die zes maanden tijd kun je, met hard werken en de juiste strategie, een blog starten dat succesvol is.
Een blog starten…
Maar hoe doe je dat, een blog starten? Laat ik uit eigen ervaring putten en kijken naar wat ik zelf heb geleerd.
Hier heb je mijn honderd geleerde lessen die je blog tot een succes maken. Ik heb ze – voor het overzicht – verdeeld in vijf categorieën: websitebouw, content marketing, social media, email marketing en algemeen.
Website
Hier vind je wat ik leerde over het bouwen van een website:
- Ooit heb ik me laten overhalen om een website te bouwen met – je kent het vast niet – Expression Engine. Een paar jaar werkte dat prima, maar na een update van het cms crashte de site en moest ik op zoek naar een alternatief. Toen ben ik overgestapt op WordPress. Nog geen dag spijt van gehad! Het is flexibel, gebruikersvriendelijk, zelf te bouwen en te beheren. kortom, de beste start voor een succesvol blog.
- Wat ik consequent volhoud: elke dag probeer ik iets te verbeteren aan mijn blog. Het lettertype iets groter maken, een eBook toevoegen, een nieuwe plugin uitproberen, foto’s bij de artikelen optimaliseren, zodat de pagina iets sneller laadt. Als je dat elke dag doet, wordt je website echt veel beter. En het is leuk om je website te zien groeien.
- Kijk naar andere websites hoe zij het aanpakken. Als ik goede voorbeelden zie van hoe zij een voorpagina of een ‘over ons’-pagina hebben gemaakt, pas het toe op mijn eigen website. Zo heb ik mijn bio-tje in de sidebar bijna letterlijk gekopieerd van Backlinko. Kijk maar eens.
- Op zoek naar een theme voor je website? Ga naar ThemeForest, de beste marktplaats ter wereld. Met afstand.
- Zoek een goede hostingpartij. Ik heb er veel versleten, zowel Nederlandse (zoals Yourhosting en Savvii) als buitenlandse (Siteground). Beide niet slecht, hoor! Maar als ik je toch eentje mag aanbevelen om mee te starten: Antagonist. Toen ik daar een website voor een klant ging hosten, merkte ik hoe snel de website draait. En ze staan ook bekend om hun vriendelijke support.
- Als je met een blog begint, stuit je op veel vragen. Maak gebruik van de forums en tutorial websites om jou problemen op te lossen. Een goede vraagbaak voor beginners is WPbeginner of een Nederlandse bron is Webtalis.
- Heb je meerdere websites, overweeg een abonnement op ManageWP, waarmee je meerdere websites tegelijkertijd kunt hosten. De eerste 5 websites zijn gratis. Met een druk op de knop kun je bijvoorbeeld plugins van al je websites bijwerken. Bij de betaalde versie heb je meer mogelijkheden, zoals backups naar Google drive.
- Vraag een eigen domeinnaam aan. Hoe handig de blogs van Blogger of WordPress.com ook zijn, een eigen domeinnaam en hosting geeft je meer keuzevrijheid en mogelijkheden om je website uit te bouwen. Je bent niet afhankelijk van andere partijen.
- Maak backups van je website. Niets is erger dan dat je website ineens verdwenen is. Zorg voor een backup op je server, maar sla deze ook op je computer én Google Drive of OneDrive van Microsoft. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen…
- Dit hoeft niet meteen, maar het is toch leuk om een eigen logo voor je website te maken. Ikzelf deed dat na vier maanden en liet het ontwerpen door mijn vriendin. Ze is ontwerpster en werkt veel met grafische programma’s, zoals Photoshop. Vind je het te duur om een vormgever in te schakelen? Er zijn ook websites waar je je logo online kunt ontwerpen, zoals Logogenie.
- Kijk kritisch naar je sidebar. Het is niet de bedoeling om die vol te stouwen met allerlei informatie, iets dat ik ook deed in het begin. Omdat het zo interessant stond. Lees mijn blog hierover, Maak van je WordPress sidebar een topprioriteit: 9 tips.
- Een lesje in fotografie op de website. Heel veel websites maken gebruik van dezelfde stockfoto’s. Wees eens wat origineler. Geen foto’s van SEO. Maar pas op: Zoek foto’s met dezelfde sfeer en uitstraling. Anders wordt het een bonte verzameling van foto’s en raakt de eenheid en balans zoek. Kijk eens bij de gratis afbeeldingen.
- Je hebt een fotografie programma nodig. Ik gebruik Paint.net. Gratis en voldoet prima.
- Ik ben gestart om de pagina ‘over WPjournalist‘ te verbeteren. Jou bezoekers willen graag weten van wie het blog is, of wat de beweegredenen zijn. Schrijf iets persoonlijks, iets bijzonders over jezelf. Om een idee te geven kun je dit artikel lezen: Storytelling: maak van de ‘over ons’-pagina een heldenverhaal.
- Zet een melding voor cookies op je website. Het is wettelijk verplicht. Er zijn eenvoudige plugins voor, zoals Cookie Notice.
- Zet ergens op je website (ik heb het linksonder in de footer gedaan) waar je website voor staat, wat bezoekers kunnen verwachten als ze op je website komen. Mijn centrale boodschap is: hoe haal ik meer uit mijn website.
- Zet algemene voorwaarden en een privacy policy/disclaimer op je website. Het doet professioneler aan en voorkomt dat je misschien wel wordt aangeklaagd. 🙂 Want vanaf 28 mei 2018 is de GDPR actief, een nieuwe regelgeving die gebruikers van websites beschermd tegen privacy.
- Neem je lezers serieus. Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik op een blog in het reactieformulier reageerde, maar geen antwoord kreeg. Hmmm… Beantwoord dus elke vraag of opmerking die je van je lezers krijgt, ook al zijn ze soms kritisch. Spam kun je uiteraard direct verwijderen.
Plugins
Hier vind je wat ik leerde over plugins:
- Even een speciaal hoofdstukje over plugins, want deze geven allerlei extra functionaliteiten aan je website. Zo mooi! Ik noemde al eerder dat je je website moet backuppen. Een goede gratis backup plugin is Updraftplus of BackupWordPress.
- Een plek waar ik regelmatig kom is de WordPress Repository, met een overzicht van alle plugins die er zijn. Dat zijn er duizenden. Hier begint je reis om meer uit je website te halen! Denk er wel om, niet alle plugins zijn compatibel met je theme. Uitproberen en testen dus!
- Nog een ander adresje voor goede plugins kun je vinden bij Codecanyon.
- SEO (zie ook later in dit artikel) is cruciaal voor elke website. Ik installeer voor al mijn eigen websites WordPress SEO by Yoast. Ontwikkeld door een Nederlander!
- WordPress moet goed beveiligd worden. Een beveiligingsplugin die iedereen moet gebruiken is Akismet om spam en ongenode gasten te weren. Verder zijn er plugins die je site beschermen tegen hacks, zoals Wordfence en iThemes Security.
- Een goede plugin om je afbeeldingen te optimaliseren is WP Smush.
- Wil je een goede popup plugin om je nieuwsbrief te promoten? Optin Monster is een goede maar duur. Ik heb er echt een tijdje naar gezocht, en vond er eentje! Een goede prijs kwaliteit verhouding die ik zelf heb aangeschaft is Layered Popups for WordPress.
- De manier om een website sneller te maken is een cache plugin. De twee die ik allebei gebruik zijn WP Super Cache en W3 Total Cache. De laatste tijd zijn er veel goede recensies verschenen over WP Rocket, daar moet je voor betalen, maar de reviews zijn erg goed. Je kunt ook een CDN gebruiken, zoals Cloudfare.
- Deze noem ik toch even; Jetpack by WordPress. Dit is een plugin die door de makers van WordPress is ontwikkeld en vele functies in zich herbergt, van analyse tot snelheidverbetering. Een soort van alles in één oplossing.
- Als je wilt, kun je alle plugins gratis aanschaffen om een topwebsite te ontwikkelen. Maar tegen de tijd dat je geld gaat verdienen met je blog, kun je overwegen iets terug te doen voor deze ontwikkelaars. Door ze een kleine donatie geven. Ze hebben vaak een donate knop op hun website staan.
- Op een gegeven moment krijg je link op een pagina die niet meer werkt. Er is een slimme plugin voor die niet meer werkende links opspoort: Broken link checker.
Content Marketing
Hier vind je wat ik leerde over content marketing:
- Het schrijven van je artikelen, of backups maken. Zet het in de cloud. Veel handiger, want je hebt altijd overal toegang tot bv Google Drive of Word Online/Drive. Hier kun je ook al je artikelen, backups, etc, neerzetten. Klein nadeeltje dat ik merkte: soms is Word Online even niet bereikbaar.
- Maak je website persoonlijker met een bio van jezelf: een kort stukje over jezelf. Dat kan kort in de zijbalk. Mocht je een wat uitgebreider ‘over mij’ pagina willen maken, kun je bij het bio-tje in de zijbalk een doorklik maken naar een uitgebreidere beschrijving.
- Waar ik mijn beste onderwerpen bedenk? Niet achter de computer, maar tijdens het hardlopen. Dan ben ik helemaal ontspannen en kan ik creatieve onderwerpen bedenken. Wandelen of fietsen kan natuurlijk ook. Of iets wat jou ontspant…
- Schrijf elke week. Heel wat bezoekers kijken naar de datum van je artikelen. Zo zien ze of je blog actueel is. Er zijn ook websites die geen datum vertonen. Lezers hebben dan geen enkel idee hoe oud of gedateerd de informatie is. Dus altijd een datum erbij zetten.
- Gebruik een content kalender. Hier kun je een schema maken wat je op je website publiceert en wanneer. Je kunt een schema maken van je artikelen, maar ook van je social media.
- De kop is het belangrijkste van je blog. Oefen in het maken van koppen en maak ze niet langer dan 60 karakters, anders breekt Google ze in de zoekresultaten af.
- Gebruik cijfers in je kop, zoals in mijn kop hierboven. Dat overtuigt je lezers meer. Maak je kop duidelijk, lezers moeten in een keer weten wat je bedoelt.
- Welke regels ik toepas om betere koppen te maken? Deze van Copyblogger helpen me om betere koppen te maken.
- Heb jij zelf soms ook geen inspiratie om een kop te maken? Ik gebruik wel eens Portent.
- Om inspiratie te zoeken, kun je in magazines of kranten kijken naar goede koppen. Of kijk naar andere succesvolle blogs.
- Ik heb geleerd dat mensen snel vallen over spelfouten. Onlangs nog corrigeerde mijn zus me nog, hoe kan het ook anders, onderwijzeres op een basisschool. Check, voordat je publiceert, je artikelen op spelfouten. WordPress heeft een ingebouwde spelchecker, maar die haalt vaak niet alle fouten eruit. En wist je dat de zoekmachines websites met veel spelfouten minder goed beoordelen?
- Ik gebruik Buzzsumo als ik even niet weet waar ik over moet schrijven. Het geeft je een overzicht van de meest gedeelde, en dus populaire, content. Het levert goede onderwerpen op waar behoefte aan is.
- Maak artikelen persoonlijk, schrijf over je eigen ervaringen. Ik gebruik nu vaker de woorden ‘ik’ en ‘mij’ en ook ‘jou’, want lezers voelen zich hierdoor meer aangesproken.
- Ik begin of eindig een artikel wel met een vraag aan de lezer; het levert meer interactie op met je lezers.
- Neem de tijd om te schrijven. Veel content produceren is prima, maar je moet het niet doen om je website zo snel mogelijk te willen vullen. De beste content ontstaat door er aandacht aan te besteden. Ik ken bloggers die 20+ uren aan een artikel besteden. Aan dit artikel heb ik ook meer dan 20 uur besteed, verdeeld over enkele weken. Hoe je meer tijd creëert? Door een paar uurtjes eerder op te staan… Denk goed na onder welke onderwerpen je neemt.
- Soms kom ik tijdens het schrijven erachter dat het een slecht artikel is, niet waard om te publiceren. Het is dan even slikken, maar op zo’n moment moet je ook gewoon beslissen om het artikel niet te plaatsen. Hup, weggooien en weer opnieuw beginnen!
- Wat ik ook geleerd heb; draai niet om de hete brei heen maar kom snel tot je punt, dus zeg wat je wilt zeggen. Mensen hebben weinig tijd en als het niet interessant blijft, zijn ze snel afgeleid en verdwenen van je site.
- Gebruik de Content Explorer van AHREFS. Tik je zoekwoord in en vind het meest gedeelde onderwerp van het moment in elke branche of niche. Je hoeft zo niet zelf een onderwerp te bedenken, ahrefs doet het voor je!
- Schrijf een blog dat viral gaat. Waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt, een artikel waar jij heel veel vanaf weet, waar de deskundigheid van afstraalt, van meer dan 2000 woorden. Een viral artikel zet jou op de kaart en je hebt er jaren – echt hoor – plezier van omdat mensen steeds weer op deze pagina terugkomen.
- Wil je echt grote stappen vooruit maken met content en online marketing, overweeg dan een cursus bij Digital Marketer. In de Ultimate Marketing Library krijg je toegang tot allerlei cursussen om meer uit je website te halen. Ik heb het zelf ook gedaan.
- Zelf een filmpje maken over je website? Hier is er eentje: Powtoon, een tool om animatie video’s te maken. Ik heb er ook een artikel over geschreven. Maak zelf tutorials voor je website. Ik heb Movavi screen capture gekocht waarmee je je beeldscherm kunt opnemen. Zo kun je mooie tutorials maken en uitlegfilmpjes hoe iets werkt.
- De allerbeste tips om beter te schrijven? Lees: Become a better writer.
SEO
Hier vind je wat ik leerde over SEO:
- Optimaliseer elk artikel voor SEO met de tool van SEO by Yoast. Dat is vijf tot tien minuten meer werk, maar levert je uiteindelijk meer – meer – bezoekers op. Ik heb wel eens meegemaakt dat een artikel 20 procent van al mijn bezoekersaantallen voor zijn rekening nam. Stond op nummer 1 bij Google. Haal dus alles uit de kast bij één artikel en hopelijk gaat het ‘viral’.
- Optimaliseer je afbeeldingen. Er zijn genoeg programmaatjes voor op het internet, zoals Image optimizer. Tevaak komt het nog voor dat er afbeeldingen van 2500×2000 pixels worden geuploaded. Dat maakt je website traag!
- Kijk op Google Speed hoe snel je website in. Rode kleurtjes betekenen dat er nog werk aan de winkels is om je website sneller te maken.
- Nog twee andere snelheidsmeters die ik gebruik: GMetrix, en Pingdom tools.
- Ik gebruik de Google Keyword Planner voor het zoeken naar keywords. De planner laat zien welke (gecombineerde) woorden populair zijn en waar veel op wordt gezocht. Een goed alternatief is Ubersuggest, waarmee je ook zoekwoordenonderzoek kunt doen.
- Wat ik erg leuk vind om te doen, een lang blog schrijven die heel afwisselend is. Niet alleen tekst, maar ook beelden, screendumps van websites, linkjes naar externe pagina’s, belangrijke zinnen vet of schuingedrukt, een Click to Tweet erin, spelen met witregels. Een filmpje erin embedden, bullit points. Het leest niet alleen lekker, maar is ook goed voor je SEO.
- Kijk altijd even op Google Analytics hoe je artikel scoort. Wordt er weinig naar gekeken, dan is het onderwerp blijkbaar niet interessant genoeg. Of niet goed geoptimaliseerd.
- Kijk ook naar hoe je website het op mobiel doet: via de Mobile friendly tool.
- Wat ik nu overweeg na zes maanden: interviews houden met deskundigen of gastbloggers uitnodigen om voor mijn blog te schrijven. Dit geeft meer bekendheid en de geïnterviewden of gastbloggers delen vaak ook deze artikelen op hun social media.
- Je kunt ook pakweg vijf, zes deskundigen mailen met een specifieke vraag over een bepaald onderwerp. Die tekstjes verzamel je en maak je tot een artikel.
- Na zes maanden ben ik er nog niet structureel aan toegekomen, maar zorg ervoor dat je website backlinks krijgt. Dus links van andere websites naar jou website. En hoe hoger de rank van die website, hoe beter het voor jou is. Via de Open site Explorer kun je zien wie er al naar je linkt.
- Een goede start om met linkbuilding te beginnen lees je in het artikel van 000.nl.
- Oudere artikelen moet je niet alleen blijven delen via social media, maar ook zo nu en dan updaten. Google waardeert het en je kunt hierdoor weer wat hoger in de ranking komen.
- Ik heb veel links naar externe websites staan. Zo hoef je niet alles zelf uit te leggen en bied je je lezers extra informatie als ze dat willen.
Social media
Hier vind je wat ik leerde over social media:
- Ga Twitteren of maak een Facebook account. Ik onderschatte het in het begin ook, maar social media is enorm krachtig om jezelf of je business te promoten. Als je het niet doet, mis je op den duur de boot.
- Richt je op een beperkt aantal social media en doe dat ook goed. Het kost teveel tijd om vijf typen social media bij te houden. Richt je liever op 2 of 3. Snel succes is niet mogelijk, maar als je gericht tewerk gaat, gaat het je lukken. Weet ik zeker!
- Gebruik Click to Tweet. Dit is een tool waarmee je een quote of uitspraak in je artikel zet, die de lezers met één klik kan delen via Twitter.
- Een leuke, maar ook handige tool is Tweroid. Daarmee kun je bepalen wat de beste tijd is om te twitteren. Volgens Tweriod is dat 5 uur middags.
- Als je nog wat hulp nodig hebt bij het opstarten van Twitter, moet je je aanmelden bij Commun.it. Ik kan hier zien wie mij unfollowed, je krijgt een overzicht van toptweets die je kunt retweeten (goed voor je shares) en – deze is heel leuk – je kunt nieuwe volgers een bedankje sturen.
- Als ik een artikel heb geschreven, zet ik het meerdere malen op social media. Ik gebruik een scheduler die dat automatisch doet, zoals Buffer.
- Als je gebruik maakt van Facebook of Twitter, zijn de profiel foto’s bovenin vaak niet mooi, Via Graphicriver kun je hele leuke foto’s voor een paar euro’s kopen.
- Ik krijg veel Twitter volgers die uit andere branches komen. Maar ik link alleen de mensen terug die in dezelfde business zitten. In het begin kun je wel overwegen om iedereen te gaan volgen, want je bouw je wat volume op en dat trekt weer nieuwe volgers.
- Een leuk programma om Quotes op je websites leuk aan te kleden is Pinwords.
- Likealyser is een handige tool om te meten hoe je Facebook pagina scoort. Je hoeft je niet eerst aan te melden, maar na het invoeren van je Facebook adres krijg je direct een aantal indicatoren hoe je scoort.
- Ik gebruik Flare en hierdoor worden je artikelen echt beter gedeeld. De social media buttons scrollen met je mee.
- Zet je social media knoppen op verschillende plekken. Ik zet ze bovenin de header, bij elk artikel en aan de zijkant.
- Soms lees ik oudere artikelen op mijn website die ik ook weer deel.
- Social locker is een slimme maar effectieve truc om meer volgers op Twitter of ‘vind ik leuks’ op Facebook te krijgen. Met deze plugin kun je een artikel of pagina afsluiten, tenzij ze bezoeker betaalt met een ‘vind ik leuk’ of een retweet om toegang te krijgen tot het artikel.
- Ik gebruik de laatste tijd regelmatig een regelverkorter zodat ik wat meer woorden kwijt kan in mijn twitterberichten. De bekendste is wel bit.ly. Google heeft zijn eigen shortener URL, genaamd goo.gl en die analyseert ook de gegevens. Beide dus prima keuzes.
- Op Twitter of Facebook plaats ik wel quotes van beroemdheden. Lezers houden meer van beeld, zodat ik de quotes in een graphic zet. Hier lees je vier manieren om quotes in beeld om te zetten: Four ways create quote graphics.
- Ik heb de afgelopen maanden weinig hoeven investeren in fotografie. Er zijn tientallen websites waar je gratis (stock)foto’s kunt downloaden voor je website. Ik gebruik onder andere deze twee Gratisography en Foter.
- Een website waar je veel kunt lezen over hoe je kunt scoren met Social media is Social Media Examiner. Bijvoorbeeld hoe je geld kan verdienen met Facebook en de beste strategieën om meer volgers te krijgen op Pinterest of Instagram. Heel leerzaam!
Email marketing
Hier vind je wat ik leerde over email marketing:
- Start snel of op termijn met een nieuwsbrief. Nog steeds de beste manier om in contact te komen én te blijven met je doelgroep. Het zorgt voor binding en je kunt het inzetten als verkoopkanaal.
- Hoewel lang nier bij iedereen geliefd, is het slim om een popup op je website te plaatsen om nieuwsbrieflezers te trekken. Het levert meer aanmeldingen op.
- Een andere manier om emails van lezers te trekken, is een optin box in de sidebar. Ik heb er ook eentje.
- Ik stuur eens per maand een uitgebreide nieuwsbrief. Maar ben onlangs begonnen met een tweewekelijkse. Het beste is om eens per week te verschijnen.
- Schrijf een uitgebreide welkomstmail voor nieuwe aanmelders. In plaats van de standaard mailchimp boodschap. Maak het persoonlijk, zet er social media knoppen in en vertel iets over jezelf.
- Ik heb een gratis eBook ontwikkeld voor nieuwe lezers. Koppel het dus met een lead magnet, zoal dat heet, om nieuwe aanmelders te belonen.
- Besteed aandacht aan je email subject, de regel die mensen zien in hun mailbox. Maak ‘m aantrekkelijk zodat ze sneller geneigd zijn om deze aan te klikken.
- Wist je dat maandag, dinsdag, woensdag en donderdag de beste dagen zijn om je blogs te versturen? En als je nog iets specifieker wilt zijn: dinsdag om 11.00 uur.
- Ik ben nu bezig om na te denken over een online product dat ik via de website kan aanbieden. Dat heet een tripwire offer. Dat is een cursus of aanbod voor pakweg 7 of 8 euro en kun je als follow up gebruiken in je nieuwsbrief. Ze ontvangen eerst het gratis eBook, daarna bied je ze de tripoffer aan.
Algemeen
Hier vind je wat ik leerde over de algemene zaken bij het bloggen:
- Ga niet alles tegelijk doen. Begin, nadat je website is gelanceerd, met het schrijven van content voor je website. Dat is je eerste prioriteit! Je site moet immers body, volume krijgen. Daarna langzaam maar zeker meer aandacht aan andere zaken besteden, zoals analyse van bezoekersaantallen, meer reacties op je website, het Twitter account uitbouwen, etc.
- Wees geduldig. Het kost tijd om een blog te starten en op te bouwen. Ik kreeg de eerste drie maanden nauwelijks bezoekers. Als je blijft werken en verbeteren aan je website of blog, krijg je op termijn succes. De aanhouder wint.
- Wat maakt een website tot een succes? Creëer een niche. Een kleine markt waar behoefte aan is. Maak het niet te breed door over alles te schrijven. Schrijf een concreet doel op die ook herkenbaar is voor anderen. Op WPjournalist is dat: Hoe haal ik meer uit mijn website? Niks meer en niks minder.
- Deze tip heb ik ook een keer getwitterd: Brian Dean van Backlinko zegt: “The main thing is to keep the main thing the main thing.” Focus op je business dus! Schrijf niet te breed over zaken die buiten je bereik staan.
- Denk elke dag na over je blog. Hoe loopt het, wat kan er beter?
- Een hele belangrijke: lees veel andere marketing blogs. Ik heb me de laatste twee jaar helemaal suf gelezen. en las blogs zoals van Brian Dean (backlinko), Copyblogger, een meer technisch blog van WPMU DEV. Door blogs over je vakgebied te lezen, leer je ontzettend veel en het is ook munitie om zelf blogs te gaan schrijven en een autoriteit te worden op dat vakgebied.
- Ah, en dit is mijn held (nou ja…): Neil Patel van Quicksprout. Zijn stijl spreekt me erg aan en soms kopieer ik dat ietsiepietsie. Vindt hij vast niet erg, want zijn missie is om anderen iets te leren.
- We zijn er bijna… Mijn laatste tip: verlies je niet helemaal in het bloggen. Het gevaar dreigt dat je al je tijd erin steekt en dat is ook weer niet de bedoeling. Er zijn nog andere leuke dingen op deze wereld. Geniet daar ook van!
Conclusie
Zo, dat was een hele lijst. Maar wel eentje waarvan ik uit ervaring kan zeggen dat dit je op weg helpt naar een succesvol blog. Ik ben nog maar net, zes maanden, gestart met WPjournalist, maar merk al mooie resultaten:
* Mijn bezoekersaantallen zijn verdubbeld in de laatste twee maanden.
* In korte tijd ben ik van 0 maar 350 Twitter volgers gegaan.
* Het meest spannende; de eerste nieuwsbrieflezers melden zich aan.
Wat wel duidelijk is: wil je een succesvol blog, dan moet je doorzetten. Ik zie dat veel blogs na een half jaar, soms na een jaar ermee stoppen.
En ik heb ook mijn momenten, dat ik denk: waar ben ik aan begonnen, waarom stop ik er zoveel tijd en moeite en energie en bloed, zweet en tranen in.
Maar dat is een proces waar je doorheen moet. Als ik dan op een mooie dag twintig nieuwe volgers krijg, is mijn dag weer helemaal goed.
Ga jij ook een blog starten? Ik wens je veel succes ermee en ik hoop dat mijn 100 geleerde lessen jou daarbij helpen.
Wat heb jij geleerd van je eigen blog? Ik hoor ze graag.
O ja…
Vooruit… nog een bonustip! Het schrijven van een 4000+ woorden blog is één ding. Maar daarmee ben je er nog niet. Bijna net zo belangrijk is dat je het blog de dagen (en weken…) erna nog moet promoten. Dat ga ik ook doen. Met de 11 strategieën uit The Day After: 11 Things to Do After You Publish a Post. Dat levert vast weer een leerzaam artikel op…
Boeiend artikel. Een blogpost om te bewaren gewoon omdat er zo veel informatie in staat waarmee ik weer mijn voordeel kan doen. Dank je wel.
Dank je wel! Heel veel nuttige info. Ik wil samen met mijn kleindochter een blog gaan starten. Spannend!
Mooizo! Enne… niet alles in een keer verbeteren, maar stapje voor stapje. Succes!
ik sla je pagina even op, handige tips,dankjewel
Bedankt voor dit uitgebreide artikel. Ik heb veel interessante informatie gelezen die ik meteen heb toegepast. Thanks!